۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۳۴
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85390485
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۵ درصد اعضا فعال کتابخانه‌های قزوین کودکان هستند

قزوین - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین گفت: ۳۵ درصد از ۷۰ هزار عضو کتابخانه های استان را کودکان تشکیل می دهند.

فاطمه محمدبیگی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان قزوین دارای ۵۸ کتابخانه نهادی و مشارکتی و سه پانسیون مطالعاتی است و هم اکنون نیز ۷۰ هزار عضو آنها هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سنین کودکی در شکل‌گیری عادت به مطالعه، تلاش بر این شده تا فضای مناسبی را برای مطالعه کودکان فراهم کنیم از جمله اینکه تمام کتابخانه‌های استان به بخش کودک مجهز شده اند که علاوه بر کتاب‌های مناسب سنین کودکی، اسباب‌ بازی‌های متناسب هم برای آنان در نظر گرفته شده تا بچه‌ها از آنها استفاده کنند.

به گفته وی، همچنین کلاس‌های قصه‌گویی و کارگاه‌های مختلفی برای مادران نیز برنامه‌ریزی و در دستور کار است تا به فراخور فضای کتابخانه‌ها، این برنامه‌ها هم اجرایی شود.

محمدبیگی با تاکید بر ضرورت ایجاد کتابخانه تخصصی مادر و کودک در سطح استان، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص در دست اقدام است تا با کمک شهرداری ها و اعضای محترم شوراها بتوانیم آن را در استان عملیاتی کنیم.

این مسوول یادآور شد: ما نیازمند تقویت زیرساخت های کتابخانه‌ای هستیم تا در کنار تقویت بخش کودک، شرایط طوری برای کودکان و مادران فراهم شود تا هنگامی که بچه‌ها از فضای کتابخانه ها استفاده می‌کنند، مادران نز بتوانند از کارگاه های آموزشی ایجاد شده بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه مناطق منفصل شهری قزوین از جمله اسماعیل‌آباد، دانش، ناصرآباد، مینودر، کوثر، ایران گاز و مهرگان از جمله مناطقی هستند که فضای کتابخانه‌ای مشخص ندارند، افزود: ضرورت دارد که فضایی برای راه‌اندازی کتابخانه ثابت در این مناطقی که عمده جمعیت آن دانش‌آموزی هستند برای بهره مندی از فضای کتابخانه و منابع ارزشمند چاپی و الکترونیکی در اختیار آنها قرار گیرد.

محمدبیگی ادامه داد: برنامه های آشنایی بیشتر کودکان با فضای کتابخانه‌ها توسط همکاران به طور مستمر با همکاری آموزش و پرورش در فواصل مختلف صورت می‌گیرد اما عمده حضور پررنگ دانش‌آموزان را در هفته کتاب داریم که افراد هم با فعالیت‌های متعدد کتابخانه‌ها آشنا خواهند شد و هم اینکه به صورت رایگان عضو می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با تاکید بر اهمیت و ترویج مطالعه از سنین کودکی، خاطرنشان کرد: خانواده، مدرسه و کتابخانه سه رکن اصلی و موثر در مطالعه کودکان است و از آنجایی که شخصیت کودک در خانواده شکل می‌گیرد، چنانچه خانواده در طول روز به مطالعه بپردازد، معلم‌ها فقط به مطالعه کتاب درسی اکتفا نکنند و در مدرسه دانش‌آموزان را پژوهش‌ محور بار بیاورند و آنها را به سمت کتابخانه‌ها هدایت کنند و همچنین کتابخانه‌ها نیز منابع مختلف و متعدد را برای کودکان فراهم آورند، آنگاه فرهنگ مطالعه در کودک هم نهادینه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha