هدف از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن چیست؟

تهران- ایرنا- داور صوت در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: انتظار ما از برگزاری این مسابقات مانوس شدن با کلام الهی است؛ به گونه‌ای که انس با قرآن در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما تاثیرگذار باشد.  

محمد عباسی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی طی سال های گذشته شاهد برگزاری مسابقات سراسری قرائت، ترتیل، حفظ در رشته های مختلف، ابتهال، تواشیح و دعاخوانی بوده ایم و قاریان و حافظان توانسته اند موفقیت هایی را کسب کنند و از رهگذار برگزاری این مسابقات سراسری امسال چهلمین دوره مسابقات بین المللی حفظ، ترتیل و قرائت برگزار می شود و این مساله نشان از رشد و بالندگی امت اسلامی ماست و نشان از آن است که مردم خواهان پناه آورده به قرآن هستند و دوست دارند با قرآن مانوس شوند.

وی افزود: کودکان و نوجوانانی که در دوران دبستان و راهنمایی درس می خوانند، با روش های مختلف با قرآن آشنا می شوند ولی انتظار این است که خودمان باید خودمان را رشد دهیم. یعنی حضور همیشگی در صحنه آموزش مسابقات، آموزش برنامه های قرآنی و آموزش مفاهیم کلام الله داشته باشیم و انتظار این است که هر کسی وارد میدان قرآن می شود، آن قدر معطر به عطر قرآن شود که هر جا حضور پیدا می کند، از اعمال و گفتار تا نگاه و رفتار باید قرآنی شود و این نهایت انتظار ماست که در واقع این مسابقات در این سطح و این مانوس بودن می تواند انسان را در همه ابعاد زندگی فردی و شخصی تربیت کند و بسازد.

عباسی اضافه کرد: انتظار همه مردم نیز این است که دوست دارند وقتی پا به عرصه قرآن می گذارند، رفتار و کلام و نگاه هایشان همه قرآنی شود و انسانی که با قرآن مانوس شود، طبیعی است که زندگی سعادتمندی را پیش رو خواهد داشت.

امسال تنور رقابت ها داغ است

وی درباره پیش بینی این دوره از مسابقات گفت: اکنون نمی توانیم پیش بینی کنیم که کدام کشور و کدام قاری و حافظ مقام اول را کسب می کند و این نظر کارشناسی نیست ولی بشارت می دهم امسال قاریان خوبی از کشورهای دیگر حضور دارند و این مساله می تواند تنور رقابت ها و مسابقات را داغ کند و امیدوارم مردم عزیز ما مثل سال های گذشته پیگیر برگزاری مسابقات و اعلام نتایج باشند.

عباسی ادامه داد: یکی از ویژگی های مهم مسابقات قرآن در کشور ایران نسبت به سایر کشورهای اسلامی که در حال برگزاری مسابقات هستند، برخورداری از آیین نامه های بسیار خوب است. البته نمی خواهم بگویم که این آیین نامه در ایران وحی منزل است ولی تا جایی که بررسی شده و نتایج آن را دیده ایم و به اذعان داورانی که از سایر کشورهای اسلامی به ایران آمده اند، اینگونه بوده و حتی یکی از داوران اندونزیایی می گفت با توجه به این که در بسیاری از کشورها داوری کرده است ولی آیین نامه مسابقات ایران از همه کشورها کامل تر است.

این قاری بین المللی افزود: ما این مساله را نتیجه سعی و تلاش همه اساتید و قرآنیان در رشته قرائت و حفظ می بینیم که در ۴۰ سال گذشته در کنار این مسابقات نشست های ویژه ای برگزار شده و نسبت به تکمیل آیین نامه های مسابقات نکات قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را از بین برده اند. البته می دانیم باز هم احتمالا نقاط ضعفی داشته باشد و سال به سال باید این نقاط رو به رشد باشد.

وی افزود: من در بسیاری از مسابقات خارج از ایران چه به عنوان استاد راهنما و چه به عنوان شرکت کننده، دیده ام آن گونه که در مسابقات ایران داوری می شود در سایر کشورها دقت کافی نیست. البته نه این که بخواهند عمدا کم و کاستی داشته باشند ولی در هر صورت اعلام می کنیم آیین نامه هایی که در جمهوری اسلامی ایران نوشته شده، یکی از متقن ترین آیین نامه هایی است که در جهان اسلام برای برگزاری مسابقات وجود دارد و این مساله زبانزد عام و خاص است. یعنی هم شرکت کنندگان و هم داوران بیان می کنند که امسال یکی از داوران بنگلادش به این مساله اشاره کرد.

مسابقات سراسری مهمتر است یا مسابقات بین المللی قرآن؟

عباسی درباره اهمیت مسابقات سراسری قرآن با مسابقات بین المللی گفت: هر کدام از این مسابقات دو روی یک سکه هستند. یک روی سکه، برگزاری مسابقات سراسری داخلی است که البته با وجود کمیت فراوان قاری و حافظ باید مراحل سختی را پشت سر بگذارند. یعنی از مرحله شهرستانی به مرحله استانی و از آنجا به مرحله کشوری برسند و چون رقابت بسیار تنگ است و خوشخوان ها در کنار هم رقابت می کنند، خیلی سخت است.

وی افزود: در مسابقات بین المللی تعداد نمایندگان از هر کشور در هر رشته حفظ، ترتیل و قرائت یک نفر است درحالی که در مسابقات سراسری همه قاریان و حافظان از استان ها حضور دارند و ممکن است از یک استان پنج قاری رقابت تنگاتنگی داشته باشند. از این نظر می توان گفت مسابقات سراسری سنگین تر است ولی موازین و آیین نامه ها تقریبا یک دست است و ممکن است در بعضی شئونات بین المللی و سراسری تفاوت های مختصری وجود داشته باشد که از دید داوری پنهان نیست.

هدف از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن چیست؟

چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی جهان اسلام در دو بخش بانوان و آقایان در رده سنی بالای ۱۸ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل قرآن آقایان و قرائت ترتیل و حفظ کل بانوان به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

مسابقات برادران از ۲۷ بهمن آغاز شده و تا اول اسفند ادامه دارد. در بخش قرائت آقایان ۲۰ نفر، در ترتیل هشت نفر، در حفظ کل قرآن ۱۵ نفر حضور دارند. در بخش دانش‌آموزی و در گروه پسران نیز هشت نفر در رشته قرائت تحقیق، ۹ نفر در رشته حفظ کل قرآن و در رشته ترتیل نیز شش نفر حضور دارند.

کشورهای حاضر در این مسابقات عبارتند از مالزی، مصر، الجزایر، عربستان، ترکیه، اندونزی، لبنان، هند، هلند، آلمان، آمریکا، تونس، روسیه، ساحل عاج، سریلانکا، سنگاپور، سنگال، سوریه، عراق، کانادا، فلسطین، فیلیپین، نوار باختری رود اردن، پاکستان، کومور، بروندی، لیبی، افغانستان، نیجر، سومالی، بنگلادش، تانزانیا، موریتانی، تایلند، تاجیکستان، انگلستان، نیجریه، اتیوپی، اوگاندا، عمان، برونئی، گامبیا و نیوزیلند که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

رقابت بانوان در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی جهان اسلام صبح امروز ۲۸ بهمن در سالن اجلاس سران آغاز شد.

بر همین اساس مسابقات در بخش بانوان تا سی‌ بهمن در نوبت صبح تا اذان ظهر ادامه دارد. در این بخش در رشته ترتیل ۱۲ نفر و در رشته حفظ کل قرآن ۱۴ بانو حضور دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha