راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب خراسان‌شمالی/ جذب ۲ هزار و ۵۰۰ فرهنگی

بجنورد- ایرنا- نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابی بجنورد، راز و جرگلان، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب یک ضرورت است که جاده میامی استان سمنان- بجنورد و پرسه سو به سوی مرز ترکمنستان را ترانزیتی خواهد کرد که رونق اقتصاد و اشتغال را به دنبال دارد.

محمد وحیدی روز شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا در بجنورد به بیان دیدگاه ها و برنامه های خود در مرکز خراسان شمالی پرداخت و در خصوص بازگشایی معدن تاش استان سمنان اظهار کرد: حفظ اشتغال پایدار، حمایت از مردم و صنعتگران، تقویت زنجیره تولید آلومینیوم، حمایت از بهره برداری معادن، تداوم انجام مسوولیت‌های اجتماعی و پیشگیری از خروج ارز مهمترین فرصت‌های رونق معدن تاش است.

وی با بیان اینکه بازگشایی معدن تاش حق صنعت و مطالبه اصلی مردم است افزود: بازگشایی این معدن به ایستگاه آخر رسیده است و به زودی این مهم اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، برداشت از معدن بوکسیت تاش در استان سمنان به عنوان ماده اولیه آلومینای ایران در جاجرم خراسان شمالی از چند سال گذشته به علت مشکلات اجتماعی، متوقف شده است که این امر، فعالیت‌های توسعه‌ای در شرکت آلومینای ایران را دچار چالش کرد، این در حالی است که معدن بوکسیت تاش به نام شرکت آلومینای ایران ثبت شده و بر اساس قانون، برداشت از این معدن منعی ندارد.

تکمیل زنجیره مرغ

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابی ۶ شهرستان خراسان شمالی بر ایجاد زنجیره تولید در بخش های کشاورزی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه خراسان شمالی در سال های اخیر با خشکسالی مواجه بوده، درآمد بهره برداران نیز بسیار کاهش یافته است که باید مهمترین اولویت این بخش تکمیل زنجیره های ارزش در راستای بالا بردن درآمد کشاورزان، کاهش هزینه های تولید و ایجاد اشتغال شود.

وی افزود: زنجیره مرغ در استان کامل شده است که به نوعی در تولید این محصول به خودکفایی رسیده ایم و حتی ظرفیت برای ارسال به سایر استان ها و صادرات نیز فراهم خواهد شد.

وحیدی تصریح کرد: اینک زنجیره گوشت مرغ در استان با هدف افزایش بهره وری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه اقتصادی واحدهای زیر بخش و همچنین یکپارچه‌سازی موثر از مرحله تولید تا بازاررسانی محصولات ایجاد شده و این زنجیره از ظرفیت بسیارخوبی برخوردار است که شامل واحدهای مرغ مادر، مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار، کشتارگاه طیور، بسته بندی، کارخانه خوراک دام و طیور، تونل انجماد و سردخانه است.

وی گفت: اینک زنجیره گوشت مرغ استان از ظرفیت بسیارخوبی برخوردار است که تقویت این مهم در سال های اخیر انجام شده است.

نماینده کنونی مردم ۶ شهرستان خراسان شمالی در مجلس با بیان اینکه باید اقتصاد خراسان شمالی از تک محصولی بودن خارج شود افزود: از مشارکت بخش خصوصی برای راه اندازی واحد مرغ مادر و لاین تخمگذار استفاده کردیم که متعهد شد این واحد را در استان ایجاد کند.

تقویت ۲۷۵ شرکت دانش بنیان

وی عنوان کرد: یکی از راه های محرومیت زدایی افزایش تولیدات در بخش های کشاورزی، صنایع و واحد های تولیدی در زمینه های مختلف و همچنین کاهش هزینه است که این مهم نیز با رونق علم و دانش عملیاتی خواهد شد که در این راستا باید از توانمندی شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به این مهم بهره برداری کنیم.

وحیدی بر برگزاری رویدادهای تانا تاکید کرد و افزود: در این رویدادها از توانمندی، فکر و ایده نخبگان و ایده پردازان و کارآفرینان برای ارتقای دانش در بخش های مختلف استفاده کردیم، در این رویدادها صنایع و سایر بخش ها، نیاز های خود را مطرح و نخبگان، اساتید و ایده پردازان نیز طرح های خود را معرفی کردند و به نتیجه رسیدند.

وی یادآور شد: ورود حوزه دانش بنیان به بخش های مختلف صنایع و کشاورزی می تواند تحولی ایجاد کند که در سال های اخیر توجه زیادی در این بخش شده است و باید از ظرفیت بخش کشاورزی و صنایع استان استفاده کرد و به سمت کشاورزی مدرن رفت.

ماندگاری دانشگاه کوثر در خراسان شمالی

وی ادامه داد: طرح تجمیع، ادغام و الحاق دانشگاه های سراسر کشور در اواخر سال ۱۳۹۸ ابلاغ شد که برخی از دانشگاه های کشور در این طرح تجمیع و یا حذف شدند بر این اساس تنها دانشگاه تک جنیستی دخترانه شمالشرق کشور در برنامه ادغام و حذف بود اما با تلاش استان اینک مستقل فعالیت می کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابی ۶ شهرستان خراسان شمالی یادآور شد: این دانشگاه توانسته از ۱۷ استان کشور دانشجو پذیرش کند که در ارتقای توانمندی بانوان بسیار تاثیر گذار است که خوشبختانه در طرح‌ آمایش مستقل اعلام شد.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین نیز استقلال پیدا کرده است که خوشبختانه با ارتقای دانشگاه های این استان جذب اعتبارات نیز افزایش یافته است.

وحیدی به افزایش سهم چند برابری جذب دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان بجنورد نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه ظرفیت این مجموعه‌ آموزش عالی در استان رشد خوبی داشته است که در سال تحصیلی جاری تا حدود ۹۰۰ نفر جذب خواهد کرد در حالی که در سال های گذشته کمتر از ۲۰۰ نفر بود.

وی بیان کرد: بین ۳۸ تا ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه های خراسان شمالی در حال تحصیل هستند و در سال های اخیر تعداد زیادی دانشجو نیز از این مراکز دانش آموخته شدند و در این راستان نیروی انسانی توانمند وارد سازمان ها، اداره ها و صنایع دولتی و بخش خصوصی شدند در حالی که در سال های گذشته بیشتر جوانان برای تحصیل مجبور به سفر و مهاجرت به سایر استان ها بودند اما زیر ساخت های دانشگاهی در سال های اخیر در این خطه از رونق خوبی برخوردار شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم بر مهارت افزایی تاکید کرد و گفت: این کمیسیون برای سازمان فنی‌وحرفه ای کشور اساس نامه‌ای مصوب کرد و تصویب طرح اساسنامه این سازمان در حالی انجام شد که سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور نزدیک به پنج دهه قبل تأسیس شده و از همان زمان فاقد اساسنامه بود.

جذب ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو در آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم افزود: طرح رتبه بندی معلمان باعث تقویت نظام رقابتی خواهد شد که این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و البته نواقصی نیز دارد که به دنبال رفع آن هستیم.

وی ادامه داد: ظرفیت نیروی انسانی مهمترین فاکتور هر سازمان و دستگاهی است که در سال های اخیر تلاش کرده ایم تا جایگاه نیروی انسانی سازمان های این استان را تقویت کنیم که نگاه بیشتر جذب نیروی بومی بوده است.

وحیدی بیان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی در سال های اخیر در آموزش و پرورش استان جذب و یا تبدیل وضعیت شدند و همچنین دانشگاه فرهنگیان را در راستای جذب بیشتر تقویت کرده ایم تا نیاز آموزش و پرورش برطرف شود.

راه اندازی کریدور شمال به جنوب خراسان شمالی

وی ادامه داد : استان خراسان شمالی در نقطه جغرافیایی و یا حوزه سرزمینی در شمال شرق کشور است که این خطه بن بست نیست اما باید کسری ها را جبران کنیم که یکی از نگاه های ما این است کریدور شمال به جنوب را در استان راه اندازی شود و جاده میامی استان سمنان- گرمه- جاجرم- سنخواست -بجنورد- شیرین دره- راز غلامان و پرسه سو به سوی مرز ترکمنستان به صورت جاده ای ترانزیتی تعریف شود و خوشبختانه این جاده مصوبه دولت و کمیسیون ماده ۲۳ دارد و فرایند در چهار قطعه اجرایی خواهد شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابی ۶ شهرستان خراسان شمالی بیان کرد: گذشته ۲ خروجی ریلی برای استان تعریف شده بود و طرح ریلی جوین- اسفراین و بجنورد بدلیل هزینه زیاد متوقف شده است این طرح اعتبار زیادی نیاز دارد و تنها در مسیر بجنورد نیاز به ۲۷ کیلومتر تونل است.

وی یادآور شد: طرح ریلی ۷۰۰ کیلومتری راه‌ آهن مشهد - بجنورد و گرگان نیز طرح دیگری است که مطالعه و نقشه های فاز یک، ۲ و سه آن انجام شده و از طرح های اولویت دار در سفرهای رییس مجلس و رییس جمهور و حتی مقام معظم رهبری بود اما هیچ گاه اجرایی نشده است و اکنون نیز در اولویت قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین قرار دارد و جزو ۱۰ راه‌آهن اولویت دار و حتی جزء سه اولویت به عنوان راه آهن زیارتی مصوب شده است.

وحیدی بیان کرد: اگر این پروژه حتی در چهار قطعه اجرا شود به طور میانگین ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و این پروژه بسیار بزرگ اما مهم نیاز به انسجام ملی دارد.

تاکید بر پروازهای بیشتر فرودگاه بجنورد

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار برقراری پروازهای بیشتر در فرودگاه بجنورد شد و گفت: هواپیماهای زیادی در کشور زمینگیر شده اند و در این مواقع استانهایی آسیب می بینند که پرواز های آنها کمتر و یا شرایط سختر دارند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابی ۶ شهرستان خراسان شمالی افزود: فرودگاه بجنورد محدودیت نشستن در شرایط خاص آب و هوایی را دارد از طرفی فرودگاه اضطراری در جاجرم وجود دارد و نیازی نیست که دولت هزینه کند و آلومینای جاجرم نیز متعهد شده که بخشی از هزینه های تکمیل این فرودگاه را پرداخت کند.

وی تصریح کرد: فرودگاه شهرآباد سملقان نیز برای پایگاه نیروی هوایی شهرآوا تاسیس شده است که محل فرود هواپیماهای پهن پیکر است و و این فرودگاه در گذشته پروازهای نظامی داشته است و قابلیت صادات محصولات گلخانه ای را نیز دارد.

وحیدی گفت: این قابلیت افزایش ظرفیت پرواز در بجنورد بخشی نیاز به فشار سیاسی اجتماعی نیاز دارد، چندین بار ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشور رفته ام و در برخی از دوره ها به فرودگاه بجنورد بیشتر حساسیت داشته اند.

استقلال مدیریت پارک ملی گلستان

وی در خصوص ذخیره گاه زیست کره پارک ملی گلستان نیز گفت: این پارک در حوزه سرزمینی مشترک بین سه استان قرار دارد و به لحاظ اینکه حیات وحش آنجا در حال‌ آسیب بود پیگیر هایی در قریب به سه سال انجام و استقلال مدیریت این پارک ملی مصوب شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابی ۶ شهرستان خراسان شمالی ادامه داد: این پارک اعتبار و زیرساخت مستقل مستقل دارد و فرصتی برای حفظ حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست کره محسوب می شود و در سرشماری از حیات وحش اعلام شد که برخی از گونه‌های جانوری این پارک سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

وی گفت: ایجاد فرصت انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی یکی از گام های مهم در حوزه زیست محیطی است که اثرمستقیم روی سلامت مردم منطقه دارد و این پروژه از محل اعتبار مسوولیت اجتماعی صنعت ایجاد شده است و توانسته ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری جذب کند و با اجرای این طرح مشکل آب شرب و فاضلاب شهر بجنورد برای آینده برطرف می شود.

به گزارش ایرنا، استفاده پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان از مصوبات سفر پر خیر و برکت رییس جمهور به خراسان شمالی بود و آیت الله رییسی در سفر خود به استان دستور صریح در اجرای این طرح را داد، این طرح با شتاب خوبی در حال اجرا است و تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه ریزی شده است که تا ۲ ماه آینده به بهره برداری برسد.

پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

تزریق اعتبار به طرح های آبخیزداری

وحیدی بر تقویت حوزه آب و خاک خراسان شمالی تاکید کرد و افزود: در سال های اخیر به حوضه آبخوان داری و آبخیزداری اهمیت دوچندانی داده شده است که باید این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهیم چرا که اینک با توجه به خشکسالی ها و کاهش منابع‌ آبی یکی از اولویت ها و ضروریات محسوب می شود.

وی یادآور شد: وزیر کشور در سفر هوایی که به استان داشت به ایجاد پروژه های آبخیزداری بسیار تاکید کرد و دستور داد تا سهم اعتباری این پروژه ها ۷۰ درصد دولتی و ۳۰ درصد از محل استان تامین شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابی ۶ شهرستان خراسان شمالی گفت: اعتبار مناسبی به طرح‌های آبخیزداری این استان اختصاص یافت که در قالب تفاهم نامه‌ای با قرارگاه امام حسن (ع) در مدت سه سال اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: طرح های آبخیزداری در گستره ۵۰۰ هزار هکتار اجرایی خواهد شد که کمک شایانی به حفظ آب و خاک استان خواهد کرد.

ایجاد ۸۹ خانه بهداشت

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر در حوزه بهداشت و درمان در این استان اقدامات شاخصی انجام شده است گفت: ایجاد ۸۹ خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت یکی از گامهای مهم در راستای عدالت حوزه بهداشت و درمان است که کمک شایانی به ارتقای سلامت هموطنان خواهد کرد.

وحیدی بیان کرد: ایجاد بیمارستان جدید در راز و جرگلان، افزایش تخت های بیمارستان پورسینای آشخانه، ارتقای بیمارستان جاجرم و دریافت مجوز ساخت بیمارستان مادر و کودک در بجنورد از جمله اقداماتی است که در بخش بهداشت و درمان در استان به ویژه در مناطق محروم انجام شده است.

افزایش فضای آموزشی در مدارس خراسان شمالی

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ارتقای شاخص ها در بخش آموزش و پرورش خبر داد و گفت: شاخص فضای در اختیار دانش آموزان در چند سال اخیر حدود یک متر مربع افزوده شد و هر دانش آموز استان ۵.۶ متر مربع فضا در اختیار دارد در چند سال گذشته این شاخص ۴.۷ متر مربع بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم گفت: سه استخر دانش آموزی، ۲ مجتمع آموزشی در بجنورد با ظرفیت پذیرش تعداد زیادی دانش آموز از جمله پروژه هایی هستند که با پیگیرها به سرانجام رسید و اینک داشن آموزان از این فضاهای استاندارد بهره برداری خواهند کرد.

وی افزود: همچنین ۴۶ زمین فوتسال در مدارس استان ایجاد شد و ۱۰ سالن فوتسال دیگر نیز در دست ساخت و همچنین هشت باب سالن ورزشی در شهرستان ها نیز در چند سال اخیر در این استان ایجاد شده است.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

خبرگزاری ایرنا طی فراخوانی از نامزدهای تایید صلاحیت شده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان شمالی درخواست حضور در دفتر این خبرگزاری در بجنورد دارد تا به بیان عملکرد و برنامه های خود بپردازند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha