فعالیت ۱۳۱۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجارت خارجی/ ۲ برابر شدن شرکت‌های صادراتی

تهران - ایرنا - رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: از تعداد ۹هزار و ۶۱۵ شرکت دانش‌بنیان در کشور هزار و ۳۱۳ شرکت در زمینه تجارت خارجی فعالیت می‌کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، امیرحسین میرآبادی امروز - یکشنبه - در دومین دوره گردهمایی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان با بیان اینکه در دنیای پویای تجارت و صادرات، باشگاه شرکت های صادراتی دانش‌بنیان به عنوان یک مرکز نوآوری و همکاری، زمینه رشد و پیشرفت را برای شرکت های صادراتی فراهم می‌کند، افزود: باشگاه، جایی است که کارآفرینان و متخصصان در حوزه صادرات و تجارت بین‌الملل گام بلندی را برمیدارند.

وی افزود: در دهه‌ گذشته ایده باشگاه سرآمدان صادراتی دانش بنیان با هدف ارتقای برند ملی ایران در محصولات با فناوری پیشرفته در سطح جهانی شکل گرفت و این باشگاه در سال ۱۳۹۷ به عنوان بستری برای ارزیابی و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان در حوزه صادرات تاسیس شد.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با یادآوری اینکه گام های مستمر شرکت های دانش بنیان در صادرات، آنها را در گروه های مختلفی قرار می دهد، یادآور شد: بر همین اساس شرکت ها در باشگاه شرکت های صادراتی دانش‌بنیان (IHTECC) ستاره های صادراتی کسب می کنند و بهترین شرکت ها با توجه به شاخص های ارزیابی رتبه ۵ ستاره و دیگر شرکت ها بنا بر امتیاز خود رتبه های ۴، ۳ و ۲ ستاره کسب می کنند.

میرآبادی موضوع ایران ساخت بودن را از جمله معیار های حائز اهمیت در ارزیابی شرکت ها دانست و تصریح کرد: توان تولید انبوه، دارای مجوزهای لازم کیفیت عملکردی، دارای تیم های تخصصی تحقیق و توسعه، دارای سابقه فروش داخلی، دارای سابقه صادراتی ، کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی و … از جمله معیار های ارزیابی شرکت های دانش بنیان است.

وی در ادامه به غربالگری ۹۶۰۰ شرکت دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۱۴۲ شرکت وارد فرایند ارزیابی رسمی شدند و ۹۵۰ شرکت در قالب شرکت های ۳ ، ۴ و ۵ ستاره تقسیم بندی شدند. در سال گذشته این عدد نصف بود و این پیشرفت حاصل تلاش دوستان است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری همچنین گفت: در یک سال گذشته حدود ۱۸ شرکت‌دانش‌بنیان از ۳ ستاره به ۴ ستاره و چهار شرکت از ۴ ستاره به ۵ ستاره ارتقا یافتند.

میرآبادی خاطرنشان کرد: از تعداد ۹هزار و ۶۱۵ شرکت دانش‌بنیان هزار و ۳۱۳ شرکت در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشتند؛ به عبارت دیگر حدود هشت هزار و ۳۰۲ شرکت معادل ۸۶ درصد شرکت های دانش‌بنیان هیچگونه فعالیت خارجی نداشتند.

براساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، وی به فراوانی شرکت ها در سطوح مختلف، اشاره کرد و افزود: امسال در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته بیشترین فراوانی و در حوزه فناوری زیستی،کشاورزی و صنایع غذایی کمترین فراوانی را شاهد بودیم.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با تشریح خدمات کریدور توسعه صادرات در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: کریدور صادرات با ارائه خدمات توسعه بازار بین الملل مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به شرکت های دانش بنیان، گام موثری در رشد و پیشرفت آنها برداشته است. این خدمات شامل برگزاری پاویون در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام و پذیرش هیأت تجاری، برگزاری بوت کمپ‌های صادراتی و… است.

به گزارش ایرنا، دومین گردهمایی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان امروز با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، رییس مرکز تعاملات بین المللی و مدیران ۳۰۰ شرکت برتر صادراتی دانش بنیان در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha