فیلم/ بهره برداری کامل از نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام

اهواز- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با پهلوگیری نخستین کشتی  و انجام عملیات مکانیزه تخلیه غلات ،به بهره برداری کامل رسید.

ابوطالب گرایلو سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: یک فروند کشتی حامل ۷۲ هزار تن ذرت صبح امروز اول اسفندماه با پهلوگیری در اسکله‌های متصل به پایانه مکانیزه غلات شماره چهار این مجتمع بزرگ بندری عملیات تخلیه محموله خود را آغاز کرده است.

وی افزود: به دنبال بهره برداری کامل از این پایانه به عنوان نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور، فرآیند کامل عملیات یکپارچه و مکانیزه تخلیه و بارگیری غلات انجام شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان خاطرنشان کرد: فاز اول این پایانه با دارا بودن ۱۷۰ هزار تن سیلوی نگهداری غلات و تجهیزات پیشرفته به ارزش سرمایه‌گذاری بیش از هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه سه میلیون تن همزمان با هفته دولت در شهریورماه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.

گرایلو ادامه داد: صبح امروز با پهلوگیری کشتی حامل ۷۲ هزار تن ذرت، فرآیند مکانیزه تخلیه و انتقال کالا از پای اسکله تا محل سیلوها به طول حدود یک هزار و ۶۰۰ متر در قالب فاز دوم، این طرح بزرگ تکمیل و به چرخه عملیات بندری وارد شد.

کاهش زمان معطلی کشتی های حامل کالای اساسی در بندر امام

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از مهمترین مزایای این طرح را کاهش زمان توقف کشتی در اسکله از هفت روز به سه روز عنوان کرد و گفت: با تکمیل این طرح، ساعت عملیات تخلیه از ۱۸ ساعت به ۲۴ ساعت افزایش یافته است.

گرایلو به افزایش میانگین تخلیه از ۵۰۰ تن بر ساعت به یک هزار تن بر ساعت با اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: همچنین این فرآیند به افزایش میانگین عملیات تخلیه روزانه از 9 هزار تن به ۲۴ هزارتن منجر شده است.

بر اساس این گزارش، رعایت استاندارد های دریافت کالا( تخلیه،انتقال و نگهداری با حفظ بهداشت و سلامت کالا)، افزایش بهره وری تجهیزات ناشی از حذف جابجایی و توقفات،افزایش ضریب ایمنی عملیات ناشی از حذف عوامل انسانی درگیر در عملیات و کاهش حوادث و همچنین جلوگیری از ریزش کالا و آلودگی های ناشی از آن، به عنوان دیگر مزایای بهره برداری کامل از نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، بیش از ۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی کشور از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) انجام می‌شود؛ همچنین ۹۰ درصد واردات برخی اقلام اساسی از طریق این بندر انجام می‌شود که در تامین امنیت غذایی کشور تاثیر مستقیمی دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha