معرفی آیت‌الله «عالمی» نامزد انتخابات مجلس خبرگان در خراسان رضوی+فیلم

مشهد- ایرنا- آیت الله «حسن عالمی» با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی ضمن بیان سوابق خود به تشریح جایگاه مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی پرداخت.

به گزارش ایرنا، نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز دوشنبه با حضور در دفتر ایرنا مرکز مشهد در تشریح ویژگی ها و اهمیت مجلس خبرگان گفت: وظائفی که مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی دارند، متعدد و در قانون اساسی در موارد مختلف این وظایف مطرح شده است.

آیت الله حسن عالمی افزود: عمده وظائف این نمایندگان تعیین رهبر است چنانچه شاهد بودیم ۱۰ سال پس از انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) از دنیا رحلت و مجلس خبرگان قبل از خاکسپاری پیکر حضرت امام بدون وقفه رهبرآینده را تعیین کردند.

وی بیان کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که مجلس خبرگان رهبری به خوبی ، به موقع و بدون دادن فرصت به دشمن وظائف خود را انجام داده است.

حسن عالمی در سال ۱۳۲۶ در شهرستان سبزوار در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود و در دامان پاک پدر بزرگوارش مرحوم حاج شیخ رجبعلی نوباغی پرورش یافت، دوره تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خود و در محضر پدر سپری و اولین هجرت خود در سال ۱۳۴۰ به حوزه علمیه شهر مقدس مشهد را تجربه کرد و به فراگیری ادبیات عرب، منطق ، مقدمات فلسفه و اصول و شرح «لمعه» و «مکاسب» در محضر اساتیدی چون ادیب نیشابوری و استاد صالحی پرداخت.

همزمان با اوج گیری حرکت انقلابی مردم ایران به رهبری امام راحل (ره) پس از واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به واسطه درک محضر اساتیدی چون شهید هاشمی نژاد و همکاران ایشان با خط فکری امام خمینی (ره)

آشنا شد.

معرفی آیت‌الله «عالمی» نامزد انتخابات مجلس خبرگان در خراسان رضوی+فیلم

در دومین دوره هجرت در سال ۱۳۴۸ به قم عزیمت کرد و تکامل علمی خود را در محضر اساتیدی چون آیت الله العظمی حسین نوری در مکاسب بیع، آیت الله تقدیری در مکاسب خیارات، آیت الله سبحانی در کفایه، آیت الله العظمی وحید خراسانی و مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی در خارج فقه و اصول، شهید دکتر مفتح و دکتر احمد بهشتی در حکمت و فلسفه و منظومه، آیت الله مرحوم سیدرضا صدر در حکمت متعالیه (اسفار ملاصدرا) و آیت الله حسن زاده آملی در سیر و سلوک و اخلاق و ریاضیات (هیات و نجوم) تداوم بخشید و با الهام از رهنمودهای امام راحل (ره) به موازات سیر و سلوک معنوی در مبارزه با رژیم ستم شاهی با دیگر مبارزان همراه شد که این مجاهدات تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی به صنوف جهادگران پیوست و در جهاد سازندگی شهرستان سبزوار به عنوان نماینده امام (ره) نقش برجسته ای را در تبیین خط امام و دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی به ویژه خدمت به محرومین و روستاییان ایفا کرد..

در جریان جنگ تحمیلی دوشادوش جهادگران در صحنه های حق علیه باطل حضور یافته و در این مقطع حساس موجبات دلگرمی و تقویت روحیه رزمندگان و سنگرسازان بی سنگر را فراهم کرد.

با پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۹ مسئولیت حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد سازندگی قم را پذیرا شد و تا سال ۱۳۷۲ در این سنگر به خدمت خود پرداخت و همزمان به تکامل علمی و معنوی خود نیز ادامه داد، با این تفاوت که در این دوره علاوه بر تلمذ و شاگردی در کسوت استادی به تدریس ادبیات عرب، فقه و اصول در حوزه علمیه قم پرداخت، این دوره سرشار از معرفت و خدمت برای ایشان بود، بطوریکه منشاء بسیاری از تلاشهای ارزنده دوران بعدی شد بگونه ای که یکبار دیگر موجبات هجرت ایشان را به خراسان فراهم کرد.

از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۳ پذیرای مسئولیت خطیر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد سازندگی خراسان بزرگ و پس از ادغام وزارت های جهاد سازندگی و کشاورزی با همین مسئولیت در جهاد کشاورزی خراسان ادامه فعالیت داد.

طی این سالها نیز ایشان به تلاش در جهت تکامل علمی و معنوی خود ادامه داد، این دوره همزمان بود با مسئولیت های خطیری از جمله عضویت در اولین کمیسیون ارزیابی وزارت جهاد سازندگی، مشارکت در تاسیس مجله فرهنگ جهاد، حضور یکساله در کشورهای آسیای میانه و چین، تدریس پنج ساله درس خارج فقه طهارت، احیاء موات و مشترکات، عضویت در گروه تحقیق حدیث و روایات حوزه علمیه قم، ارائه مقالات علمی و فقهی و تفسیر قرآن کریم از جمله تلاشهای پر خیر و برکت ایشان بوده است.

با مسلم شدن قدرت فقاهت و اجتهاد ایشان و احساس تکلیف نامزد سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد که با درایت مردم فهیم خراسان به این مجلس راه یافت و طی این مدت حضور موثر و فعال در مجلس خبرگان کمیسیون های متعدد داشته اند. از جمله عضویت در هیات رئیسه کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه، کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۳ فصل جدیدی از خدمت به روی ایشان گشوده شد.

وی همچنین از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله) بعنوان نماینده معظم له در وزارت جهاد کشاورزی منصوب و در سال ۱۳۸۵ همزمان بعنوان نماینده ولی فقیه در واگذاری احیا و اراضی کشور منصوب شد.

ایرنا خراسان رضوی از همه هشت نامزد انتخابات خبرگان رهبری در این استان برای حضور در این خبرگزاری و ارائه زندگی نامه، سوابق و رزومه فعالیت ها دعوت کرده است. در این نشست ها از همه نامزدها، در قالب یک پرسش واحد، خواسته شده "جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی" را تشریح کنند.

از امروز دوشنبه به ترتیب حضور نامزدها در خبرگزاری ایرنا خراسان رضوی، ویدئو گفت وگو و سوابق فعالیت ها در قالب یک خبر منتشر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند همزمان در سراسر کشور در چهار هزار و ۵۴۶ شعبه اخذ رای در خراسان رضوی، ۱۱ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

استان خراسان رضوی با ۱۲ حوزه انتخابیه، ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و ۶ کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha