بهانه‌ای برای عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود ندارد/ منافع ملی مهم تر از مسائل سیاسی

ایلام - ایرنا - فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی در استان ایلام، گفت: با توجه به حضور کاندیداهای اصلاح طلب در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان، بهانه‌ای برای عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می شود، استان ایلام دارای ۲ حوزه انتخابیه دهلران و ایلام و سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

حوزه انتخابیه ایلام(شمال استان) دارای۲ کرسی و حوزه انتخابات دهلران(جنوب استان) دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد داوطلبان انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در این استان تائید صلاحیت شده‌اند، احزاب اصلاح طلب و اصولگرای استان هر کدام در تکاپوی معرفی نامزد مورد حمایت خود در این دوره از انتخابات هستند و به طور قطع احزاب اصلاح طلب و اصولگرا شامل شورای اصلاح طلبان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان و سایر جریان‌های سیاسی، کاندیداهایی را برای راهیابی به ساختمان قوه مقننه معرفی خواهند کرد، بر اساس آنچه که احزاب اصولگرا اعلام کرده‌اند تا کنون تکلیف یک کاندیدای مورد حمایت این احزاب مشخص شده و احزاب اصلاح‌طلب استان نیز در تدارک معرفی یک کاندیدای شاخص برای رقابت دریافت آرای مردم در یازدهم اسفند هستند.

"فیض الله امامی" فعال سیاسی اصلاح طلب استان، دبیر سابق حزب مشارکت ایران اسلامی استان و عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی مهمان مرکز ایرنا در استان بوده تا به سوالات خبرنگار این مرکز با محوریت انتخابات پیش رو پاسخ دهد که توجه خوانندگان به این گپ و گفت جلب می‌شود.

ایرنا: فضای انتخابات را در استان و کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در کشور متفاوت از استان است، با توجه به اینکه افراد شاخص اصلاح‌طلب در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان حضور دارند، به طور قطع اصلاح‌طلبان استان مشارکت خوبی در این انتخابات خواهند داشت و باید گفت که حاکمیت و نظام در زمینه حضور افراد اصلاح‌طلب در این دوره از انتخابات در استان و بسیاری از نقاط مختلف کشور، کار بسیار خوبی انجام داده است.

به نظر می‌رسد که با توجه به جلساتی که در این زمینه برای تعیین کاندیدای شاخص اصلاح‌طلب در استان برگزار شده است و اکثریت افراد فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این جلسه‌ها حضور داشتند، فکر می‌کنم جدا از مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، فضای مشارکت در استان ایلام فضای خوبی باشد ولی بازهم می‌طلبد همه دلسوزان نظام و انقلاب این مشارکت را ترویج و ترغیب کنند.

بنده هم به سهم خودم چون احساس می‌کنم زمان، زمانی است که نظام و انقلاب در این مقطع به دلیل مسائل سیاسی و بین‌المللی نیاز دارد، مشارکت خواهم داشت و اقشار مختلف را نیز به مشارکت حداکثری دعوت می‌کنم، البته برای اصلاح‌طلبان در استان ایلام این فضا وجود دارد که بتوانند خود را نشان دهند.

اگر در انتخابات پیش رو کاندیداهای مورد نظر پیروز انتخابات نشدند، ما نمی‌توانیم نسبت به بخشی از حاکمیت و شورای نگهبان گِلِگی داشته باشیم، چرا که بهانه‌ای وجود ندارد، واقعیت امر این است که ما می‌توانیم در این دوره از انتخابات مجلس بر روی افراد شاخص اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده‌اند حساب کنیم و این امر فضای خوبی را در استان به وجود آورده است.

شاید الان مقداری نگرانی‌هایی در زمینه گرانی و تورم وجود داشته باشد که مشارکت در استان‌ها و کشور، به نظر کم برسد اما در این شرایط شرکت نکردن در انتخابات به نظرم، چیزی را تغییر نمی‌دهد.

ایرنا: آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس در استان خیز برداشته اند؟

برای حوزه جنوب استان ایلام این فضا برای اصلاح‌طلبان استان کم رنگ است اما در حوزه شمال برای ۲ کرسی نمایندگی استان این فضا بسیار خوب است و در جلساتی که در این خصوص برگزار شده و اکثر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان حضور داشته اند، تا کنون نتوانسته‌ایم به یک فرد واحد برسیم و این مشکلی است که انسجام در بین اصلاح‌طلبان استان را می‌تواند دچار خدشه کند، اگر به شخص واحد تا زمان باقی مانده برسیم، فکر می‌کنم این انسجام افزایش یابد و ارزیابی بنده این است که استقبال خوبی در این دوره از سوی اصلاح طلبان انجام شده است.

ایرنا: اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو دنبال یک فرد هستند و یا چندین نفر؟

واقعیت این است که انتخابات نمایندگی مجلس در استان‌های کوچک بیشتر ایلی و قبیله‌ای است و تعیین کننده ابتدا ایل و قبیله و بعد جریانات سیاسی است، یعنی انتخابات مجلس متفاوت از انتخابات ریاست جمهوری است که در آن، جریانات سیاسی پای کار می‌آیند.

ما در استان یک بخش سبد آرا ایلی و قبیله‌ای داریم و یک بخش اصولگرایی، اصلاح طلبی و جریانات سیاسی، در بحث انتخابات مجلس، اول ایل و قبیله مطرح است البته باید به این نکته هم توجه داشت که ایل و قبیله تا حدودی وزن کاندیدا را برای حضور در مجلس مشخص می‌کند و بعد جریانات سیاسی موثر است.

در این قضیه، موضع خود را به کاندیداهای مورد نظر گفتیم که جمع‌بندی خود را داشته باشند تا مکانیزم خاصی داشته باشیم که کدام یک از کاندیداهای انتخاب شوند که البته خیلی سخت است.

البته یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب تغییر حوزه انتخابیه داده است، سه کاندیدا در حوزه شمال استان داریم که امیدواریم به یک فرد واحد برسیم که جریان اصلاح‌طلبی استان حمایت لازم را از این فرد داشته باشد.

تلاش داریم که در این دوره، بحث جریان‌های سیاسی از جریان قبیله‌گرایی در انتخابات مجلس جلوتر بزند.

در دوره‌های قبلی باید گفت که موضوع ایلی و قبیله‌ای حرف اول را زده است، اگر جریان اصلاح‌طلب به فردی واحد نرسند، این حمایت، حمایت خیلی پرشوری نخواهد بود، اگر روی یک نفر زوم شویم، با این حمایت، احتمال پیروزی در انتخابات را خواهد داشت.

ایرنا: اگر جریان اصلاح طلب استان کاندیدایی در این دوره از انتخابات نداشت حضور پرشور در انتخابات و فضاسازی را در دستور کار قرار می داد؟

این یک واقعیت است که مردمی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند باید یک نامزد مورد انتظار و علاقه‌شان در فهرست کاندیداها موجود باشد، در جریانات سیاسی نیز وضع به همین گونه است،اگر این افراد شاخص را نداشتیم به طور قطع جلساتی نیز برای دستیابی به فرد شاخص از سوی اصلاح‌طلبان نیز برگزار نمی‌شد.

در دوره‌های گذشته جریان اصلاح طلبی را توانستیم بولد کنیم، البته قبیله نیز وجود داشت و این جریان توانست این شخص را به مجلس بفرستد.

در این دوره اگر این افراد( کاندیداهای اصلاح‌طلب) تائید نمی‌شدند سخت بود که دوستان اصلاح‌طلب در این موضوع مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

کاری که در این دوره که شورای نگهبان انجام داد کار بسیار خوبی بود و امید است که دوره‌های بعد هم این اتفاقات بیافتد که مردم و جریانات سیاسی کاندیدا برای انتخاب شدن داشته باشند.

ایرنا: فضا برای مشارکت عمومی و گسترده مردم را چگونه می بینید؟

یک بحث فضای جهان و بین‌المللی است که واقعیت این است که اعتقاد شخصی دارم یک اصلاح‌طلب آنچه برایش مهم است حاکمیت و منافع ملی فرای جریانات سیاسی است.

ما اصلاح‌طلبان در استان که در گذشته شاید کاندیدا نداشتیم، حضور کمرنگی داشتیم ولی در این مقطع باید این حضور را داشته و تشویق به مشارکت مردم را داشته باشیم، چرا که فضای بین‌المللی به گونه‌ای است که اگر مشارکت مردم کم رنگ باشد با توجه به وضعیت و فضای بین المللی، بحث مشروعیت نظام مطرح می شود.

احساس من این است که اگر من نظام انقلاب و رهبری را قبول نداشته باشم، اصلاح طلب نیستم و در واقع خارج از فضای اصلاح طلبی قرار دارم، به نظر می‌آید اصلاح‌طلبان و جریانات اصلاح‌طلبی همه با وجود اختلاف نظر با اصولگرایان که طبیعی است، باید یاد بگیریم در جایی که منافع نظام و کشور نیاز به این همبستگی دارد، پای کار باشیم، آنجا دیگر منافع ملی مهم است و باید از مسائل سیاسی بگذریم، در این دوره در استان‌های مختلف دیگر بهانه برای عدم حضور اصلاح طلبان وجود ندارد و همچنین اگر حضور کم رنگ باشد و کاندیدای ما انتخاب نشود دیگر هیچ بهانه‌ای از ما پذیرفته نیست.

ما انتظار داریم که دوستان اصلاح‌طلب حضور خود را پررنگ کنند و اگر به فرد واحدی برسیم به طور قطع این حضور با جنب و جوش بیشتری همراه خواهد شد و امید است که این اتفاق بیفتد.

الان وضعیت اقتصادی و تورم مقداری مردم را عصبی کرده است، ممکن است مردم از بخشی از حاکمیت و دولت گلایه داشته باشند و بگویند که ابتدای دولت گوشت این قیمت بوده و امروز اینقدر شده است، این‌ها وجود دارد و این امر مسئولیت مسولان را سنگین‌تر می‌کند که در این راستا اقدامات مناسبی انجام دهند.

حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال خوب بود، مسئولان دولت انقلابی باید انقلابی عمل کند و به مشکلات و سفره مردم توجه داشته باشد که مردم پای کار بیایند، من مطمئن هستم اگر ما مشارکت مردم حتی یک درصد هم از مشارکت دوره قبل بیشتر باشد به دنیا خواهیم گفت که مردم پای انقلاب هستند و خواهند بود.

ایرنا: فرد واحد جریان های اصلاح طلب در استان کی مشخص خواهد شد؟

دیروز قرار بود جلسه‌ای برگزار شود اما به دلایلی جلسه کنسل شد، ما اگر نتوانیم به این فرد واحد برسیم مقداری کار سخت خواهد شد.

ایرنا - پیش بینی شما از میزان رای آوری فرد واحد احتمالی مورد نظر جریان اصلاح طلبی استان چه خواهد بود؟

ارزیابی ما بر این است که فرد مورد حمایت جریان‌های اصلاح طلب در استان به مجلس راه پیدا کند، اگر در حوزه شمال استان به شخص واحد برسیم که مقبولیت مردمی دارد، سابقه کار اجرایی دارد، پتانسیل ایلی و قبیله ای دارد، امید است که در دور اول این فرد را به مجلس بفرستیم.

ایرنا : برای اینکه در فضای تبلیغاتی، فضا مناسب بدون تخریب و توام با رقابت سالم باشد، پیشنهاد شما چیست؟

من فکر می‌کنم جریانات سیاسی باید وارد عرصه شوند و این می‌تواند فضا را مهیج تر و پویاتر کند، من معتقدم مناظرات دانشگاهی بسیار موثر خواهد بود.

صدا سیما کار قشنگی انجام داده است اما مناظرات دانشگاهی می‌تواند مکمل باشد که جریانات سیاسی و حامیان این جریانات و کاندیداها در دانشگاه‌ها فضای باز و تریبون آزاد برگزار کنند.

هر چه مشارکت و آگاهی مردم را افزایش دهیم و کمک به حاکمیت کرده‌ایم و به نظرم باید مناظرات خیلی زیاد و جدی در موضوعات روز جامعه و اتفاقات یکسال گذشته را پیگیری کرد و در این مناظرات دلایل و برهان‌های خود را بیان کنند و این به مردم خیلی کمک می‌کند که به کدام کاندیدا رای دهند.

ما بعد از ۴۵ سال از انقلاب اسلامی باید به این نکته می‌رسیدیم که جریانات سیاسی باید سکانداری انتخابات را برعهده بگیرند و در این صورت کار برای مردم راحت می شود چرا که کاندیدای جریانات سیاسی مشخص می‌شد و مردم راحت‌تر می توانستند رای دهند.

الان در این دوره مناظره بین حامیان و کاندیداهای مختلف در رسانه ها و خبرگزاری‌ها مختلف می‌توانند به آگاهی مردم و افزایش مشارکت کمک کند.

ایرنا: توصیه شما به مردم و جریانات سیاسی و اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات چیست؟

توصیه من این است که همه مردم در انتخابات شرکت کنند چون انتخاب نکردن چیزی را تغییر نمی دهد و شرکت نکردن، فقط این پیام را به دشمن می‌دهد که بین مردم و حاکمیت فاصله‌ای وجود دارد، در این ۴۵ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی هر جا که مردم را شرکت نکردند، نتیجه این شرکت نکردن را دیده‌اند.

هر جایی که مردم، اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات شرکت کردند، راهگشا بوده است، اگر مجلس از افراد آگاه، قوی و در واقع با تجربه شکل گیرد، قوانینی را تصویب می‌کنند که وضعیت کشور از این وضع موجود بهتر شود، بنابراین شرکت در انتخابات یک واجب است و شرکت نکردن نتیجه‌ای ندارد.

عموم مردم حضور داشته باشند، حضور آگاهانه با شور و شعور موجب می‌شود که وضعیت اقتصادی و سیاسی مردم حرکت روبه جلو داشته باشد.

تاثیر یک انتخاب درست؟

مجلس بر اساس فرمایش امام راحل در راس همه امور است، اگر افرادی در مجلس حضور پیدا کنند که قوانینی را در راستای آرامش و رفاه مردم و حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشته باشند، می‌توانند در روند روبه جلوی کشور تاثیرگذار باشند، انتخاب آگاهانه مردم بسیار مهم است و در این صورت، مجلس قوی خواهیم داشت و برعکس هم می‌تواند در حال سکون نگه دارد و یا به عقب براند.

ایرنا- برنامه ای برای کاندیدای مورد حمایت شما بعد از پیروزی احتمالی در انتخابات مجلس شورای اسلامی تدوین شده است؟

در جلساتی که برگزار شده کاندیداها، دیدگاه‌های خود را در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه و فرهنگی مطرح کردند و این صحبت‌ها را از این دوستان حتما خواهیم خواست که برنامه‌هایی که ارائه کرده‌اند را به عمل بنشانند. قطعا مطالبه‌گری از آنها خواهد شد و آنها نیز بر این اساس، نمی‌توانند به جریان سیاسی پاسخگو نباشند.

البته برای ضعف حزبی در جریان انتخابات نیز باید فکری شود تا بعد از انتخابات بتوانیم از آنها بخواهیم اهدافی که داشتند جامعه عمل بپوشانند.

ایرنا: مردم به در انتخاب اصل به چه شاخص هایی توجه کنند؟

واقعیت این است که مردم امروز جلوتر از بسیاری مسئولان هستند، این یک واقعیت است، از سوی دیگر، با توجه به شبکه‌های مجازی و افزایش اطلاعات عمومی مردم، آگاهانه انتخاب کردن مردم در قوت مجلس آینده بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

سخن پایانی:

از دعوت جنابعالی بسیار سپاسگزارم، از همه آحاد مردم انتظار داریم که در این انتخابات حضور باشکوهی داشته باشند.

این انتخابات دارای شرایط متفاوتی است و سیاست و خارجی ما بسیار حساس است، دنیا به این انتخابات نگاه می‌کند و این خود پیامی برای نظام و مردم خواهد داشت، از دوستان اصلاح طلب هم خواهش دارم که علاوه بر شرکت خود، مردم را نیز به حضور در انتخابات ترغیب کنند.

به گزارش ایرنا، این روزها در کمتر از ۱۱ روز مانده به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، فضای انتخاباتی با برگزاری نشست‌ها، همایش‌های تبیینی، تکاپوها و تحرک‌های انتخاباتی کاندیداها، برگزاری و ضبط مناظرات تلویزیونی، اطلاع رسانی‌های خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و فضای مجازی، حکایت از ایجاد فضایی پرشور در انتخابات پیش رو در ۱۱ اسفندماه را می‌دهد.

در این میان نیز جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب استان نیز در حال بررسی برای معرفی کاندیداهای شاخص خود برای حضور در این رقابت هستند و امید می رود در ۱۱ اسفندماه امسال شاهد خلق حماسه‌ای دیگر از مردم استان در پای صندوق‌های رای باشیم.

استان ایلام دارای ۲ حوزه انتخابیه ایلام و دهلران و سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

حوزه انتخابیه ایلام(شمال) شامل شهرستان های ایلام، ایوان، چرداول، سیروان، هلیلان، چوار، مهران و ملکشاهی و حوزه انتخابیه دهلران( جنوب استان) شامل شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha