۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85391870
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معرفی 5 راهکار برای آموزش زیست شناسی کنکور/ تدریس انیمیشنی رایگان

بنا به آمار عملکرد داوطلبین کنکور درسال‌های اخیر،آموزش زیست شناسی به شیوه‌های متفاوتی می‌تواند انجام شود. با این حال، طی بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که 5 راهکار از باقی آنها مطمئن‌تر هستند.

بنا به آمار عملکرد داوطلبین کنکور در سال‌های اخیر، آموزش زیست شناسی به شیوه‌های متفاوتی می‌تواند انجام شود. با این حال، طی بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که 5 راهکار از باقی آنها مطمئن‌تر هستند.

به گزارش از گروه آموزشی رپیتیچ از دپارتمان آموزش زیست کنکور این موسسه، مهم‌ترین مولفه برای موفقیت در این درس، دیدن ویدیوهای تدریس ب متد جدید انیمیشنی است. البته خود دیدن فیلم آموزشی زیست شناسی دارای قوانینی است که باید رعایت شوند تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

دانش آموزان رشته تجربی و علاقه مندان به درس زیست شناسی برای یادگیری صحیح زیست شناسی حین مشاهده کلیپ‌های انیمیشنی، باید یادگیری فعال را نیز در دستور کار خود قرار بدهند. اینگونه نیست که ویدیو را پخش کنید و دیگر هیچ کاری انجام ندهید. اتفاقا اگر هیچ کاری انجام ندهید، بیشتر حواس شما پرت می‌شود و چیزی یاد نمی‌گیرید. قسمت‌هایی از فیلم که مدرس از شما می‌خواهد فیلم را متوقف کنید، مو به مو انجام بدهید. پیگیر انجام فعالیت‌ها باشید و مطالبی را که متوجه نمی‌شوید، مجدد بازپخش کنید.

در ادامه به بقیه راهکارهای آموزش زیست شناسی کنکور می‌پردازیم. با مطالعه دقیق این موارد، می‌توانید به درصدهای بالای زیست در آزمون سراسری دست پیدا کنید و نمره 20 درس زیست شناسی را از آن خود کنید.

مسیر اختصاصی آموزش زیست

نگاهی به لیست رتبه برترهای کنکور سراسری در رشته تجربی بیندازید. می‌بینید که هیچ‌کدام از آنها، مسیر و شیوه مطالعاتی شبیه به یکدیگر نداشته‌اند. به عبارت دیگر، منابع و ساعات خواندن درس زیست شناسی رتبه 1 با رتبه 2 به‌کل متفاوت است. اگر بهترین مدرس زیست کنکور نیز به شما درس بدهد، نتیجه نمی‌گیرید. باید قبل از هر اقدامی، برای مطالعه خود را آماده سازید و سپس سطح علمی خود را بسنجید.

درصورتی که از سطح علمی خود آگاه نباشید، بهترین آموزش زیست نیز ضامن موفقیت شما نخواهد بود.

پیش خوانی با کتاب درسی زیست شناسی

از پایه دهم تا یازدهم و دوازدهم، باید پیش‌خوانی کتاب درسی زیست شناسی را در راس همه امور قرار بدهید. کتاب درسی اولین و مهم‌ترین منبعی است که حتی تا شب کنکور باید همراه شما باشد. از صفحه اولی که یک فصل شروع می‌شود تا خط آخر گفتار آخر را باید بخوانید. در این بین از انجام فعالیت‌های کلاسی کتاب درسی نیز نباید غافل شوید. بعضی از مفاهیم و مطالب از طریق همین فعالیت‌ها به شما منتقل می‌شوند. کتاب درسی مرجع تمام سوالات امتحانات نهایی و تست های کنکور سراسری است.

پیش‌خوانی زیست به این معنی نیست که برای هر خط کتاب، ناگهان یک ساعت زمان بگذارید! با خودتان بگویید که تا این خط و کلمه‌های آن را حفظ نکنم، سراغ خط بعدی نمی‌روم! نه، این مدلی فقط وقت و انرژی خود را هدر می‌دهید. پیش‌خوانی به این منظور انجام می‌شود که با مفاهیم و مطالبی که استاد قرار است سر کلاس تدریس کند، از قبل آشنایی داشته‌ باشید. در این‌صورت، در کلاس مفاهیم را به خوبی یاد می‌گیرید و در ذهن‌تان تثبیت می‌شوند.

مرور درس زیست در بازه‌های مشخص

فرض می‌کنیم که امروز، شما گفتار اول فصل اول زیست دهم را به خوبی آموزش دیده‌اید. اگر بگویند فردا باید در آزمون این گفتار شرکت کنید، آیا می‌توانید به تمام سوالات پاسخ بدهید؟ شاید با خودتان بگویید که بله، کاری ندارد. حالا اگر هفته بعد مجدد آزمون برگزار شود، چه؟ شاید هم دو سال بعد ناگهان سوالی در اینباره از شما بپرسند.

بچه‌ها کنکور شبیه یک دوی ماراتن است که باید برای آن آمادگی کامل داشته باشید. درست است که الان گفتارهایی از زیست را بلد هستید، اما آیا در روز کنکور نیز می‌توانید به آنها پاسخ درستی بدهید؟

اینجاست که لزوم مرور درس زیست در بازه‌های زمانی مشخص مطرح می‌شود. طبق منحنی فراموشی ابینگهاوس، شما در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده، باید مطالب را مرور کنید تا در حافظه شما ثبت شوند.

آیا برای آموزش زیست شناسی حتما باید آموزشگاه برویم؟

همانطور که اشاره کردیم، مسیر یادگیری هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. ممکن است دانش آموزی تنها با خواندن کتاب‌های کمک درسی زیست شناسی، اکثر مطالب را یاد بگیرد. فرد دیگری تا به کلاس آموزشگاه نرود، متوجه مفاهیم و به‌خصوص نکات ترکیبی زیست نشود.

رپیتیچ برای رفع دغدغه آموزش صحیح زیست کنکور، فرصت ویژه‌ای را فراهم کرده‌ است. دانش آموزان کنکوری به دلیل حجم زیاد مطالب درسی، دارای کمبود وقت هستند و معمولا نمی‌رسند که به‌صورت حضوری به آموزشگاه‌ها مراجعه کنند.

از جزوه‌ها تا ویدیوهای صفر تا صد آموزش زیست کنکوری در رپیتیچ برای داوطلبین در دسترس است. قابلیتی که وجود دارد این است که ویدیوهای تدریس و جزوه‌های زیست، پایه به پایه جدا شده‌اند تا راحت‌تر بتوانید آنها را مشاهده کنید. حتی برای راحتی بیشتر، فصل و گفتارها را هم برای شما مجزا شده است.

تدریس انیمیشنی زیست شناسی کنکور (رایگان)

معرفی 5 راهکار برای آموزش زیست شناسی کنکور/ تدریس انیمیشنی رایگان

یکی از شیوه‌های نوین آموزشی که به یادگیری درس زیست شناسی کمک شایانی می‌کند، تدریس انیمیشنی آن است. در این شیوه با استفاده از ویدیوها و کلیپ‌های کارتونی جذاب و متنوع، مفاهیم درس زیست به دانش آموزان منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که قبل از این مرحله، متن کتاب درسی باید پیش‌خوانی شده‌ باشد.

دکتر الهه بنام در هر سری از ویدیوهای آموزشی، بخشی از مفاهیم مهم این درس را تدریس می‌کنند. تصویر بالا بخشی از تدریس انیمیشنی خانم دکتر است که در آن، لایه و بافت دیواره قلب را آموزش می‌دهند.

دیواره قلب دقیقا مانند لایه‌های مری و نای چهار عدد است. شماره‌گذاری و مطابقت موارد مشابه را حتما باید به‌خاطر بسپارید. مثلا بیرونی‌ترین لایه در نای و مری، لایه بیرونی نام دارد. با این حال وقتی به قلب می‌رسیم، بیرونی‌ترین لایه آن برون شامه نام دارد که بعد از آن هم با پیراشامه مواجه هستیم. اغلب موارد سخت و مهم زیست دهم، یازدهم و دوازدهم با ویدیوهای جذاب آموزشی تدریس می‌شوند تا به راحتی آنها را یاد بگیرید.

نکات انتخاب تدریس کامل زیست شناسی کنکور

مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب تدریس کامل زیست شناسی کنکور باید به آن دقت کنید، مدرس است. مدرس در وهله اول، باید توانایی انتقال مفاهیم درس زیست به دنش آموزان را داشته‌باشد. اگر رتبه یک کنکور هم بخواهد موضوعی را تدریس کند، ولی از فنون معلمی چیزی بلد نباشد چه فایده‌ای دارد؟

دکتر الهه بنام، رتبه 37 کنکور تجربی، با سابقه چندین ساله خود در زمینه آموزش زیست شناسی، مدرس موسسه رپیتیچ هستند. ایشان با تدریس‌های کامل خود توانسته‌اند افراد زیادی از جمله محمدعلی میگوئی را به بالاترین درصد زیست در کنکور (97%) برسانند.

مورد بعدی اینکه افراد زیادی از طریق این آموزش‌ها توانسته باشند به درصدهای بالایی در درس زیست برسند. هر دوی این ویژگی‌ها را مجموعه رپیتیچ و دکتر بنام ارائه می‌دهند.

دیدن نمونه تدریس زیست کنکوری

معرفی 5 راهکار برای آموزش زیست شناسی کنکور/ تدریس انیمیشنی رایگان

برای کسب اطمینان بابت آموزش زیست کنکور، بهتر است که نمونه تدریس‌های آن را مشاهده کنید. برای مثال موضوع گفتار 1 فصل 9 زیست یازدهم، به تنظیم کننده‌های رشد در گیاهان اختصاص دارد. اولین مبحثی که این گفتار با آن شروع می‌شود، پاسخی به سوال: «گیاهان چگونه منشاء نور را شناسایی می‌کنند؟ ».

دکتر الهه بنام در یک ویدیو که بیش از یک ساعت و نیم طول تدریس آن است، تمام زیر و بم تنظیم کننده‌های رشد را شکافته است. پس از آموزش این مبحث گیاهی، تست‌های کنکوری و تالیفی را آورده و با توضیح تک به تک گزینه‌ها، یک تدریس کامل را عرضه داشته‌ است.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha