نشاط سیاسی در فضای دانشگاه‌ها افزایش مشارکت انتخاباتی دانشگاهیان را به دنبال خواهد داشت

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری گفت: نباید از اینکه فضای جامعه دانشگاهی را از نظر سیاسی با نشاط کنیم، بترسیم. وقتی این نشاط در استاد و دانشجو ایجاد شود، مشارکت دانشگاهیان افزایش می‌یابد. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، جامعه دانشگاهی همواره نسبت به رویدادها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه حساس و در بسیاری موارد نقش‌آفرین بوده است. انتخابات نیز به عنوان موضوعی سیاسی و تعیین‌کننده سرنوشت و مسیر جامعه از این امر مستثنی نبوده است و دانشگاهیان به قدر توان خود همواره در انتخابات فعال بوده و بر آن اثر داشته‌اند. در حالی که کمتر از دو هفته تا زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ زمان باقی است، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه در تبیین سیاست‌های کلی برای دانشگاه‌ها از چند ماه قبل اقداماتی را صورت دادند.

بر همین اساس و برای نمونه قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۲ آذر از تدوین بسته سیاستی انتخابات خبر داده بود. همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رویکردها، راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی برگزاری «انتخابات پُرشور، ایران قوی» را ۱۲ دی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور ابلاغ کرد.

افزون بر این، معاونت فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم علوم نیز در نشستی با اصحاب رسانه به تاریخ ۲۵ دی با تاکید بر اینکه هیچ سلیقه سیاسی برای دانشگاهیان و وزارت علوم ارجحیت ندارد، گفت: دانشگاه می‌تواند فرایند انتخابات را عقلانی کند.

جواد محمدی در مورد نقش دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در آگاه کردن مردم و افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) گفت: دانشگاه‌ها همواره به عنوان گروه‌های مرجع مورد توجه مردم هستند و بسیاری از مردم به استاد، دانشجو و دانشگاهیان نگاه می‌کنند تا ببینند چه ملاحظاتی در مورد انتخابات دارند.

وی ادامه داد: از دیگر سو دانشجویان و استادان، مدیران آینده کشور هستند و مسائل را می‌فهمند و می‌توانند راهکار ارائه دهند. خود آنها می‌توانند در مدیریت آینده نظام با حضور در دولت و مجلس نقش ایفا کنند. همچنین اگر ما انتظار داریم مشارکت در انتخابات افزایش یابد، باید زمینه را فراهم کنیم. نباید بترسیم از اینکه فضای جامعه دانشگاهی را از نظر سیاسی با نشاط کنیم.

محمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد سیاسی شدن دانشگاه‌ها و فضای مراکز دانشگاهی افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که کرسی‌های آزاداندیشی باید در دانشگاه‌ها برگزار شوند. باید استاد و دانشجو حرف بزنند و اقناع شوند، وقتی این نشاط در استاد و دانشجو ایجاد شد، اطرافیان خود را هم به شرکت در انتخابات ترغیب می‌کنند. وقتی این نشاط فراهم شد مشارکت دانشجو و دانشگاهی افزایش می‌یابد و همین موضوع در رسانه‌های جدید، فضای مجازی یا رسانه‌های سنتی منتشر و منعکس می‌شود.

نشاط سیاسی در فضای دانشگاه‌ها افزایش مشارکت انتخاباتی دانشگاهیان را به دنبال خواهد داشت
جواد محمدی

ولی شرط ایجاد این نشاط سیاسی این است که روسای دانشگاه ها نترسند و اجازه فعالیت‌های سیاسی را بدهند. آنها می‌توانند این فعالیت ها را طبق چارچوب قانون جهت بدهند.

وی به بیان مثالی پرداخت و گفت: اگر رییس دانشگاه به تشکل دانشجویی اجازه دهد طبق ضوابط و قوانین نشست سیاسی و کرسی آزاداندیشی برگزار کند، شور و نشاط ایجاد می شود یا اینکه تشکل دانشجویی بر اساس چارچوب قانونی گروه های سیاسی مختلف را برای میزگردهای سیاسی و مناظره به دانشگاه دعوت کند. اگر این فرهنگ را در دانشگاه ایجاد کنیم، باعث افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دشمنان نظام منتظر هستند و اگر مشارکت پایین باشد، طمع کرده و به‌ سرعت دخالت و مسائل متعدد برای کشور ایجاد می‌کنند. وقتی مشارکت بالا رفت، امنیت و پشتوانه نظام و قدرت چانه زنی ما نیز افزایش می یابد و این وظیفه همه ماست که در چارچوب قوانین کمک کنیم این فضای بانشاط در کشور ایجاد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha