۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85391440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۰ درصد از پهنه خراسان‌شمالی درگیر خشکسالی است

۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبر: 85391440
۹۰ درصد از پهنه خراسان‌شمالی درگیر خشکسالی است

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) ۹۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

به گزارش ایرنا، مهدی رشیدی روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی خراسان‌شمالی اظهار کرد: گرچه در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۵ میلی‌متر افزایش بارش در استان داشتیم اما همچنان خراسان شمالی در وضعیت خشکسالی است.

وی افزود: همچنین میزان دما در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش یافت که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است.

رشیدی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع خراسان شمالی برای استفاده از پساب پای کار هستند، گفت: طرح انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان یکی از طرح های خوبی است اکنون در حال اجرا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: در خصوص مصرف نیروگاه‌های شیروان از پساب این شهر نیز اقداماتی در دستورکار است که با اجرایی شدن آن ۲ میلیون متر مکعب آب مصرفی در نیروگاه ها صرفه‌جویی می شود.

استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان به عنوان راهکار دم دستی تکرار خواهد شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha