۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۱۶
کد خبر: 85392121
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

چابهار؛ مسیری امن و ارزان برای انتقال کالا به افغانستان

تهران-ایرنا- مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، بندر «چابهار» ایران را یکی از بنادر مهم تجاری برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی این کشور دانسته و تاکید کردند که این بندر ارزان‌ترین و امن‌ترین مسیر برای انتقال کالاهای بازرگانان افغان است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با بیان اینکه بندر «چابهار» نسبت به بندر «واگه» کراچی از مزایای بیشتری برای انتقال کالاها برخوردار است، تاکید کرد که ایران با ارائه تسهیلات زیاد موجب کاهش هزینه انتقال کالا از این بندر تجاری شده و از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

عبدالسلام آخندزاده جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست طالبان نیز با اشاره به اینکه زمان آن گذشته که کشورها برای‌ بهره‌گیری سیاسی، اقتصادی و تجاری افغانستان را تحت فشار می‌گذاشتند، گفت: پاکستان با بستن ۱۱ روزه گذرگاه‌های خود بر روی کامیون‌های افغان، نتوانست هیچ‌گونه تاثیری در بهای مواد غذائی در بازارهای افغانستان ایجاد کند.

بر همین اساس، بسیاری کارشناسان اقتصادی و بازرگانان متعقدند که دلایل زیادی برای انتخاب بندر چابهار به جای بندر واگه کراچی وجود دارد.

این کارشناسان تاکید می کنند که سیاست‌های اسلام‌آباد نسبت به توقف هزاران کانتینر در چند ماه گذشته موجب کاهش علاقه تاجران از این بندر شده است.

محمد نبی افغان کارشناس اقتصادی افغانستان در این رابطه اظهار داشت: بعد از به قدرت رسیدن طالبان، بندر «چابهار» جایگزین بندر «واگه» کراچی شده تا بازرگانان افغان بتواند برای صادرات و واردات محصولات خود از این بندر تجاری استفاده کند.

وی افزود: هرچند تجارت کابل در سال‌های متمادی از بندر کراچی پاکستان صورت می‌گرفت اما اخیرا سیاست‌های سخت‌گیرانه ‌اسلام‌آباد موجب شده تا تاجران افغان به بندر چابهار روی بیاورند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد که افغانستان از نظر راه‌های ترانزیتی دیگر وابسته به یک کشور خاص نبوده و آسیب‌پذیری اقتصادی از ناحیه اعمال سیاست‌های کشورها به ویژه پاکستان نیز کاهش قابل ملاحظه‌ی یافته است.

میر شکیب کارشناس اقتصادی افغانستان در همین رابطه تاکید کرد که بندر چابهار به استان نیمروز افغانستان نزدیک است و از نظر هزینه‌ها نیز تفاوت زیادی با بندر کراچی ندارد.

وی افزود:‌ ایجاد هتل‌ها و انبارهای زیادی برای ذخیره کالاهای تجاری در اطراف بندر چابهار موجب علاقه تاجران افغان برای استفاده از این بندر شده است.

عبدالنصیر رشتیا کارشناس دیگر اقتصادی افغانستان هم با بیان اینکه چابهار گزینه مناسبی برای خلاصی کابل از وابستگی به اسلام‌آباد است، تاکید کرد که این بندر تجاری انتخاب خوبی برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان است.

یونس مومند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز در این رابطه، اظهار داشت:‌ بازرگانان افغان تصمیم گرفته اند تا زمانی که ضمانت بین‌المللی منظم وجود نداشته باشد، از بندر کراچی استفاده نکنند.

گفتنی است که افغانستان بخش عمده‌ای از کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کند و مرزهای مشترک با ایران، یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا به این کشور به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha