فرصت‌ سرمایه‌گذاری بلاروس در خوزستان با محوریت حوزه کشاورزی و صنایع فراهم است

اهواز-ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: ۱۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف کشاورزی و صنایع در استان خوزستان فراهم است که می‌توان از این فرصت‌ها برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری با بلاروس استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد امانی روز دوشنبه در نشست کارگروه سرمایه‌گذاری کمیسیون بازار، پول و سرمایه اتاق بازرگانی اهواز ویژه بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان خوزستان با کشور بلاروس و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در اتاق بازرگانی اهواز اظهار امیدواری کرد؛ مذاکرات اقتصادی خوبی در حال انجام است که می تواند در رشد اقتصادی استان تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه خوزستان می‌تواند نیاز محصولات کشاورزی کشورهای حوزه اوراسیا به ویژه بلاروس را تامین کند افزود: خوزستان ظرفیت خوبی در زمینه‌های صنعتی ، خمیرمایه، ‌ نئوپان و مشتقات نیشکر دارد، امیدواریم کارگروهی بین طرفین تشکیل و از امکانات و منابع ۲ طرف بازدید شود.

فرصت‌ سرمایه‌گذاری بلاروس در خوزستان با محوریت حوزه کشاورزی و صنایع فراهم است

رییس اتاق بازرگانی اهواز، هیات بلاروسی را به بازدید از صنایع نیشکری خوزستان دعوت و تصریح کرد: صنایع نیشکر خوزستان ۳۲ سال سابقه فعالیت دارند.

امانی اظهارکرد: بیشتر کارخانجات خوزستان به ویژه کارخانه عصاره‌گیری از کشور چک است و مراودات خوبی با این کشور برقرار شده، کمباین‌های برداشت نیشکر نیز از استرالیا خریداری می‌شود ولی در حال حاضر برای تامین قطعات آنها با مشکل مواجه هستیم لذا پیشنهاد خوبی است که بتوانیم از کمباین های بلاروسی استفاده کنیم؛ نیاز است یک نمونه به صورت آزمایشی وارد شود تا کارایی آن بررسی شود.

وی گفت: حدود ۲۴ هزار هکتار نیشکر در شرکت کشت و صنعت کارون و حدود ۱۴ هزار هکتار نیشکر در شرکت کشت و صنعت هفت تپه کشت شده است.

امانی بیان کرد: هفت کارخانه نیشکری فعال در استان وجود دارد که هرکدام حدود ۱۰ هزار هکتار نیشکر کشت می‌کنند؛ همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شکر تولید میکنیم که این میزان نصف مصرف مردم ایران است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: حجم گسترده‌ای در زمینه تولید محصولات مختلف به ویژه نیشکر، فولاد، کاغذ و دیگر فرآورده ها وجود دارد که می‌توانیم در این زمینه‌ها با بلاروس همکاری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حدود ۱۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری خارجی در استان خوزستان وجود دارد که بخشی از این فرصت ها توسط هیات تجاری استان که قرار است در ماه ژوئن (تیر ماه ۱۴۰۳) به بلاروس اعزام شود، معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: حدود یک ماه پیش سفیر بلاروس برای بازدید از فرصتهای سرمایه‌گذاری خوزستان به این استان سفر کرد، در راستای این سفر کارگروه‌هایی در اهواز و بلاروس تشکیل شد که امیدواریم منجر به پروتکل اقتصادی خوبی در زمینه صنعت کشاورزی، فولاد و پتروشیمی شود.

بلاروس آماده بررسی پیشنهادات تجاری خوزستان

سفیر بلاروس در تهران نیز که از طریق ویدیوکنفرانس در این نشست حاضر بود گفت: در راستای جمع‌بندی سفری که به اهواز داشتیم و در جریان اطلاع از ظرفیت‌ها و همکاری‌های ۲ جانبه، پیشنهادات تجاری مرتبط و کاتالوگ‌های مربوط به بلاروس را برای بررسی و تصمیم‌گیری جهت همکاری‌های مشترک در آینده ارسال کردیم و آماده شنیدن پیشنهادات متقابل هستیم.

فرصت‌ سرمایه‌گذاری بلاروس در خوزستان با محوریت حوزه کشاورزی و صنایع فراهم است

دیمیتری کالتسوف به برگزاری نشست‌های مفید در اتاق بازرگانی اهواز اشاره کرد و گفت: پیشنهاداتی در خصوص صادرات و واردات محصولات کشاورزی و محصولات فنی کشاورزی ارسال شده است.

وی اظهارکرد: علاقمند هستیم تا در زمینه ارسال کمباین‌های بذر جمع‌کن، تراکتورهای کشاورزی و چرخ ماشین برای کامیون و اتوبوس، محصولات جاده‌ای و فنی معادن با استان خوزستان همکاری کنیم.

سفیر بلاروس به اعضای کارگروه سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اهواز گفت: آماده دریافت پیشنهادات اتاق بازرگانی اهواز در زمینه تجاری میوه‌جات و سبزی‌جات هستیم تا بتوانیم درخواست‌های شما را به کمپانی‌های علاقمند ارسال کنیم.

کالتسوف تصریح کرد: پیشنهادی در خصوص کارخانه ماشین‌سازی کمباین‌های جمع‌آوری محصولات نیشکری ارسال شده در دست بررسی است.

وی به علاقمندی شرکت‌های بلاروسی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: در زمینه سلولز و خمیر کاغذ آماده برقراری ارتباط با شرکت‌های ایران هستیم، شرکت ایرانی مشخصات سلولز و مواد خامی که برای ساخت mdf در خوزستان استفاده میشود را ارسال کند.

سفیر بلاروس بیان کرد: کارگروه موردنظر از طرف بلاروس و ایران تشکیل شده کمک می کند تا پیشنهادات مشخص را بررسی و ارتباط مستقیمی بین شرکت‌های بلاروسی و خوزستانی برقرار کنیم.

کالتسوف از سفر هیات ایرانی از اهواز به بلاروس استقبال کرد و گفت:این بازدید می‌تواند در ماه‌های آینده انجام شود، لیست مشخص شرکت‌های موردنظر و زمینه علاقمندی در بلاروس ارسال شود تا برای بازدید هیات ایرانی برنامه‌ریزی شود.

وی توضیح داد: یک نمایشگاه بزرگ کشاورزی در زمینه تجهیزات، فناوری، فرآوری و ماشین آلات کشاورزی در ماه ژوئن برگزار می‌شود که شرایط خوبی است تا این موارد در این نمایشگاه مطرح شوند.

سفیر بلاروس اظهارکرد: ۱۱ ژوئن نیز یک نمایشگاه در تهران برگزار می‌شود که قرار است یک هیات بلاروسی به ایران سفر کنند که در این نمایشگاه نیز می‌توان ارتباط مستقیمی برقرار کرد.

وی افزود: در مورد میوه‌های خشک به صورت ویژه خرما نیز صحبت‌هایی شد، اگر پیشنهاد تجاری در زمینه صادرات خرما و کلم به بلاروس ارسال شود بررسی و اقدامات لازم انجام خواهد شد زیرا اینک فصل تنظیم قرارداد واردات سبزیجات تازه در بلاروس است.

کالتسوف اضافه کرد: اطلاعات موردنظر در خصوص بیل مکانیکی توسط شرکت مورد نظر ارسال و منتظر ارسال محصولاتشان به ایران هستند همچنین آماده ارسال مواد خام برای تولید کارخانه‌ها هستیم ولی نیاز است قبل از آن اطلاعات کامل در خصوص آنالیز محصولات ارسال شود.

وی به حجم بالای تولید چیپس چوب و تولیدات جنگلی بلاروس اشاره کرد و گفت: ظرفیت های مختلف و زیادی برای افزایش همکاری بین ۲ کشور وجود دارد.

سفیر بلاروس به طرح‌های سرمایه گذاری نیز اشاره کرد و افزود: طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه متالوژی، نفت و پتروشیمی مشخص شود تا متخصصان بلاروس بررسی های لازم را انجام دهند.

ضرورت پیگیری های مستمر برای تحقق تقاضاهای خارجی برای سرمایه گذاری در خوزستان

رییس کمیسیون بازار، پول و سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز گفت:از ماه گذشته در حوزه های صنایع چوب، ماشین آلات سبک و سنگین و صنایع فولادی کارگره تخصصی فعال شد تا برای سفر هیات بلاروسی به خوزستان طرح ها و برنامه های ریزی های لازم را انجام دهند.

علی شعبانی با بیان اینکه در فروردین ماه ۱۴۰۳ نیز نمایشگاه توانمندی‌های استان خوزستان برگزار می‌شود افزود: تفاهم نامه تجاری بین اتاق بازرگانی اهواز و بلاروس نیز آماده کردیم که به زودی امضا و نحوه معاملات تدوین می‌شوند.

فرصت‌ سرمایه‌گذاری بلاروس در خوزستان با محوریت حوزه کشاورزی و صنایع فراهم است

وی اظهارکرد: کتابچه توانمندی‌های خوزستان نیز در دست تدوین است که به زودی برای بلاروس ارسال می‌شود.

شعبانی بیان کرد: تاکنون هیات‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری به خوزستان سفر کردند ولی به دلیل اینکه کارگروهی پیگیر امور نبوده بی‌نتیجه ماند؛ اتاق بازرگانی پیشقدم شده و از بلاروس آغاز کرده است؛ برای هر کشور کارگروه ویژه‌ای تشکیل و پیگیر مراودات تجاری بین کشورها خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به مراودات زیاد با عراق به علت پایین بودن هزینه‌ها, حوزه خلیج فارس برای مراودات اقتصادی به عنوان نقطه هدف مشخص شده است اما برقراری و توسعه ارتباطات تجاری با سایر کشورها نیز ضروری است.

رییس کمیسیون بازار، پول و سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز به ظرفیت های کشاورزی خوزستان اشاره کرد و گفت: باتوجه به ظرفیت کشاورزی خوزستان می توان محصول خرما, گندم و محصولات پتروشیمی از جمله پلی اتیلن و پلی استیلن که توسط هیات بلاروسی نیز مورد استقبال گرفته را از خوزستان به این کشور صادر کرد .

مشکلات نقل و انتقال پول بین تجار بلاروس و ایران بررسی شود

نماینده استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: استان خوزستان توانمندی های زیادی در زمینه فولاد، پتروشیمی، سیمان، محصولات نفت و گاز و صنایع پایین دستی پتروشیمی، شهرک‌های صنعتی استان و کشاورزی از جمله سبزی و صیفی، میوه، خرما و موقعیت استراتژیک برای دسترسی به آب‌های جهانی دارد؛ بنابراین باید توجه داشت که با وجود بنادر، گمرکات و اتاق های بازرگانی در خوزستان می‌توان طرح‌های سرمایه‌گذاری خوبی اجرا کرد.

محمدرضا باغبانی افزود: مشکلاتی که در حوزه نقل و انتقال پول بین تجار ۲ کشور وجود دارد حتما بررسی شود.

فرصت‌ سرمایه‌گذاری بلاروس در خوزستان با محوریت حوزه کشاورزی و صنایع فراهم است

وی اظهارکرد: توافقنامه‌ای در سطح ملی از طریق مجلس شورای اسلامی با عنوان موافقت‌نامه بین ایران و بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی ۲ جانبه امضا شده که می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای مراودات مورد نظر ایجاد کند. همچنین نیاز است که نیازمندی‌های بلاروس در هر زمینه‌ای توسط سفیر بلاروس اعلام شود تا مشکلات پیشرو توسعه تجارت فی مابین ۲ کشور پیگیری شود.

اراده اتاق بازرگانی اهواز برای توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا

محمد نجفیان دبیرکل اتاق بازرگانی اهواز نیز گفت: پیرو سفر سفیر بلاروس و برگزاری نشست‌های مختلف، از فعالان اقتصادی که توانایی صادرات به بلاروس و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را داشتند دعوت شد حضور یابند؛ مقرر شده نشست‌های این کارگروه نیز به صورت مداوم برگزار شود.

وی با بیان اینکه سفارت بلاروس در جمهوری اسلامی نیز یک نماینده اقتصادی معرفی کرده افزود: هدف از این نشست‌ها و سفرها توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان و جذب سرمایه‌گذار در خوزستان است که تعاملات خوبی در این خصوص حاصل شده است.

کشور بلاروس از جمله‌ کشورهای است که طی ۳۰ سال گذشته روابط دیپلماتیک خوبی با ایران به ویژه در حوزه سیاسی و اقتصادی داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha