۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85393550
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

شهید روحانی‌فرد؛ مبارز انقلابی که سال‌ها کابوس ساواک بود
از راست مرحوم آیت الله واعظ طبسی، رهبر معظم انقلاب، شهید هاشمی‌نژاد و شهید روحانی‌فرد

گرگان- ایرنا- حجت‌الاسلام محمدعلی روحانی‌فرد از چهره‌های شاخص انقلاب و از پیشتازان نهضت امام خمینی(ره) بود. مبارزی از شهرستان کردکوی که شکنجه‌های قرون وسطایی رژیم طاغوت هم نتوانست خللی در اراده آهنین او ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، با پیروزی انقلاب اسلامی، ستاره‌هایی در پهنه ایران درخشیدند که با بیرون راندن گرد و غبار از آسمان استکبارزده کشور، مردم را مهیای لمس گرمای خورشید انقلاب کردند.

بزرگانی مانند شهیدان بهشتی، مطهری، رجایی زیر بیرق رهبر مقتدر و تاثیرگذار قرن بیستم به پا خاستند تا جریان خروشان مردم، سد استبداد و استکبار را در هم بشکند. یکی از این شخصیت‌ها که در منطقه گرگان و دشت ظهور کرد، شهید حجت‌الاسلام روحانی‌فر بود.

شهید روحانی‌فر گرچه در یک خانواده کشاورز پرورش‌یافته بود اما شخصیت و منش او در مکتب امام (ره) تجلی داشت به گونه‌ای که در منطقه غرب گلستان به عنوان یکی از راهبران سیاسی شناخته می‌شد و محبوبیت خاصی بین مردم این منطقه داشت. نقش‌آفرینی در مبارزات سیاسی قبل و بعد از پیروزی انقلاب، هنر نویسندگی، حضور در جبهه‌های نبرد و قبول مسوولیت‌ها و خدمت بی‌منت به مردم، یاد و خاطره این شهید را در ذهن مردم گلستان ماندگار کرده است.

حجت‌الاسلام روحانی‌فرد سال ۱۳۲۵ در روستای ایلوار از توابع شهرستان کردکوی و در یک خانواده فقیر و کشاورز چشم به جهان گشود. او کلاس اول تا سوم ابتدایی را در دبستان روستای خود به پایان رساند اما پدر و مادرش از ۱۲ سالگی به واسطه علاقه به معارف اسلامی و آرزوی پوشیدن لباس روحانیت و سربازی امام زمان(عج) بر تن فرزند رشیدشان، او را راهی مکتب‌خانه روستای بالاجاده کردکوی کردند.

۱۳ بهار از عمر محمدعلی نگذشته بود که راهی حوزه علمیه گرگان شد و مقدمات و شرعیات را نزد علمای وقت حضرات آیات سیدسجاد علوی، سیدحسین نبوی و سیدمحمدرضا میبدی فرا گرفت.

هوش و استعداد شهید روحانی‌فرد مثال‌زدنی بود. او در سال‌هایی که وارد حوزه علمیه شد پیشرفت‌های زیادی در فراگیری علوم اسلامی از خود نشان داد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیلات حوزوی، راهی شهر خون و قیام (قم) شد که این سفر سرآغاز شروع مبارزات او علیه رژیم مستبد شاهنشاهی بود.

او در مبارزات ۲ ماهه روحانیت بر علیه لایحه ضداسلامی انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱ شرکت داشت و اطلاعیه‌های امام (ره) را تکثیر و توزیع می‌کرد.

شهید روحانی‌فرد؛ مبارز انقلابی که سال‌ها کابوس ساواک بود
ملبس‌شدن شهید روحانی‌فرد به لباس روحانیت با دستان شهید هاشمی‌نژاد

شهید روحانی‌فرد در سال ۱۳۴۲ راهی سرزمین امام مهربانی‌ها شد و تحصیلات حوزوی را در حوزه علمیه مشهد و در مدرسه خیرات‌خان در جوار حرم حضرت رضا(ع) ادامه داد.

شهید روحانی‌فرد طی پنج سالی که در مشهد بود علاوه‌بر تحصیل و تهذیب نزد علمای بزرگ این دیار چون ادیب نیشابوری، حجت هاشمی و واعظ طبسی در جریان مبارزات حضرت امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی قرار گرفت. شجاعتش در برابر رژیم مستبد پهلوی مثال‌زدنی بود و بدون ترس و واهمه، اعلامیه‌های امام خمینی (ره) را در حرم مطهر رضوی پخش می‌کرد.

این شهید والامقام پس از سال‌ها تحصیل حوزوی و تملذ علوم حوزوی نزد اساتید بزرگ و برجسته در سال ۱۳۴۳ در مراسمی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز حضور داشت ملبس به لباس روحانیت شد و عمامه او را شهید عبدالکریم هاشمی‌نژاد بر سرش گذاشت.

وی در سال ۱۳۴۳ توسط ساواک گرگان دستگیر و مدتی را در زندان ساواک و ارتش این گرگان گذراند اما همه این اقدامات نتوانست اندکی از روحیه شجاعت و ایستادگی او در برابر ظلم بکاهد.

سال ۱۳۴۳ که امام خمینی (ره) توسط رژیم پهلوی به ترکیه تبعید شدند، شهید روحانی‌فرد به اتفاق چند نفر از مردم در تظاهرات ضد رژیم در اعتراض به تبعید امام خمینی(ره) شرکت کرد که توسط ارتش و شهربانی مشهد بازداشت و مدتی در پادگان مشهد زندانی بود.

او مرد خستگی‌ناپذیر مبارزات سیاسی علیه رژیم مستبد پهلوی بود و هیچ‌گاه از این مسیر شانه خالی نکرد. وی در عید نوروز سال ۱۳۴۴ کارت تبریک سال نو را با عکس امام(ره) و با پرچم حریت، عدالت و آزادی منتشر و به همراه اطلاعیه‌های امام (ره) در صحن مطهر حضرت رضا(ع) در مشهد پخش کرد که بار دیگر توسط عمال ساواک دستگیر و مدت سه ماه را در زندان مشهد گذراند .

مبارزات شهید روحانی‌فرد در سال ۱۳۴۶ جدی‌تر شد و در حالی که با یک چمدان اعلامیه و عکس امام (ره) از مشهد عازم منطقه گرگان و دشت بود مورد تعقیب ساواک قرار گرفت و در محرم سال ۱۳۴۶ در حالی که ژاندارمری، ارتش و ساواک روستای ایلوارین را در محاصره گرفته بودند به اتهام توطئه علیه نظامی مشروطه سلطنتی و اهانت به شخص اول مملکت و اخلال در نظم عمومی و امنیت کشور دستگیر و مدت‌ها در زندان انفرادی شهربانی گرگان اسیر بود.

او پس از ماه‌ها شکنجه و اسارت در دادگاه نظام محکوم شد و سپس برای دادگاه تجدیدنظر نظام به دادرسی ارتش نیروهای مسلح در تهران اعزام و مدتی در زندان کمیته شهربانی و قصر زندانی بود و در بیدادگاه نظامی شاه محاکمه و به یک سال زندان محکوم شد.

او در سال ۱۳۴۷ پس از آزادی از زندان بار دیگر به حوزه علمیه قم رفت و مشغول ادامه تحصیلات دینی و فرهنگی شد. ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۵۴ که قیام طلاب جوان حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه قم اوج گرفت حدود ۲ هزار نفر از طلاب در تظاهرات و تحصن قم شرکت کردند که گارد شاهنشاهی و ساواک به مدرسه فیضیه حمله و حدود ۵۰۰ نفر از طلاب را مورد ضرب و شتم قرار داد و دستگیر کرد.

شهید روحانی‌فرد به عنوان یکی از محرکان اصلی طلاب در این واقعه، پس از سه ماه مخفی بودن در شهر گرگان توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شدند و حدود چهار ماه در زندان گرگان بازداشت بود.

شهید حجت الاسلام روحانی فرد در جریان مبارزات ملت ایران علیه رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در شهر قم و تحصن‌های دانشگاهی زمانی که برای تحصیل در دانشگاه تهران بود و نیز در کمیته استقبال از حضرت امام(ره)، حضوری فعال داشت و گاهی اوقات برای سخنرانی به شهرها و روستاهای مختلف کشور مسافرت می‌کرد.

او همچنین پس از شرکت در کنکور سراسری، وارد دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده الهیات و معارف اسلامی شد و به مدت دو سال در سنگر دانشگاه فعالیت چشمگیر داشت و از بنیانگذاران انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی مشهد بود و با گروهک‌های چپ و راست به مبارزه جدی برخاست و تا انقلاب فرهنگی در سنگر دانشگاه حضوری فعال داشت البته پس از آن ادامه تحصیل داد و موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.

شهید روحانی‌فرد همچنین در مسوولیت‌های مختلف فرهنگی و سیاسی و اجرایی منطقه‌ای از جمله مسوولیت فرمانداری کردکوی و بنیاد شهید این شهرستان و مسوولیت‌های کشوری از جمله معاونت اداره نهم سیاسی وزارت امور خارجه ایفای نقش کرد و برای رساندن پیام انقلاب اسلامی به چند سفر خارجی رفت.

شهید روحانی‌فرد؛ مبارز انقلابی که سال‌ها کابوس ساواک بود
شهید روحانی‌فرد در کنار شهید بهشتی

این شهید والامقام همچنین اشتیاق زیادی به نویسندگی، تحقیق و ترجمه آثار بزرگان داشت و از سال ۱۳۴۳ شروع به نوشتن مقالاتی دینی، اجتماعی و سیاسی در نشریات مذهبی آن زمان از جمله ندای حق، پیام اسلام و نسل جوان کرد و ۶۵ مقاله او در نشریات فوق به چاپ رسید.

وی همچنین ارتباط نزدیکی با رادیو گرگان داشت و از طریق این تریبون افزون بر ۱۵۰ ساعت سخنرانی با موضوعات مختلف دینی و سیاسی برای آگاهی دادن به نسل جوان ایراد کرد.

آن زمان که انقلابِ تازه پیروز شده ایران و نظام نوپای جمهوری اسلامی عرصه تاخت و تاز مطبوعات و رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفته بود شهید روحانی‌فر با وجود مشغله‌های زیاد اجرایی، علمی و سیاسی و مهمتر از آن فقر مالی، در برابر این هجمه‌ها بی‌تفاوت نماند و برای دفاع از انقلاب اسلامی، آرمان‌ها و خواسته‌های به حق مردم منطقه و برای ترویج اندیشه‌های ناب حضرت امام خمینی(ره) اقدام به انتشار «هفته‌نامه پیام مستضعفین» در استان گلستان کرد.

او نشریه‌اش را به آموزشگاه سیار صداقت، ایمان و اخلاق حرفه‌ای تبدیل کرد طوری که رسانه او زبان گویای محرومان و مستضعفان جامعه به عنوان صاحبان، حافظان و نقش‌آفرینان اصلی انقلاب اسلامی بود.

حجت‌الاسلام محمدعلی روحانی‌فرد در اول اسفند ماه سال ۱۳۶۴ به همراه ۵۰ نفر از مسوولان و کارشناسان کشور به ویژه آیت‌الله شیخ فضل‌الله محلاتی (نماینده امام در سپاه پاسداران) عازم مناطق جنگی جنوب کشور بود که هواپیمای مسافری این افراد مورد اصابت جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و همه مسافران به شهادت رسیدند.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای در یادداشتی برای خانواده این شهید مرقوم فرمودند: «شهید عزیز آقای شیخ محمد علی روحانی‌فرد؛ روحانی مبارزی که زندگی و مرگش در راه خدا و خدمت به انقلاب بود.»

برگرفته از نوشته‌های غلامرضا خارکوهی تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی و آرشیو بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha