مدیریت زمان در شبکه‌های اجتماعی نیازمند تدبیر است

اصفهان – ایرنا - رسانه های اجتماعی یا «Social Media» به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده‌ است و این امر نیازمند تدبیری برای زمان و نحوه استفاده از این تکنولوژی است.

به گزارش ایرنا، شبکه اجتماعی، یک فناوری تعاملی است که به افراد مختلف اجازه می‌دهد تا حرف‌ها، فکرها، ایده‌ها و اطلاعات خود را از طریق زیرساخت‌های ارتباطی و مجازی همانند اینترنت به اشتراک بگذارند.

اهمیت این شبکه‌ها به این علت بسیار مهم است که بنا بر آخرین آمار در زمان حاضر نزدیک به نیمی از جمعیت دنیا، حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند.

گاهی گذراندن زمان بیش از حد در این شبکه‌ها از یک سو سلامت روحی و جسمی و از سوی دیگر ارتباط بین فردی و خانوادگی را دچار آسیب می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی استرس زاست

معاون اجتماعی و فرهنگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این باره گفت: آمار و ارقام مربوط به ناراحتی و استرس ناشی از استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی قابل توجه و چشمگیر است.

سرهنگ جهانگیر کریمی در گفت و گو با ایرنا افزود: شبکه‌های اجتماعی نه‌ تنها کسالت و بی‌حوصلگی را از بین نمی‌ برند بلکه سلامت روانی‌ افراد را هم به مخاطره می‌اندازند.

وی اظهار داشت: اغلب اوقات کانال‌ها و صفحات پر از افرادی است که بر سر یکدیگر فریاد می‌زنند. برخی از توئیت‌ها در ذهن شما حک شده و باعث استرس شما می‌شوند.

معاون اجتماعی و فرهنگی فرماندهی انتظامی اصفهان افزود: چشمگیرترین مشکلات استفاده از شبکه‌های اجتماعی مربوط به جوانان است، زیرا آنها بطور فزاینده‌ای نسبت به احساس کسالت و بی‌حوصلگی، بی‌ تحمل شده‌اند و در حقیقت، بسیاری از جوانان وقتی صفحه نمایشگری جلوشان نیست، اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اینکه کسالت و بی‌حوصلگی را از بین نمی‌برد بلکه سلامت روانی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند گفت: برخی از افراد به این شبکه‌ها معتاد شده‌اند و درواقع، فضای مجازی برای آن‌ها به‌عنوان «دوپامین» عمل می‌کند.

سرهنگ کریمی افزود: برخی دیگر زندگی را فقط از طریق جهان دیجیتال درک می‌کنند و خود را در این جهان مجازی با دیگران مقایسه می‌کنند و نمی‌توانند هیچ پیام، استوری، تصویر و عکسی را از دست بدهند وگرنه گرفتار استرس و اضطراب ناشی از حس عقب ماندن می‌شوند.

وی با اشاره به راهکارهایی برای مقابله با کسالت و بی‌حوصلگی گفت: مهمترین راه این است که یاد بگیرید کسالت و بی‌حوصلگی را تحمل‌ کنید.

این کارشناس اجتماعی افزود: راهکار دیگر این است که منابع دیگری را پیدا کنید که با آن‌ها سرگرم شوید و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بگذارید برای امور ضروری یا انجام کارهایتان اگر این موارد را به‌ خوبی انتخاب کنید، می‌توانند هم غنی کننده و هم مفید باشند.

وی یادآور شد: خواندن، گوش دادن به موسیقی یا تمرین برخی از فعالیت‌های هنری همه منابع استثنایی برای ذهن و سلامت روان شما هستند زیرا آن‌ها احساسات را هماهنگ و استرس را تنظیم می‌کنند و خلاقیت را افزایش می‌دهند.

به گفته وی، اگر تلاش کنید، به‌زودی متوجه می‌شوید که جهان‌های شگفت‌انگیزی فراتر از صفحه‌نمایش تلفن همراه و سروصدای بی‌وقفه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که تا امروز از آن‌ها غافل بوده‌اید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha