مسکو به اتهام‌ها درباره مرگ ناوالنی واکنش نشان داد/ پیشداوری نکنید

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اتهام‌های مطرح شده از طرف غرب در پرونده مرگ «الکسی ناوالنی» خواستار پرهیز از پیشداوری در زمینه علت مرگ این زندانی و منتقد روس شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری تاس، دستگاه دیپلماسی روسیه از آمریکا خواست تا از پیشداوری درباره مرگ ناوالنی خوداری کرده و منتظر نتایج تحقیقات پزشکی قانونی درباره این موضوع باشد.

این در حالی است که مقام های غربی و آمریکایی از مرگ این منتقد، برای حمله به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور بهره جستند.

مرگ این منتقد روس، زمینه را برای اتهام‌زنی روسای دولت ها و نهادهای غربی به رئیس جمهوری روسیه فراهم کرد و اغلب آنها رئیس دولت روسیه را مسئول مرگ ناوالنی معرفی کردند.

«کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا در این زمینه ادعا کرد: روشن است که دولت روسیه مسئول است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، نیز مدعی شد: «مرگ ناوالنی در زندان، تنها نشان دهنده ضعف و پوسیدگی سیستمی است که پوتین ساخته است.»

همچنین «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به مرگ ناوالنی ادعا کرد: «ناوالنی برای دموکراسی و آزادی جنگید و خود را فدا کرد و دولت روسیه مسئول مرگ غم‌انگیز وی است.»

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با اعلام تاسف درباره مرگ ناوالنی، گفت: روسیه باید به سئولات جدی درباره مرگ ناوالنی پاسخ دهد.

«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس نیز ناوالنی را مدافع سرسخت دموکراسی روسی دانست که شجاعتی باورنکردنی در طول زندگی، از خود نشان داد.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان نیز مرگ ناوالنی را نشانه ای وحشتناک از تغییرات سال های اخیر روسیه دانست و از مرگ وی ابراز تاسف کرد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز با ابراز عصبانیت از مرگ ناوالنی مدعی شد: در روسیه امروز، آزادی خواهان به اردوگاه های مرگ فرستاده می شوند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین هم ادعا کرد: «کاملا روشن است که پوتین مسئول مرگ ناوالنی است.»

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ریانووستی روز جمعه به نقل از منابع قضایی این کشور اعلام کرد: ناوالنی که در حال طی دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد.

بنا بر این گزارش، کارکنان پزشکی زندان برای احیای وی وارد عمل شدند و یک تیم فوریت های پزشکی فراخوانده شد؛ آنها سعی کردند ناوالنی را احیا کنند، اما موفق نشدند. در نهایت، پزشکان اورژانس، مرگ او را تأیید کردند. منابع قضایی اعلام کردند که دلایل مرگ ناوالنی در حال بررسی است.

دمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز در این باره گفت: سازمان زندان های فدرال روسیه همه بررسی‌ها را درباره مرگ ناوالنی انجام می دهد.

وی تأکید کرد که علت مرگ ناوالنی باید توسط پزشکان مشخص شود.

ناوالنی منتقد سرشناس حکومت روسیه که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

ناوالنی ۴۷ ساله که در دهه اخیر سرسخت‌ ترین منتقد پوتین معرفی می شد، در دادگاه های قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ سال و ۶ ماه زندان محکوم و سازمان او به عنوان "سازمان افراطی" غیرقانونی اعلام شد.

ناوالنی و حامیانش مدعی بودند که این پرونده نیز همچون اتهامات قبلی انگیزه سیاسی داشت و هدف آن دور نگه داشتن او از عرصه سیاست برای مدتی طولانی‌تر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha