«بریکس» گوی سبقت تولید ناخالص جهانی را از «گروه ۷» ربود

تهران- ایرنا- ارزیابی عملکرد «گروه ۷» و «بریکس» در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) نشان می‌دهد که بر خلاف بروز رکود در برخی از اقتصادهای هفت کشور صنعتی جهان، سهم اقتصادهای نوظهور از تولید ناخالص جهانی افزایش داشته و این روند رو به رشد ادامه خواهد یافت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، سازمان بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) با ترکیب جدید کشورهای عضو (ایران، مصر، عربستان، امارات و اتیوپی) قصد دارند تا سال ۲۰۲۸ در تولید ناخالص داخلی از کشورهای گروه هفت (شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا) پیشی بگیرند.

در حال حاضر، سه عضو از کشورهای گروه هفت با بحران اقتصادی شدید مواجه هستند.

بحران اقتصادی در آلمان، اقتصاد برتر اروپا را در سال گذشته وارد رکود فنی کرد و این روند با صنعتی‌زدایی و تورم فزاینده تکمیل شد. این کشور صنعتی به‌ موجب تحریم‌هایی که بر گاز، نفت و ذغال‌سنگ روسیه اعمال کرده، بیش از سایر کشورهای اتحادیه اروپا لطمه دیده است.

ژاپن، عضو دیگر گروه هفت، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ با اولین رکود اقتصادی خود در پنج سال گذشته مواجه شد. بر اساس داده‌های دولت ژاپن، این غول آسیایی تا پایان سال ۲۰۲۳ عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان را به آلمان واگذار کرد. داده‌های رسمی که ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) منتشر شده است، نشان داد اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ با نرخ سالانه ۰.۴ درصد کوچک شد.

اقتصاد ژاپن در بازه زمانی بین ماه‌های ژوئیه و سپتامبر سال گذشته میلادی (تیر- مهر) با ۲.۹ درصد انقباض مواجه شد؛ روندی که بیانگر یک رکود فنی در نتیجه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین و اثر بومرنگ این اقدامات برای اقتصاد ژاپن به جای آسیب رساندن به مسکو بود.

باید یادآور شد که انگلیس نیز در میان اعضای گروه هفت، به ژاپن و شرایط رکود اقتصادی این کشور پیوست. بر اساس گزارش اداره ملی آمار این کشور (ONS)، تولید ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، ۰.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل (۲۰۲۲) کاهش یافت که این روند، دومین میزان کاهش این شاخص در دوره سه ماهه متوالی بود.

اینطور به نظر می‌رسد که تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال ۲۰۲۳، تنها ۰.۱ درصد افزایش یافت و با این حال، کاهش ۰.۱ درصدی ماه دسامبر (آذر- دی) اتفاق افتاد. تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور نیز در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳، شاهد کاهش ۰.۶ درصدی بود.

رکود اقتصادی به‌معنی وقوع دو فصل پیاپی کسادی و انقباض اقتصادی است و انتظار می‌رود هر سه کشور آلمان، ژاپن و انگلیس همچنان با آن درگیر باشند.

این در حالی است که کشورهای عضو بریکس برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در تولید ناخالص داخلی از نظر برابری قدرت خرید از کشورهای گروه هفت پیشی گرفتند. از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون نیز روند تولید ناخالص داخلی بریکس، اعضای گروه هفت را پشت سر گذاشت. بر اساس داده‌هایی که در هفته جاری توسط تارنمای استاتیستا (Statista) منتشر شد، گروه بریکس در حال حاضر در مقایسه با سهم ۳۰ درصدی کشورهای گروه هفت از تولید ناخالص داخلی جهان، ۳۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در نشست سال گذشته کشورهای بریکس پیش‌بینی کرد نسبت دارایی و اقتصاد کشورهای گروه هفت و بریکس، به‌ نفع بریکس و هدف این ائتلاف در راستای ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی جهانی چندقطبی و چندجانبه خواهد بود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در ماه دسامبر گذشته (دی) اشاره کرد که «به‌ لطف خطاهای بی‌شمار و غیر قابل‌ قبول آمریکا و متحدانش» سهم کشورهای جنوب و کشورهای شرقی از اقتصاد جهان در حال افزایش است.

دیلما روسف رئیس‌جمهوری پیشین برزیل و رئیس «بانک توسعه نوین بریکس» نیز در «نشست جهانی دولت‌ها» که ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) در دبی برگزار شد، تاکید کرد که تا سال ۲۰۲۸ میلادی، سهم کشورهای بریکس از تولید ناخالص داخلی جهان از ۳۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش و سهم کشورهای عضو گروه هفت به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha