نامزد حوزه انتخابیه بیرجند: تورم قوانین از مشکلات اصلی کشور است + فیلم

بیرجند - ایرنا - نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف گفت: بخشی از وقت مجلس باید به پالایش و تنقیح قوانین اختصاص یابد چون مشکل اصلی کشور تورم قوانین است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان جنوبی و کمک به شناساندن بهتر آنان به مردم و اعلام برنامه‌هایشان، اقدام به انجام مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات با موضوعات ملی و استانی کرده ‌است و تا روز چهارشنبه (براساس قانون زمان تبلیغات) فرصت برای حضور همه نامزدها وجود دارد.

مشروح گفت و گوی ایرنا مرکز خراسان جنوبی با حجت‌ الاسلام محمد امین وحدانی‌ نیا نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف را در پی می‌خوانید:

وی گفت: اگر مردم به من اعتماد کردند و نماینده منتخب مردم شدم برنامه ملی من این است که در مجلس باید قوانین بازنگری و پالایش شود و به اصطلاح حقوقی، تنقیح قوانین یکی از برنامه هاست.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون یکی از نقص‌های مجلس این است که قوانینی تصویب می‌شود اما هنوز به جامعه ابلاغ نشده در هفته دوم شاهد اعتراضات مردمی هستیم.

وی گفت: یکی از آسیب‌های مجلس کنونی و مجالس ما در دوران گذشته این است که همیشه و علی الدوام قانون‌گذاری می‌کنیم در حالی که همانطور که تورم اقتصادی داریم، تورم قانون‌گذاری نیز داریم.

وحدانی نیا افزود: نمی‌توان قانون‌گذاری را تعطیل کرد اما نیمی از زمان مجلس را باید به سمت تنقیح قوانین برد چون در ادارات به قوانین متعارف استناد می‌شود و تعارض‌هایی در قوانین وجود دارد.

وی گفت: همچنین برخی قوانینی که به آن استناد می‌شود مربوط به قبل از انقلاب است در حالی که نمی‌دانیم این قوانین منسوخ شده یا نه، بنابراین باید نیمی از وقت مجلس را با اصلاح آیین‌نامه و توجیه نمایندگان به سمت تنقیح قوانین ببریم.

معاون اسبق قضایی دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بزرگ اضافه کرد: این حرف بنده نیست بلکه کار کارشناسی است که جامعه حقوقی، اساتید دانشگاه‌ها و حقوقدان‌ها و حتی بسیاری از نمایندگان با تجربه مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که باید بخش مهمی از وقت مجلس را به این موضوع مهم اختصاص دهیم.

وی همچنین گفت: یکی از ظرفیت‌های مجلس قانون‌گذاری در کشور است اما قانونگذاری صحیح با کمیسیون حقوقی و قضایی قوی در مجلس معنا پیدا می‌کند.

وحدانی نیا با بیان اینکه مهمترین برنامه من صرف‌نظر از جنبه‌های مثبت مجلس، هدف‌گذاری در جنبه‌های منفی آن است افزود: امروز کمیسیون حقوقی و قضایی یکی ضعیف‌ترین کمیسیون‌های مجلس است که باید برای تقویت این کمیسیون تلاش جدی کنیم.

وی گفت: برای تحقق این هدف باید کمیسیون حقوقی و قضایی که قلب مجلس است را دانشگاه کنیم، یعنی با تمامی دانشگاه‌ها و بخش‌های جامعه اعم از حقوقی، صنعت، بازرگانی ارتباط برقرار کرده و پیشنهاد بدهیم، تمامی مصوبات کمیسیون‌های مختلف مجلس برچسب حقوقی داشته باشد.

مجلس شورای اسلامی نیاز به پویایی دارد

وی افزود: مجلس شورای اسلامی باید به فرمایش مقام معظم رهبری در تراز مجلس در شان انقلاب اسلامی باشد لذا نیاز به پویایی دارد، ما در مجلس اجماع‌سازی خواهیم کرد تا مجلسی در شان ملت ایران و انقلاب در سطح جهان مطرح شود و منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اجرایی شود.

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف تعامل با وزیران و وزارتخانه‌ها را از دیگر برنامه‌های خود در سطح ملی برشمرد و عنوان کرد: این به معنای مطالبه‌گری و پیگیری حقوق مردم با اتکای به قوانین است چون ما مسلط به آیین‌نامه‌ها و قوانین هستیم و امیدواریم حقوق مردم را استیفا کرده واز دولت و وزرا مطالبه‌گری کنیم.

وی گفت: همچنین سایر برنامه‌های ملی مدنظر را در سطح مجلس با درایت، کیاست تعامل و ارتباطات گسترده‌ای که در تهران دارم به نفع مردم حوزه انتخابیه و ملت ایران پیگیری و ایفای نقش خواهم کرد.

وحدانی نیا افزود: طرح‌ها و لوایح بر زمین مانده یا تصویب قوانینی به نفع مردم که مبتنی بر مشکلات، عینی و ملموس باشد بعد از کارشناسی‌های گسترده، از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال خواهم کرد.

نماینده باید کاربلد و راه بلد باشد

وی با بیان اینکه به صحنه انتخابات آمدم چون احساس تکلیف کردم گفت: به نظر من نماینده باید کاربلد و راه‌ بلد باشد، محبوبیت و مقبولیت مردمی داشته و با برنامه و با کارنامه باشد.

وحدانی نیا افزود: نماینده اگر تهران را نشناسد و معادلات آن را نداند نمی‌تواند کاربلد و راه بلد باشد لذا مردم باید نماینده‌ای انتخاب کنند که ادبیات و گفتمان پایتخت را بشناسد.

وی گفت: فراجناحی هستم و می‌خواهم همه ظرفیت‌ها را برای توسعه استان خراسان جنوبی به کار گیرم.

این قاضی دیوان عالی کشور افزود: اکنون اینکه چه کسی راست یا چپ است برای مردم جذابیتی ندارد و مردم به این نتیجه رسیده‌اند از این گفتمان باید بیرون آمد؛ آنچه به درد مردم، سفره‌های خالی و مشکلات بر زمین مانده استان می‌خورد این است که باید کسی باشد که فراجناحی به کمک استان بیاید.

وی بیان کرد: همین جا از همه گروه‌ها و اقشار دعوت می‌کنم به صحنه بیایند و هر کس از من حمایت کند برای مشارکت بالاتر تشکر می‌کنم هیچ اشکالی ندارد گروه‌های مختلف از یک کاندیدا حمایت کنند.

لزوم همکاری مشترک نمایندگان استان با یکدیگر

وحدانی‌ نیا گفت: با توجه به گستردگی و پهناوری استان خراسان جنوبی تنها چهار حوزه انتخابیه در این استان فعال است لذا نمایندگان استان باید به صورت اجماعی و برادرانه با یکدیگر پیگیر مسائل و مشکلات در کل استان بوده و تنها به فکر حوزه انتخابیه خود نباشند.

وی افزود: معنا ندارد نماینده یک حوزه انتخابیه تنها برای منطقه و شهر خود اعتبار بگیرد لذا باید از حرکات پوپولیستی دست برداشته و مجمع نمایندگان استان با یکدیگر همکاری کنند چون اگر نمایندگان ما در کنار هم نباشند نمی‌توانند با استان‌های دیگر که تعداد نمایندگان زیادی دارند رقابت کنند.

نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف اظهار کرد: اولویت نخست من در حوزه استانی قبل از پرداختن به موضوع مدیران ضعیف و آسیب‌های دیگر استان، قانع کردن نمایندگان در همکاری مشترک با یکدیگر است، در صورتی که قانع نشدند با استفاده از ابزارهای قانونی جلوی بی‌عدالتی را باید گرفت.

وی عنوان کرد: نماینده مجلس تنها نماینده استان یا حوزه انتخابیه خودش نیست بلکه نماینده کل ملت ایران است بنابراین باید فرمایشات بسیار کارشناسی شده مقام معظم رهبری را اجرا کنیم و پیگیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باشیم.

وحدانی نیا با بیان اینکه کار مهم یک نماینده بعد از قانون‌گذاری، نظارت است یادآور شد: در بُعد نظارتی یک نماینده باید به قانون اساسی توجه کرده و با طرح سوال از وزرا و پیگیری مشکلات، پاسخگوی مردم و مسئولان باشد.

شناسایی ۶۹ مساله محوری در خراسان جنوبی

وی گفت: براساس سند توسعه خراسان جنوبی و مشکلات موجود، ۶۹ مساله محوری در این استان شناسایی کردیم که هشت مورد در صدر اولویت‌ها قرار دارد.

وحدانی‌ نیا ادامه داد: موضوع راه و حمل و نقل در استان به اندازه آب و هوا اساسی و لازم است امروز اگر مشکل پروازها و حمل و نقل حل نشود سرمایه‌گذار احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری در استان نمی‌کند ما برای پروازها راه و حل داریم.

وی گفت: مشکل اتصال به ریل سراسری و فعلا به صورت آنتنی به خط آهن طبس و گناباد باید حل شود، مشکل جاده‌های مواصلاتی ما و اتصال و دوبانده کردن در برخی حوزه‌ها مانند بیرجند - درمیان یا بحث اتوبوس‌های فرسوده، جاده‌های ما در تصرف سرمایه‌گذارهای سایر استان‌هاست اما عوارض آن به جیب استان نمی‌آید که باید این موضوعات را حل کنیم.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی، خشکسالی و کمبود آب را یکی دیگر از مشکلات استان عنوان کرد و گفت: باید قنوات را لایروبی و فرهنگ مردم در استفاده از آب را از آبیاری غرقابی به آبیاری قطره‌ای پیگیری کنیم و این مسائل را جدی بگیریم.

وی یادآور شد: ما باید در جهت بارورسازی ابرها فکر جدی کنیم و آب سراسری و خط انتقال آب از دریای عمان را به بیرجند پیگیری کنیم، این مسایل همین طوری اجرایی نمی‌شود بلکه نماینده فعال می‌خواهد کسی که با دولت و رئیس جمهور ارتباط داشته باشد و بتواند با وزرا مطالبه‌گری کند.

خام فروشی در استان زیاد است

وحدانی نیا افزود: در حوزه معادن خام‌فروشی در استان زیاد است که باید متوقف و فرآوری در دستور کار قرار گیرد، همچنین در خصوص محصولات کشاورزی نیز لازم است.

وی بیان کرد: دانشجویان، بانوان، اساتید، پزشکان، پرستاران، کارگران، تولیدکنندگان همه مشکلات زیادی دارند که برای همه برنامه دارم و در سخنرانی‌ها به صورت میدانی و عملی بیان خواهم کرد.

نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف گفت: نتیجه تیم تحقیقاتی و هیات اندیشه‌ورزی که به کار گرفته‌ایم هفت سالنامه شده که فازغ از نتیجه انتخابات به صورت کارشناسی به عنوان ششمین کتاب خود با موضوع «موانع توسعه در خراسان جنوبی» منتشر خواهم کرد.

وی افزود: با همکاری هیات اندیشه‌ورز در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن، مشکلات منابع طبیعی در روستاها، توسعه روستا، اصلاح قانون دهیاری‌ها و فاضلاب رها شده بیرجند در مسیر بیرجند - خوسف برنامه داریم، در این منطقه صنعت چوب را می‌توان راه‌اندازی و به اشتغال جوانان کمک کرد.

وحدانی نیا با بیان اینکه برای اصناف استان برنامه داریم گفت: اصناف ما از مقررات مالیاتی و تنگ‌نظری‌ها ناراحت هستند که باید تنگ‌نظری‌های بعضی از مدیران را حل کنیم.

وی ادامه داد: ما برنامه داریم اختلاف بین ادارات را با روابطی که داریم و اعتمادی که مردم به ما دارند حل کنیم و با برگزاری جلسات، تعارضات ادارات که بلای جان مردم شده را برطرف خواهیم کرد.

نامزد دوازهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر حدود ۱۹ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی، ۴۷ درصد بخش خدمات و ۳۳ درصد در بخش صنعت فعال هستند که نشان می‌دهد استان درگیر یک بیماری مزمن در حوزه اقتصادی است.

اولویت های مهم باید دنبال شود

وی تاکید کرد: باید به این سمت برویم که اولویت‌های مهم خراسان جنوبی از جمله مسکن، معیشت، گرانی، آب و خشکسالی که در سال‌های آیند به ویژه در حوزه آب دچار بحران خواهیم شد را دنبال کنیم.

وحدانی نیا گفت: سطح متوسط درآمد سالیانه و رفاه اجتماعی مردم استان پایین است، یک دلیل آن قانع بودن مردم بوده که به ضرر آنها تمام شده است چون نتوانسته‌ایم حق خود را از مرکز بگیریم.

وی با اشاره به ضعف فرهنگی و اینکه روحیه کارآفرینی در مردم پایین است افزود: مردم خراسان جنوبی افراد ثروتمندی بوده اما جرات ریسک کردن ندارند لذا پیامد آن عدم توسعه، عقب ماندگی در حوزه اشتغال و از این قبیل موارد است که باید از جنبه کار فرهنگی ریسک‌پذیری مردم را افزایش دهیم.

وحدانی‌ نیا گفت: پایین بودن نرخ بیکاری از دیگر مشکلات استان است در حالی که بیرجند قطب دانشگاهی کشور است و این برای استان تهدید محسوب می‌شود، مهمترین برنامه تشویق و نظارت در استفاده از ظرفیت‌های محلی در زمینه ایجاد اشتغال است.

وی افزود: نخبگان زیادی از خراسان جنوبی در وزارتخانه‌های مختلف، کشور را اداره می‌کنند اما بعد از گذشت ۲۰ سال از استان شدن خراسان جنوبی حتی یک مرتبه مدیر بومی در سطح عالی نداشته‌ایم.

از کار در حوزه معلول به علت‌ها بیاییم

نامزد دوازهمین دوره مجلس شورای اسلامیی درباره اتقان احکام قضایی و کاهش اطاله دادرسی که دغدغه خیلی از مردم و مراجعه‌کنندگان است، گفت: در دادگاه‌ها ما با معلول مبارزه می‌کنیم و علت اینکه بنده به صحنه انتخابات آمدم برای این که از کار در حوزه معلول به کار در حوزه علت‌ها بیاییم.

وی افزود: علت‌ها را خارج از دادگستری می‌دانیم و تا این علت‌ها در مجلس را در سطح مدیران و جامعه حل نکنیم افزایش وارده‌های به دادگستری باعث می‌شود امروز در ماه ۳۰۰ تا ۳۵۰ پرونده در بعضی از شعب به قضات ارجاع می‌شود.

وحدانی نیا گفت: توان قاضی توان خاصی است لذا باید حجم وارده‌ها را کنترل کنیم و علل با اصلاح قوانین در مجلس برطرف شود یا در همه ادارات گفتمان‌سازی کنیم متاسفانه ادارات امور خود را قضایی می‌کنند و مردم را به دادگاه‌ها ارجاع می‌دهند لذا دادگاه‌ها شلوغ می‌شود و مشکل اطاعه دادرسی به وجود می‌آید.

وی افزود: باید مجلس و دولت پشتیبانی کامل کنند تا بتوانیم اطاله دادرسی رفع شود، بخشی از اینها باید مباحث IT و هوش مصنوعی و نرم‌افزارها را به کار بگیریم برخی موضوعات را باید قضازدایی کنیم و لازم نیست همه موضوعات به دادگاه‌ها بیاید.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای کسب چهار کرسی نمایندگی برگزار می‌شود که حوزه‌های انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف"، "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه"، "قاینات و زیرکوه" و نهبندان و سربیشه" هر کدام یک نماینده دارند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha