راگبی در مسیر تحول

۲۳ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۵۹
کد خبر: 85393795
راگبی در مسیر تحول

تهران- ایرنا- دستور ایجاد فدراسیون راگبی در ایران راهکاری بود که این رشته را در مسیر تحول و توسعه قرار داده است.

به گزارش ایرنا، دستور تشکیل پنج فدراسیون از سال ۱۴۰۱ صادر شد تا برخی از رشته‌ها در ابعاد مختلف یک توسعه پایدار را تجربه کنند، توسعه‌ای که می‌تواند این رشته‌ها را به سبد مدالی کاروان ایران در رقابت‌های جهانی و المپیک اضافه کند. یکی از این رشته‌ها راگبی بود که وزارت ورزش در تاریخ پنجم تیرماه ۱۴۰۲ به طور رسمی تشکیل فدراسیون آن را اعلام و میرمهدی حسینی را به عنوان سرپرست آن منصوب کرد. با انتصاب حسینی اقدامات برای برگزاری مجمع انتخاباتی آن آغاز شده است.

ضرورت تشکیل فدراسیون راگبی

میرمهدی حسینی بعد از انتصاب به عنوان سرپرست فدراسیون راگبی به خبرنگار ایرنا گفت:‌ راکبی تا سال ۱۳۹۰ فدراسیون بود اما به دلیل برخی اختلاف‌نظرها به انجمن تنزل پیدا کرد و تیمی که شانس زیادی برای قهرمانی آسیا داشت زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی رفت. البته محمد علیپور تمام تلاش خود را برای حمایت از این رشته انجام داد اما راگبی آن بودجه لازم را نداشت و موجب شد تا پسرفت کند. یک دهه به این شکل گذشت تا اینکه فدراسیون جهانی نامه‌ای به ایران ارسال کرد و از کشورمان و عراق خواست تا فدراسیون تشکیل دهند. عراق راگبی را از کمیته به فدراسیون تبدیل کرد و ما نیز در حال انجام کار هستیم.

وی در خصوص ضرورت تشکیل این فدراسیون نیز گفت: در وزارت ورزش همه به این نتیجه رسیدند که راگبی ایران زمانی که فدراسیون بود بهتر کار کرد. اکنون نیز کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان حامی و پشتیبان ما است.

سرپرست فدراسیون راگبی در خصوص استخدام مربی خارجی برای تحول راگبی ایران گفت: راگبی ایران در گذشته از مربیان خارجی بهره برده اما اکنون مربیان بسیار خوب داخلی داریم و حتی مربیان ما در کشور عراق نیز فعالیت دارند. عراقی‌ها می‌توانند مربیان بزرگی را از نیوزیلند و فیجی استخدام کنند اما پیشرفت ما موجب شده تا مربیان ایرانی در این کشور فعال باشند. مربیان فیجی و نیوزلند در راگبی هفت نفره نیز بسیار خوب هستند و من قول می‌دهم که یک مربی بسیار خوب برای راگبی ایران استخدام کنم.

راگبی در مسیر تحول

تاریخ‌سازی بانوان ایران در راگبی آسیا

در سال ۱۴۰۲ راگبی ایران اتفاقات مهمی را تجربه کرد که مهمترین آن کسب عنوان سوم مسابقات قهرمانی آسیا توسط بانوان ایران بود که یک اتفاق بی نظیر در این رشته محسوب می‌شود؛ اتفاقی که در تاریخ این رشته ایران بی‌نظیر بود. کسب این عنوان نگاه‌ها را به سمت و سوی راگبی سوق داد تا جایی که قیس عبدالله رئیس کنفدراسیون آسیا با ارسال نامه‌ای این پیشرفت را به وزیر ورزش و جوانان تبریک گفت.

تیم راگبی بانوان ایران در حالی به این عنوان مهم رسید که موفق شد در مسیر رقابت‌ها تیم چند ملیتی قطر را شکست دهد. میرمهدی حسینی در خصوص این موفقیت اظهار داشت: شکست تیم بانوان قطر که یک تیم چند ملیتی است دستاورد کوچکی نیست. تیم بانوان ایران این افتخار بزرگ را با حجاب اسلامی به دست آوردند. آنان با پوشش اسلامی مقام خیلی خوبی کسب کردند. ما هیچ مشکلی در زمینه پوشش اسلامی نداریم. بانوان ایرانی با حجاب اسلامی افتخارآفرینی می‌کنند.

البته این تنها افتخار راگبی ایران در سال ۱۴۰۲ نبود بلکه مسوولان این رشته در سال گذشته افتخار بسیار مهم دیگر نیز کسب کردند. در این سال مجمع سالیانه کنفدراسیون راگبی آسیا و مراسم برترین‌های ۲۰۲۳ راگبی آسیا در شهر تاشکند ازبکستان برگزار و میرمهدی حسینی سرپرست فدراسیون راگبی ایران جایزه شخصیت سال راگبی آسیا را به خود اختصاص داد.

یکی از مهمترین دستورالعمل‌های این مجمع بررسی میزان توسعه راگبی کشورهای قاره کهن بود که اعضا با اتفاق آرا راگبی ایران را رو به جلو توصیف کردند تا قیس عبدالله رئیس کنفدراسیون راگبی آسیا جایزه شخصیت سال را به حسینی از ایران اهدا کند.

راگبی در مسیر تحول

راگبی ایران در انتظار اسپانسر

میرمهدی حسینی در زمینه اقدامات خود برای تحول مالی در فدراسیون راگبی نیز گفت: برای توسعه ورزش نیاز به کار اقتصادی است. در دنیا راگبی حامیان مالی زیادی دارد و حتی شرکت‌های بزرگ هواپیمایی و صنعتی رقبای ما را حمایت می‌کنند، ما نیز باید در این زمینه فعال باشیم. فکر می‌کنم که راگبی در ۲ سال آینده نباید مشکل مالی داشته باشد. باید از وزارتخانه تشکر کنم که در تمام زمینه‌ها کنار ما هست و کمک می‌کند. چند زمین راگبی در برخی استان‌ها داریم که در شیراز زمین ۲۲ بهمن بسیار مطلوب است. در کرج نیز زمین در اختیار ورزشکاران راگبی است.

حسینی با بیان اینکه در گذشته امکانات خوبی در اختیار راگبی بود، افزود: در گذشته زمین شماره ۴ آزادی در اختیار راگبی بود که در سال ۱۳۹۸ یا ۹۹ به پیمانکار داده شد و این در زمان وزیر ورزش دولت قبل بود. کسی هم سوال نکرد که چرا این اتفاق رخ می‌دهد. البته در گذشته نیز کسی در خصوص منحل کردن فدراسیون راگبی سوالی نکرد.

تبدیل شدن راگبی ایران از فدراسیون به انجمن مسیر توسعه این رشته را در یک دهه گذشته با مشکلاتی مواجه کرد؛ با این وجود تلاش‌های فدراسیون انجمن‌های ورزشی و انجمن، راگبی ایران اکنون در حال رسیدن به جمع مدعیان آسیایی است. میرمهدی حسینی در گزارش عملکرد چند سال گذشته خود به خبرنگار ایرنا گفت: کرونا اختلال زیادی را در برگزاری مسابقات و برنامه‌های راگبی ایران ایجاد کرد اما در ۲ سال گذشته برنامه‌های زیادی در کشور در دستور کار قرار گرفت و حتی علی یاقوتی را به عنوان لژیونر به اسپانیا اعزام کردیم. تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه امضا شد و استعدادیابی نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد:‌ در سال ۱۴۰۲ و با راه‌اندازی فدراسیون راگبی، اقدامات اداری و کاری زیادی برای تکمیل روند فدراسیون شدن در دستور کار قرار دادیم. اقداماتی در خصوص انتخاب روسای هیات‌ها نیز انجام دادیم و زمینه را برای برگزاری انتخابات فراهم کردیم.

راگبی در مسیر تحول

درخواست از وزیر ورزش و جوانان

یکی از مشکلات راگبی ایران شمار کم زمین راگبی در کشور است. هر چند که زمین‌های استانداردی در استان‌های تهران، زنجان و فارس ایجاد شده اما با توجه به شمار علاقمندان به این رشته، نیاز کشور یک زمین با استانداردهای جهانی است تا بتواند در آینده نزدیک میزبان مسابقات آسیایی و جهانی باشد.

میرمهدی حسینی در خصوص احتمال دایر شدن زمین راگبی در ورزشگاه جدید تهران نیز گفت: وزارت ورزش و جوانان در مدت اخیر به ورزش راگبی لطف زیادی داشت و این ناشی از درایت و بینش کیومرث هاشمی در خصوص این رشته است. هنوز در این رابطه صحبتی نشده اما دایر کردن امکانات رشته‌های المپیکی در ورزشگاه جدید تهران می‌تواند یک کار بسیار خوب و پسندیده باشد. امکانات یک رشته المپیکی می‌تواند به ارزش و اعتبار مجموعه‌های ورزشی کمک زیادی کند.

وی با بیان اینکه راگبی اکنون در دنیا یک رشته پرطرفدار به شمار می‌رود یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌ رشته راگبی و میزان درآمدزایی آن پیشنهادی در خصوص برگزاری جام باشگاه‌های آسیا به کنفدراسیون آسیایی دادم تا این ورزش بیشتر در مسیر درآمدزایی قرار گیرد. البته این تورنمنت را نیز به وزارت ورزش پیشنهاد دادم و امیدوارم مورد موافقت قرار گیرد. در صورت تایید این تورنمنت هم می‌توانیم راگبی را در مسیر توسعه قرار دهیم و هم با دعوت از باشگاه‌های بزرگ آسیا یک تبلیغی را برای جزیره زیبای کیش داشته باشیم.

راگبی در مسیر تحول

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha