۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85391445
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۵ میلیارد ریال برای ساماندهی معتادان متجاهر در خراسان‌شمالی تخصیص یافت

بجنورد- ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۵۵ میلیارد ریال اعتبار در سالجاری برای ساماندهی معتادان متجاهر در استان تخصیص یافت که نسبت به پارسال بیش از ۲ برابر افزایش را نشان می دهد.

محسن توحیدی مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته برای ساماندهی معتادان متجاهر استان ۲۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ میلیارد ر.یال اعتبار هزینه شد.

وی افزود: معتادان متجاهر در قالب طرح های گوناگون امنیت اجتماعی با همکاری دستگاه های اجرایی و انتظامی از سطح شهرهای استان جمع آوری می شوند.

توحیدی مقدم ادامه داد: این افراد بعد از غربالگری در مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ نگهداری می شوند.

به گفته وی؛ اکنون ۲ مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد در شهرهای بجنورد و شیروان با ۲۵۰ نفر ظرفیت فعال است.

مراکز بازپروری ماده ۱۶ برای افرادی است که به تهاجر رسیدند و فاقد سرپناه هستند و در این مراکز شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در هر استان پیگیر موضوعات نگهداری از معتادان متجاهر و ترک اعتیاد آنها به صورت رایگان هستند و در این مراکز معتادان متجاهر و فاقد سرپناه سه تا ۶ ماه به صورت رایگان نگهداری و تحت درمان قرار می گیرند.

راه اندازی هفت مرکز ترک اعتیاد

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: هفت مرکز ترک اعتیاد در ۲ سال گذشته در استان راه اندازی شده است که مهمترین آنها مرکز گذری و توانمند سازی صیانت از بهبود یافتگان در بجنورد، مرکز معتادان متجاهر در شیروان و مرکز ترک اعتیاد بانوان در بجنورد و اسفراین است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد در اولویت برنامه های این سازمان حمایتی است، افزود: هزینه های پیشگیری بسیار کمتر از هزینه‌های درمان است و باید در این زمینه فعالیت بیشتری انجام داد.

توحیدی مقدم راه اندازی خط ملی اعتیاد را از فعالیت های مبارزه با اعتیاد دانست و گفت: خط ملی اعتیاد( ۰۹۶۲۸) در سال ۸۸ توسط بهزیستی کشور در راستای آگاه‌سازی و اطلاع رسانی راه اندازی شد و ۲۰ کارشناس پاسخگوی سوالات جامعه هدف هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: بیشترین تماس های شهروندان با این شماره مربوط به راهنمایی برای یافتن مراکز ترک اعتیاد، انتقال معتادان اعضای خانواده به کمپ ها و درخواست اطلاعاتی برای درمان اعتیاد است.

وی طرح کیان (کارمند یاری پیشگیری از اعتیاد)، برنامه پازک (پیشگیری از اعتیاد زنان ، کودکان و نوجوانان)، طرح آموزش زنان دارای همسر معتاد، طرح پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد در محلات شهری و روستایی، طرح ارتقای توانمندیهای رفتاری شناختی در مناطق آسیب خیز را از مهمترین طرح های بهزیستی خراسان شمالی برای مقابله با اعتیاد عنوان کرد.

اکنون ۱۵ مرکز اقامتی، یک مرکز گذری کاهش آسیب، ۲ مرکز ماده ۱۶، یک مرکز بازتوانی و ۷۰ مرکز سرپایی ترک اعتیاد در خراسان شمالی فعالیت می کنند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha