سفر نخست وزیر یونان به هند پس از ۱۵ سال

۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۵۰
کد خبر: 85389799
سفر نخست وزیر یونان به هند پس از ۱۵ سال

تهران- ایرنا- نخست وزیر یونان، با هدف تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک بین دو کشور و شرکت در اجلاس «رایسینا ۲۰۲۴» به هند سفر می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای رسمی وزارت امور خارجه هند، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، به دعوت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از ۲۱ تا ۲۲ فوریه (۲ و۳ اسفند) به دهلی سفر خواهد کرد.

هیات تجاری نخست وزیر میتسوتاکیس مهمان اصلی و سخنران اصلی نهمین گفت‌وگوی رایسینا، ۲۰۲۴ در دهلی نو خواهد بود. وی همچنین قبل از بازگشت به آتن از بمبئی دیدن خواهد کرد.

روابط هند و یونان در سفر نخست وزیر مودی به یونان در اوت ۲۰۲۳ به «مشارکت استراتژیک» ارتقا یافت. این روابط مبتنی بر ارزش های فرهنگی مشترک، تعهد به تقویت رشد اقتصادی، همکاری در زمینه های امنیتی و دفاعی، کشتیرانی، دریایی است و با همگرایی در مسائل منطقه ای و جهانی خود را همراه کرده است. دو کشور همچنین در مجامع مختلف چندجانبه همکاری نزدیکی داشته اند.

این اولین سفر رئیس دولت از یونان به هند پس از ۱۵ سال خواهد بود. آخرین سفر نخست وزیر از یونان به هند در سال ۲۰۰۸ انجام شد.

به گزارش ایرنا، یونان در کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا یا کریدور آی‌مِک ( IMEC ) نیز قرار دارد. این کریدور، یک مسیر اقتصادی آینده‌نگر است که هدف آن تقویت توسعه اقتصادی از طریق تقویت اتصال و یکپارچه‌سازی اقتصادی بین جنوب آسیا، خلیج فارس و اروپا است. مسیر پیشنهادی دالان میان هند و اروپا است که از کشورهای امارات، عربستان سعودی، اردن، اسرائیل و یونان می‌گذرد.

از سوی دیگر نیز اجلاس رایسینا یک کنفرانس چند جانبه است که به مهم‌ترین موضوعات سیاسی پیش روی جامعه جهانی می پردازد. در واقع این کنفرانس با حضور مقامات و رهبران جهانی در زمینه های سیاسی، تجارت، رسانه و جامعه مدنی همه ساله در کشور هند برگزار می شود تا درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به سیاست بین المللی بحث و تبادل نظر کنند.

اجلاس یا گفت وگوی رایسینا از ۲۰۱۶ میلادی با همکاری اندیشکده شناخته شده این کشور به نام بنیاد تحقیقاتی هند با نام آبزرور(ORF) و وزارت امور خارجه هند تا کنون برگزار شده است.

بنیاد تحقیقاتی آبزرور یک مرکز مطالعاتی مستقل است که در ۱۹۹۰ میلادی برای تبادل نظر میان سیاست‌گذاران، اقتصاددانان و تبیین دستور کار اصلاحات اقتصادی در هند تشکیل شد. پژوهشگران افزون بر فعالیت علمی- پژوهشی مشارکت بسیار زیادی در بهبود سیاست های دولت و تصمیم گیری های اقتصادی و راهبردی کشور هند دارند. در واقع این بنیاد در زمینه های روابط بین الملل، مطالعه جوامع مسلمان، امور امنیتی، سیاست و حکومت، مدیریت منابع و اقتصاد و توسعه به فعالیت می پردازد. ساختن هند به عنوان یک کشور قوی و مرفه در سطح جهان اعلام از مهم ترین خط مشی‌های تاثیر گذار این بنیاد برشمرده شده است.

حالا چندسالی می شود که این بنیاد پژوهشی در راستای اهداف خود با همکاری وزارت امور خارجه تصمیم دارد با گردهم آوردن کشورهای جهان در قالب اجلاسی به نام رایسینا افزون بر اینکه کشورش را به یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی تبدیل کند، موضوعات چالش‌ برانگیز میان کشورهای جهان را نیز حل کند زیرا به این مهم اعتقاد دارد که تبادل نظر و گفت وگو نقش به سزایی در تغییر کیفی زندگی بشر ایفا خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha