۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85391289
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پولتیکو: غرب همچنان نگران شکست احتمالی اوکراین در برابر روسیه است

تهران-ایرنا- تارنمای «پولیتیکو» با توجه به نامعلوم بودن سرنوشت تصویب بسته کمک آمریکا به اوکراین، از نگرانی سران نظامی شرکت‌کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ از شکست اوکراین در جنگ با روسیه پرده برداشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پولیتیکو نوشت که چهار سناتور آمریکا روایتی را که مقامات اوکراینی در کنفرانس مونیخ به آنها گفته اند بازگو کرده اند. یک سرباز در سنگر گل آلودی که در نزدیکی آن انفجاری رخ داده بود با تلفن همراه خود به امید یافتن نشانه ای از تصویب کمک نظامی به اوکراین از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، جستجو می کرد.

شلدون وایتهاوس سناتور دموکرات و یکی از رهبران هیات های کنگره حاضر دراین کنفرانس گفت این موضوعی متداول در بین سربازان اوکراینی در صف مقدم جنگ است.

پولیتیکو نوشت: چنین روایتی بر فشارها در گردهمایی مقاماتی که در این کنفرانس شرکت داشتند تاکید دارد. وخامت اوضاع اوکراین در میدان جنگ و ابهامات درباره تعهد آمریکا به کی یف موضوع غالب در این رویداد سالانه را تشکیل می داد.

بسیاری از سیاستمداران و مقامات، از این کنفرانس برای تاکید بر شکست اوکراین بدون کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا استفاده کردند. مساله کمک نظامی اکنون منتظر رای مجلس نمایندگان آمریکا است اما حتی با وجود چنین کمکی اطمینانی درباره پیروزی اوکراین وجود ندارد.

این کنفرانس همچنین در حالی برگزار شد که اطمینان از توانایی جو بایدن برای انتقال چنین کمکی به اوکراین پایین است و دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد پیشتاز جمهوریخواهان در انتخابات امسال در جهت تضعیف این بسته کمک به کی‌یف تلاش می کند.

به نوشته پولیتیکو، برنامه فعلی همان طوری که در مصاحبه با هشت قانونگذار و پنج مقام خارجی به آن پرداخته شده شامل تنها حفظ ارتش اوکراین از سقوط است.

بسیاری از آنها از پاسخ به این سوال که پیروزی اوکراین چگونه خواهد بود یا چه زمانی ممکن است طفره رفتند.

مارک وارنر سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات سنا، گفت که بسته کمکی روند بازی را برای اوکراین تغییر می دهد اما او از بیان اینکه چنین حمایت هایی پیروزی اوکراین را تضمین می کند، خودداری کرد و به گفتن این جمله بسنده کرد که کمک آمریکا آخرین و بهترین امید کی یف است.

برخی از مقامات آمریکایی چنین استدلال می کنند که بهترین - و تنها - گزینه برای جلوگیری از شکست اوکراین آن هنوز روی میز است: تصویب کمک های نظامی توسط کنگره. جیسون کرو عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد «بیایید ارتش پوتین را نابود کنیم. اوکراینی ها می دانند چگونه این کار را انجام دهند، بنابراین بیایید به آنها کمک کنیم تا این کار را انجام دهند».

پولیتیکو در بخشی از گزارش خود از تکاپوی قانونگذارن هر دو حزب اصلی آمریکا برای اطمینان دادن به متحدان خود خبر داد و نوشت آنها به متحدان خود اطمینان دادند که مجلس نمایندگان درنهایت به تصویب این کمک ها چراغ سبز نشان خواهد داد و حتی برخی از آنها پیش بینی کردند که این بسته در ماه مارس تصویب خواهد شد. با این حال میکی شریل نماینده دموکرات از عامل ترامپ در کارشکنی برای تصویب این بسته ابراز نگرانی کرد.

عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: به نظر می‌رسد ترامپ رئیس‌جمهور سابق تلاش می‌کند حمایت از این بسته را که در سنا تصویب شده است، از مسیر اصلی خود خارج کند.

ولودیمیر زلنکسی رئیس جمهوری اوکراین علنا نگران تصویب این بسته است و در کنفرانس خبری روز شنبه با کامالا هریس معاون بایدن گفت: این بسته برای ما حیاتی است. ما در حال حاضر به دنبال گزینه های جایگزین نیستیم زیرا روی ایالات متحده به عنوان شریک استراتژیک خود حساب می کنیم.

هریس نیز تأیید کرد، اگر قانونگذاران نتوانند تکلیف این بسته را روشن کنند، «پلن بی» یا طرح جایگزینی وجود ندارد. فقط طرح A وجود دارد.

پولیتیکو نوشت: تردیدها درباره موفقیت اوکراین در جنگ، موضع برخی از مظنونان به پیروزی این کشور را تقویت کرده و آنها تاکید می کنند که آمریکا باید بیشتر بر مسائل داخلی متمرکز شود. جی دی ونس سناتور جمهوریخواه آمریکا که در کنفرانس مونیخ شرکت داشت گفت از کی یف در جنگ حمایت می کند اما آمریکا نمی تواند برای مجهز کردن اوکراین به اندازه کافی سلاح تولید کند و درعین حال از خود محافظت کند.

وی در حاشیه کنفرانس مونیخ گفت اروپایی ها باید در دفاع از خود کمی خودکفاتر باشند.

این مقام آمریکایی با اشاره به چرخش در سیاست آمریکا به سمت شرق آسیا گفت با توجه به این واقعیت اروپایی ها باید نقش تهاجمی تری داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha