۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۲۳
کد خبر: 85393118
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش‌ها به حضور نداشتن نمایندگان حکومت طالبان در نشست دوحه

تهران – ایرنا - حضور نیافتن نمایندگان حکومت سرپرست طالبان در نشست دوحه درباره وضعیت افغانستان واکنش‌هایی در پی داشته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری باختر، یان اگلند دبیرکل شورای پناهندگان نروژ و محسن روحی صفت دیپلمات سابق ایران در افغانستان از حضور نیافتن مقامات حکومت سرپرست طالبان در نشست دوحه انتقاد کرده و این نشست را پوشش بین‌المللی نامیده‌اند.

دبیرکل شورای پناهندگان نروژ افزود: ناامیدکننده است که طالبان از شرکت در نشست ویژه دوحه درباره افغانستان که در هفته جاری برگزار شد، خودداری کرد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم اقداماتی انجام دهند که می‌تواند به نفع مردم رنج کشیده افغانستان باشد.

سفارت روسیه در کابل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات این کشور از شرکت در نشستی که میان نماینده‌های جامعه مدنی افغانستان و فرستاده‌های ویژه کشورها در دوحه برگزار می‌شود، خودداری می‌کند.

در بخشی از بیانیه سفارت روسیه در کابل آمده است: روسیه تصمیم گرفته است که از شرکت در جلسه سازماندهی شده نهاد فعالان مدنی افغانستان خودداری کند. انتخاب فعالان مدنی ذکرشده به شکل غیرشفاف و بدون اطلاع کابل صورت گرفته بود.

همزمان با این، نمایندگان ویژه برخی کشورهای منطقه و جهان در حاشیه نشست دوحه درباره وضعیت افغانستان با برخی از فعالان جامعه مدنی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

مک‌ کوبری نماینده ویژه انگلستان در امور افغانستان گفت: نماینده ویژه انگلستان و شرکت‌های بزرگ افغانستان از دیدار با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان خوشحال شدند. جامعه مدنی در افغانستان نقش حیاتی دارد. صدای آن‌ها باید شنیده شود.

نجیب الرحمن شمال کارشناس روابط بین‌الملل گفت: در این گفت‌وگوهای حاشیه‌ای، بیش‌تر بر همکاری‌های منطقه‌ای، امنیت، صلح و ثبات بیشتر و ارائه کمک و خدمات بشر دوستانه به مردم افغانستان برای نجات یافتن این کشور از بحران‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی تاکید شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز در بیانیه‌ای از محدودیت‌های رسانه‌ها و خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرد و نوشت که در این نشست‌ها باید به چالش‌های رسانه‌ها و خبرنگاران اولویت داده شود.

شهیر نثاری کارشناس روابط بین‌الملل گفت: اگر عدم حضور هیات طالبان و طرف‌های متفاوت مردم افغانستان را در نظر بگیریم، این نشست هیچ اثری نخواهد داشت.

در نشست دوحه نمایندگان برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه در دیدارهای حاشیه‌ای‌ خود با یکدیگر درباره وضعیت کشور، چگونگی همکاری منطقه‌ای، امنیت جمعی و ثبات در افغانستان گفت‌وگو کرده بودند.

به گزارش ایرنا، نشست سازمان ملل درباره‌ وضعیت افغانستان به میزبانی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد از ۲۹ تا ۳۰ بهمن در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha