قانون پخش زنده در اختیار صداوسیما است/ ساترا؛ مانع فریب کاربر توسط پلتفرم‌ها+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) گفت:‌ پخش زنده، قانون دارد و شرایط آن از فرآیندهای صداوسیما می‌گذرد. ما جلوی این را خواهیم گرفت که کاربر را فریب بدهند و از او غیرشفاف پول بگیرند.

سعید مقیسه با حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: ساترا تا یک سال‌ونیم پیش طرف حساب سکوها بود، عوامل تولید باید با سکوها و سکوها با ساترا تعامل می‌کردند.

وی افزود: این رویکرد، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. گاهی اوقات تفاهم خوبی برقرار نمی‌شد؛ چراکه نوع نگاه سکو انتشارمحور است اما نوع نگاه عوامل تولید، تولیدمحور است و دو زیست‌بوم با نگاه‌های متفاوت هستند.

وی درباره تغییرات اعطای مجوزها توضیح داد: در حال حاضر مجوز طرح به طراح تعلق می‌گیرد، مجوز فیلمنامه به نویسنده و مجوز تولید به تهیه‌کننده واگذار می‌شود. وقتی محتوا انتشار یافت، مجوز انتشار را به سکو می‌دهیم.

مقیسه با اشاره به زمینه‌های این تغییرات گفت: این روند باعث می شود از ابتدا نویسنده، نظر کارشناسان، ناظران و خبرگان را درک کند و این هم باعث می‌شود تولید بهتری داشته باشند، همچنین از روز اول خطوطی که آخر قرار است به او بگویند را می‌داند.

او افزود: از طرفی سکو هم می‌داند که سرمایه‌اش از بین نمی‌رود و دو طرف راضی خواهند بود.

پخش‌کننده وقتی در قامت تولیدکننده قرار می‌گیرد، پخش‌کننده حقوقی می‌شود. سکو می‌تواند در ساحت دیگری هم فعالیت و تولید کند اما بسیاری از سکوها، انتشاردهنده هستند نه تولیدکنندهمقیسه این تغییرات را به نفع عوامل تولید دانست و گفت: اصلا لازم نیست عوامل طراحی و تولید نگران سکوی نمایش باشند چراکه ما مجوز را به خودشان می‌دهیم و فرصتی پیدا می‌کنند تا بازاریابی کنند و ببینند این‌ محتوا از کدام سکو پخش بشود بهتر است.

رییس ساترا درباره شرایط ایجادشده برای تهیه‌کننده‌ها گفت: پخش‌کننده وقتی در قامت تولیدکننده قرار می‌گیرد، پخش‌کننده حقوقی می‌شود. سکو می‌تواند در ساحت دیگری هم فعالیت و تولید کند اما بسیاری از سکوها، انتشاردهنده هستند نه تولیدکننده.

وی افزود: اگر سکو تهیه‌کننده هم شود، یک شخص حقیقی به شخص حقوقی تبدیل می‌شود یا اینکه آنها تهیه‌کننده‌ای را معرفی می‌کنند و خودشان سرمایه‌گذار می‌شوند.

مقیسه راجع به حقوق کاربر نیز افزود: حقوق مخاطب باید رعایت شود و بداند در قبال چه محصولی چه مبلغی می‌پردازد. حتما همه سکوها باید بین خودشان و مخاطبشان به تعامل برسند، بعد از آن به قرارداد بین کاربر و سکو ربط دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر درباره جلوگیری از فریب مخاطب توسط سکوها نیز گفت: سیاستی که ساترا دنبال می‌کند ارائه راهبردهای کلان و کلی است. سکو نباید مخاطب را فریب دهد و غیرشفاف از او پول بگیرد اما اگر پول بیشتری بگیرد مخاطب حق دارد آن سکو را انتخاب نکند و سکو مخاطب را از دست می‌دهد.

اینکه میان محتوا، تبلیغات پخش نشود، قانون نیست بلکه رسمی است که جاهایی می‌تواند نقض شود. اگر قرارداد بین کاربر و سکو این باشد و هر دو طرف این را بپذیرند، در قوانین ساترا هم قرار می‌گیردمقیسه ادامه داد: ما جلوی این را خواهیم گرفت که کاربر را فریب دهند؛ مثلا هزینه تبلیغات میانه فیلم نیم‌بها باشد اما بخواهند تمام‌بها حساب کنند یا بگویند محتوای اچ‌دی پخش می‌شود اما اس‌دی پخش کنند.

رئیس ساترا به پخش تبلیغات میان فیلم و سریال‌ها اشاره کرد و گفت: اینکه میان محتوا، تبلیغات پخش نشود، قانون نیست بلکه رسمی است که جاهایی می‌تواند نقض شود. اگر قرارداد بین کاربر و سکو این باشد و هر دو طرف این را بپذیرند، در قوانین ساترا هم قرار می‌گیرد.

مقیسه، گسترش سکوها را به نفع مخاطبان دانست و گفت:‌ در حال حاضر در شرایط کمبود سکو نیستیم. اگر سکو شرایط را فراهم نکند، خودش ضرر می‌کند؛ کما اینکه دیدیم فیلم‌های خوبی به دلیل رعایت نکردن اصول بازار مخاطب نداشتند.

وی ادامه داد:‌ یکی از دلایل توسعه سکوها و گسترش مجوزها این است که انحصار نباشد و مخاطب ببیند اگر شرایط برایش نمی‌صرفد، به سکوی دیگری مراجعه کند.

درباره سپردن پخش زنده به خبرگزاری‌ها جلساتی در حال انجام است

رئیس ساترا درباره پخش زنده فوتبال در پلتفرم‌ها نیز گفت: برای پخش محتوایی مثل پخش زنده که دارای حقوق مالکیت است، صدا و سیما ارجح است چراکه مالکیت محتوایی را به عهده دارد و این نمیتواند توسط دیگری انجام بشود.

وی افزود: پخش زنده با هر محتوایی فوتبال، برنامه و گزاره خبری نیازمند طی کردن مسیر صدا و سیماست. اما اگر کسی تخلف کرد به این معنا نیست که سکو تعطیل شود. بلکه بر حسب میزان تخلف مجازاتی انجام می‌شود. درباره سپردن پخش زنده به خبرگزاری‌ها جلساتی در حال انجام است که ممکن است منجر به این امر بشود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha