پژوهش موسیقی در ایران مغفول مانده است

۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۰
کد خبر: 85389141
پژوهش موسیقی در ایران مغفول مانده است

تهران- ایرنا- نویسنده، پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه درباره موسیقیدانان اطلاعات دقیقی در دست نیست، گفت: پژوهش موسیقی در ایران مغفول مانده است، موسیقیدانان ما اهل نوشتن نبودند و بیشتر حرفشان را با سازشان می‌زدند.

به گزارش ایرنا، پنجمین و آخرین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شامگاه جمعه- ۲۷ بهمن ماه- با موضوع «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» با حضور مهدی امین‌فروغی مجری کارشناس و مهدی نورمحمدی نویسنده، پژوهشگر تاریخ و سندشناس از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

مهدی نورمحمدی در این نشست اظهارداشت: وقتی می‌خواهیم راجع به یک شخصیت تاریخی یا موسیقایی تحقیق کنیم، با اسناد متفاوتی طرف هستیم؛ مثل کتاب‌ها، نامه‌ها و منابع شفاهی و البته مهمترین منبع مطبوعات است که همیشه بسیار مورد توجه پژوهشگران بوده است. این مطبوعات در زمان حیات افراد منتشر شده و بسیار مستند است.

وی گفت: پژوهش موسیقی در ایران مغفول مانده است؛ چرا که موسیقیدانان ما اهل نوشتن نبودند و بیشتر حرفشان را با سازشان می‌زدند. با توجه به فقر پژوهشی که در زندگینامه اهالی موسیقی داریم، مطبوعات بهترین منبع ما برای پژوهش هستند؛ هرچند که آرشیوداری در ایران چندان دقیق نبوده است. متاسفانه باید بگویم در برخی عناوین روزنامه‌ها، تمام شماره‌ها آرشیو نشده‌اند؛ البته رفته‌ رفته شرایط خیلی بهتر شده است.

این پژوهشگر افزود: با بررسی دقیق مطبوعات ما مجهولات زیادی را روشن می‌کنیم و حتی با این منابع کتاب‌های زندگینامه از هنرمندان قدیمی موسیقی نوشته و منتشر شده‌اند.

نورمحمدی بیان کرد: من به شدت نسبت به مسائل تاریخی و موسیقایی علاقه و عطش دانستن داشتم؛ داشته‌های موجود هم عطش بنده را پاسخ نمی‌داد. درباره موسیقیدانان اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ مثلا در مورد خیلی از موسیقیدانان ما تاریخ تولد، فوت یا محل دفنشان نداریم.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: دستیابی به آینده بدون توجه به گذشته مبهم خواهد بود. ما باید گذشته را بشناسیم. هویت، خیلی مهم است. کشورهایی هستند که سال استقلالشان با هویت ما قابل مقایسه نیست. ما باید به این پشتوانه افتخار کنیم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha