«نشان حد مجاز آلاینده‌ها» نمادی برای سلامت تولیدات کشاورزی سمنان + فیلم

سمنان - ایرنا - سرپرست اداره کل استاندارد استان سمنان گفت: «نشان حد مجاز آلاینده‌ها» با هدف حمایت از محصول سالم در تولیدات کشاورزی به منظور کاهش استفاده از سموم و آلاینده‌ها صادر می‌شود.

مجید حیدریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از یکهزار استاندارد اجباری کالا در کشور وجود دارد و اغلب مواد غذایی تولیدی به روش صنعتی مشمول استاندارد اجباری است. فرآورده‌ غذایی که مشمول استاندارد اجباری نباشد، حق تولید، توزیع و فروش ندارد و سازمان استاندارد از آن جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: واحد صنعتی‌ای که بخواهد در زمینه تولید فرآورده‌های غذایی فعالیت داشته باشد، در مرحله نخست باید پروانه استاندارد دریافت و سپس به تولید انبوه و توزیع اقدام کند.

وی ادامه داد: سازمان استاندارد بر واحد تولیدی دارای پروانه استاندارد در طول فعالیت بازرسی دارد و نمونه‌برداری سرزده انجام می دهد و در مراکز عرضه نیز بررسی می‌شوند و نتایج نظارت‌ها و نتیجه آزمایش‌ها می‌تواند منجر به ابطال پروانه و معرفی به مراجع قضایی و پلمب محصول تولیدی خارج از استاندارد شود.

«نشان حد مجاز آلاینده‌ها» برای محصولات سالم کشاورزی

این مسوول گفت: به منظور حمایت از محصول سالم، استاندارد تشویقی «نشان حد مجاز آلاینده‌ها» در محصولات کشاورزی با هدف کاهش استفاده از سموم و آلاینده ها در تولید محصولات خام کشاورزی و رعایت مقدار مصرف آن‌ها با حدود مجاز ذکرشده در استانداردهای ملی، صادر می‌شود.

سرپرست اداره‌کل استاندارد استان سمنان تصریح کرد: «نشان حد مجاز آلاینده‌ها» در محصولات کشاورزی بر اساس دستورالعمل‌ها، برای انواع محصولات خام کشاورزی زراعی، باغی، گلخانه ای و قارچ خوراکیِ تولید و بسته بندی شده در داخل کشور، کاربرد دارد و به درخواست کشاورز این استاندارد تشویقی بررسی و صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: پروانه کاربرد «نشان حد مجاز آلاینده ها» برای محصولات کشاورزی به منظور افزایش کیفیت و سلامت محصولات و حمایت از حقوق مصرف کننده صادر می‌شود که این استاندارد نقش مهمی در رونق بازار فروش محصول در داخل کشور و صادرات دارد و اخذ این استاندارد بیشتر مورد توجه کشاورزانی است که در وسعت زیاد مشغول به کشاورزی هستند.

سرپرست اداره کل استاندارد استان سمنان اظهار کرد: دستورالعمل «نشان حد مجاز آلاینده‌ها» در محصولات کشاورزی با همکاری سازمان ملی استاندارد در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است که برای اعطای این نشان، محصولات هم از نظر مقدار باقی‌مانده آلاینده‌های فلزی و هم از نظر باقی‌مانده سموم در آزمایشگاه‌های مجهز همکار سازمان ملی استاندارد ایران بررسی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha