جابری انصاری: معادله استراتژیک جنگ در منطقه تغییر نکرده است

تهران- ایرنا- سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی که چهار و نیم ماه است در باز کردن قفل یک مقاومت محاصره شده عاجز مانده است چطور می‌تواند وارد صحنه لبنان بشود که عقبه باز و لجستیکی قدرتمند دارد و تجربه نبرد طولانی ۱۸ ساله از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ و به خصوص تجربه جنگ ۲۰۰۶ را دارد؟

حسین جابری انصاری سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی حاضر شد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص صحبت‌های سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه «پاسخ خون؛ ریختن خون خواهد بود» و ارتباط این موضع گیری با گسترش جنگ در منطقه اظهار کرد: عناصر و نشانه‌های جدیدی در خطابه های ایشان وجود دارد اما به نظر من هنوز معتقدم قاعده کنونی در تحولات منطقه تغییر نکرده است. آنچه سیدحسن نصرالله می‌گوید این است که اگر شما به جای اهداف نظامی اهداف مدنی و شهروندان را بزنید پاسخ آن اهداف معادل آن در درون فلسطین اشغالی خواهد بود.

وی تصریح کرد: این تهدید می‌گوید اگر شما معادله جنگ را برهم بزنید ما هم آن را برهم خواهیم زد.

جابری انصاری ادامه داد: برخی معتقدند اسراییلی‌ها به یک نقطه ای رسیده اند که فکر می‌کنند باید بازی را بزرگ تر کنند و قفل شدگی بازی در غزه را با بازی جدید و جبهه جدید باز کنند. این یک احتمال است اما من فعلا تا این لحظه معتقدم اسراییلی‌ها بیشتر شعار میدهند و جنگ روانی می‌کنند؛ آنها قدرت و جسارت گشوده شدن جبهه جدید ندارند.

دیپلمات کشورمان بیان کرد: اسراییل در قفل گشایی اولیه گیر کرده است و نباید قفل جدیدی ایجاد کند چون تضمینی وجود ندارد که بتواند صحنه را مدیریت کند.

معاون پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه حزب الله تاکنون به دلیل محدودیت‌های درون لبنانی زیر یک سقفی کنش خود را مدیریت کرده است گفت: اگر اسرائیل به سمتی برود که بخواهد دایره جنگ را بازتر کند دست حزب الله برای پاسخ شدید باز خواهد شد که این باعث تغییر معادله جنگ خواهد شد.

جابری انصاری تاکید کرد: رژیم صهیونیستی که چهار و نیم ماه است در باز کردن قفل یک مقاومت محاصره شده عاجز مانده است چطور می‌تواند وارد صحنه لبنان بشود که عقبه باز و لجستیکی قدرتمند دارد و تجربه نبرد طولانی ۱۸ ساله از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ و به خصوص تجربه جنگ ۲۰۰۶ را دارد؟

وی در پایان تاکید کرد: اسراییل در حال داد و بیداد و سروصدا هست اما می‌داند اگر کاری بکند دست حزب الله را باز کرده است و محدودیت های آن را برمیدارد تا معادله موثرتری را به صحنه عملیاتی تحمیل کند و این صحنه را برای اسراییل و مدیریت بحران سخت تر و پیچیده تر خواهد کرد. بنابراین تا این لحظه معادله بزرگ جنگ تغییر فاحشی نکرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha