وزیر کشور: مجوز ماده ۲۳ سد معشوره صادر شد

خرم‌آباد - ایرنا - وزیر کشور گفت: مجوز ماده ۲۳ برای احداث سد معشوره بعنوان یکی از مطالبات مردم لرستان امروز صادر شد.

به گزارش ایرنا، احمد وحیدی سه شنبه شب در حاشیه شورای گفت گوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: اقدامات ارزشمندی در دولت سیزدهم در لرستان انجام و بیش از ۱۸۰ واحد تولیدی راکد در این استان احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات قابل توجهی در حوزه صنعت، کشاورزی، آبزی پروری و دامپروری و گردشگری در این استان انجام شده است، افزود: برخی از تولیدات کشاورزی این استان تا چهار برابر نسبت به دوره های قبل افزایش حجم داشته و صادرات در استان رونق گرفته است.

وزیر کشور با اشاره بحث روان آب در این استان اظهار داشت: عمده ترین اقدامات در این استان باید در قالب آبخیزداری انجام شود که می تواند آبهای جاری در استان را برای فعالیت مورد نیاز بکارگیری و از خسارات احتمالی نیز جلوگیری کند که در دوستور کار دولت سیزدهم نیز قرار دارد.

وحیدی با اشاره به اینکه در پروژه راه آهن دورود - خرم آباد ۱۸ کارگاه فعال است، عنوان کرد: سرعت قطعه ای که در دستور کار است بسیار خوب و مابقی طرح نیز در حال مطالعه و برنامه ریزی قرار دارد.

وحیدی گفت: سد معشوره نیز از مطالبات و نیازمندی های این استان است که امروز مجوز ماده ۲۳ این طرح صادر شده و می تواند فعالیت سد را تسریع کند، چراکه از طرح های مورد تاکید رییس جمهوری است.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی ها برای برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند افزود: هیچ مشکلی در سطح کشور وجود ندارد و شرایط برای برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت حداکثری در سطح کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، سد "معشوره" استان لرستان مصوب سفر نخست هیات دولت یعنی حدود ۱۴ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است ، ولی در جریان سفر دولت سیزدهم به لرستان عملیاتی شدن این سد مورد تاکید رییس جمهور قرار گرفت.

طرح ساخت سد بتنی دوقوسی (در طرح اولیه) تنگ معشوره بر روی رودخانه کشکان حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی ۲ شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی رودخانه های کاکارضا و چم زکریا ارائه شده است.

موقعیت جغرافیایی ساخت سد معشوره در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد ،۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد مرکز دلفان و ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است.

در طرح اولیه مقرر شد سد و نیروگاه تنگ معشوره با هدف تولید انرژی برقابی، کنترل وجمع آوری سیلاب و رواناب های سطحی رودخانه و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت و اراضی منطقه کوهدشت ایجاد شود و تخصیص اولیه آن ۲۷۱ میلیون مترمکعب از رودخانه کشکان تصویب شد اما در نهایت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تیرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد تخصیص سالانه این سد برای تامین نیازهای آب شرب، صنعت، کشاورزی، زیست محیطی و پایداری جریان، ۱۸۵ میلیون متر مکعب شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha