گذری بر زندگینامه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در استان یزد

یزد- ایرنا - سه نامزد در استان یزد برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شدند و از ۲۵ بهمن ماه تبلیغات خود را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از تعداد ۱۰ نامزد نام نویسی کننده در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این استان، سه نفر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.

استان دارالعباده یزد از استان‌های پیشرو در ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری است و از لحاظ ثبت نام کاندیداها به عنوان پنجمین استان بعد از استانهای قم، هرمزگان، ایلام و قزوین قرار دارد.

۷۲ درصد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی چهار حوزه انتخابیه استان یزد تایید صلاحیت شدند که هر چهار نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان نیز در بین تایید شدگان هستند.

ابوالقاسم وافی، سید محمّدحسینی نسب و سید محمودرضامحصل همدانی، برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این استان تایید صلاحیت شده اند.

ایرنا مرکز یزد ضمن تهیه زندگینامه و سوابق نامزدهای مجلس خبرگان در استان به منظور رعایت مساوات در معرفی نامزدهای مجلس خبرگان، این زندگینامه را به ترتیب حروف الفبا منتشر کرده است.

ابوالقاسم وافی

گذری بر زندگینامه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در استان یزد

آیت الله ابوالقاسم‌ وافی‌ یزدی‌ در مهرماه‌ ۱۳۱۴ در روستای‌ حسین‌ آباد، (حد فاصل‌ یزد و رفسنجان)‌ به‌ دنیا آمد.

پدرش‌ مرحوم‌ حاج‌ محمود وافی‌ از کشاورزان‌ با تقوا و مؤمن‌ یزد بود که‌ به‌ روستای‌ حسین‌ آباد آمده‌ بود و در آنجا به‌ زراعت،‌ روزگار می‌گذراند. او که‌ خود بخشی‌ از دروس‌ مقدمات‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ را فراگرفته‌ بود، به‌ مقام‌ مرجعیت‌ شیعه‌ احترام‌ بسیار می‌نهاد و همواره‌ آرزو داشت‌ فرزندانش‌ به‌ سلک‌ روحانیت‌ تشیع‌ در آیند.

مادر وافی‌ نیز دختر مرحوم‌ ملا محمد ابراهیم‌ لاری‌ معروف‌ به‌ «طرزجانی»‌ از علمای‌ بزرگ‌ حوزه‌ یزد بود .

وی در پنج‌ سالگی‌ آموختن‌ قرآن‌ را آغاز کرد و سپس‌ به‌ دبستان‌ و پس‌ از آن‌ به‌ دبیرستان‌ و با اتمام‌ آن‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ یزد رفت‌ و دروس‌ مقدمات‌ و بخشی‌ از دروس‌ دورۀ‌ سطح‌ را در آن‌ حوزه‌ عظیم‌ علمی‌ فرا گرفت‌؛ در سال‌ ۱۳۳۶ برای‌ تکمیل‌ تحصیلات‌ خود به‌قم‌ رفت و در دروس‌ دورۀ‌ سطح‌ استادان‌ برجستۀ‌ دورۀ‌ خود شرکت‌ کرد.

وی پس از ورود به حوزه علمیه قم قسمتی از سطح و سطوح عالیه را محضر بزرگانی همانند آیات اعظام اشتهاردی، ستوده‌، صلواتی ، مکارم‌ شیرازی، نوری‌ همدانی، مشکینی و شهید بهشتی آموخت‌ .

وافی دروس خارج فقه و اصول را مدت کوتاهی در درس قضاء آیت الله العظمی بروجردی شرکت نمود و سپس از محضر آیات عظام حائریان ، گلپایگانی ، امام خمینی ، محقق داماد، بهجت، اراکی اعلی الله مقامهم بهره برد.

اولین سفر رسمی وی در خرداد ۱۳۴۲ که مصادف با ایام عاشورا بود به شهرستان همدان انجام گرفت در آنجا با شهید بزرگوار باهنر که از تهران به همدان آمده بودند، همراه بود و مجالس رونق و شکوه خاصی داشت دستگاه ساواک حساس بود، وی هم در منابر مطالب سیاسی ، اجتماعی را مطرح می نمودند، لذا از روز هفدهم محرم هر دو دستگیر شدند، در خانه ای محصور بودند و پس از آن و با قیام ۱۵ خرداد با لباس مبدل انها را به تهران منتقل نمودند و به قم آمدند و گزارش سفر را خدمت حضرت امام (ره) دادند.

پس از تبعید امام به ترکیه و هجرت به عراق ،‌گر چه تبلیغات بصورتی متفاوت از گذشته و همراه با مشکلات ساواک همراه بود ولی کار تبلیغ را وی و دوستان با راهنمائی اساتید و فضلا رها نکرده ، کار را ادامه داد، گاهی با مشکلات، موانع، تهدید و دستگیری رو به رو می شدند ،ولی پس از آزادی به شکل دیگری انجام وظیفه می نمود.

در اثناء همین سالها جلسات مخفیانه ای در رابطه با نحوه مبارزه با رژیم جبار، با فضلا و دوستان داشتند، اعضای جلسه که بسیار هم سری بود عبارت بود از حضرت آیات آقایان مصباح، محمد یزدی ، بهجتی امام جمعه فقید اردکان ، مسعودی و شرعی و یکی دو نفر دیگر شرکت داشتند که محصول این جلسات علاوه بر فعالیت های فرهنگی و هنری و تبلیغی چاپ و توزیع نشریه "انتقام" بود که در نسبتا وسیعی پخش می شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره اول و دوم از استان یزد ، تولیت مسجد مقدس جمکران به مدت ۱۳ سال از ناحیه مقام معظم رهبری ، نماینده مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم و پنجم، عضو شورای عالی حوزه های علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جمله مسوولیت های آیت الله ابوالقاسم وافی است.

سید محمّد حسینی نسب

گذری بر زندگینامه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در استان یزد

سید محمّد حسینی نسب در آبان ۱۳۳۳ شمسی در محله خیرآباد یزد چشم به جهان گشود ،دوران ابتدایی را در دبستان تعلیمات اسلامی زادگاهش گذراند و پس از اتمام کلاس ششم به عنوان شاگرد اول وارد حوزه علمیه یزد شد و در مدت پنج سال ونیم از محضر اساتیدی چون آیت الله علومی، آیت الله علاقبند، آیت الله سید جواد مدرسی و آیت الله سید محمدعلی مدرسی لب خندقی و شهید آیت الله صدوقی خوشه چید.

وی در سال ۱۳۵۲ به دستور شهید صدوقی جهت ادامه تحصیل، وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر علمای بزرگواری چون آیت الله قافی،آیت الله ستوده، آیت الله اعتمادی، آیت الله سلطانی، آیت الله محمدی گیلانی، آیت الله حسن زاده آملی، آیت الله صدر وآیت الله جوادی آملی، تتمه دروس سطح و فلسفه را فرا گرفت.

پس ازآن به مدت ۲۰ سال از درس خارج فقه و اصول آیات عظام فاضل لنکرانی، شیخ کاظم تبریزی، شیخ مرتضی حائری و مخصوصا آیت الله عظمی شیخ جواد تبریزی بهره برد.

استاد حسینی نسب از ۵۵ سال دوران طلبگی، حدود چهل و پنج سال به تدریس در حوزه های علمیه قم، یزد و کراچی پاکستان گذراند.

هم اکنون نیز در حوزه علمیه یزد به تدریس سطوح عالی، درس خارجِ اصول و فقه و تفسیر قرآن کریم مشغول هست و از مهمترین فعالیت ها و مسئولیت ها وی میتوان حضور مکرر در جبهه های دفاع مقدس جهت آموزش عقیدتی_سیاسی و مدیریت حوزه علمیه در کراچی پاکستان و مدیریت مدرسه علمیه خان یزد به مدت ۱۱ سال نام برد.

سید محمودرضا محصل همدانی

گذری بر زندگینامه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در استان یزد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمودرضا محصل همدانی در خرداد ماه سال ۱۳۶۲ در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود، پدر او آقای سید عبدالوهاب محصل همدانی از دبیران ریاضی و خوشنام یزدی است که عمر شریف خود را به تربیت فرزندان این مرز و بوم در شهرستان یزد، مهریز، تهران و قم صرف کرد.

وی به رغم اینکه امکان تحصیل در دانشگاه، در سال ۱۳۸۱ وارد حوزه علمیه مقدسه قم شد و در مدرسه علمیه مبارکه شهیدین شروع به کسب معارف دینی و اسلامی نمود و در سال ۱۳۸۷ برای تحصیل سطوح عالی حوزه، وارد مدرسه تخصصی فقه و اصول امام محمد باقر علیه السلام تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی شد و از اساتید فرهیخته آنجا بهره مند شد .

در سال ۱۳۹۱ وارد درس خارج فقه و اصول شد و از محضر آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی و آیت الله العظمی شب زنده دار و آیت الله العظمی قائنی کسب فیض کرد، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود رضا محصل همدانی در سال ۹۴ با تایید و اجازه دو تن از اساتید بزرگ خود همچون حضرات آیات اعظام شب زنده‌دار و قائنی اجازه تدریس در سطوح عالی را کسب کرد.

وی در کنار تدریس سطوح عالی حوزه در مدرسه مبارکه فیضیه و دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، در مقطع دکتری رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم نیز مشغول به تحصیل است، احیا و تصحیح تعلیقه سید حسن اشکذری بر کفایه آخوند معروف به «لسان المصنف» از جمله آثار وی است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha