استولتنبرگ: ناتو یک میلیون پهپاد به اوکراین ارسال خواهد کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو قصد دارند یک میلیون پهپاد به اوکراین ارسال کنند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، استولتنبرگ پس از حضور در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل در جریان یک کنفرانس خبری، گفت: گروهی از اعضای ناتو با هدف تحویل یک میلیون پهپاد به اوکراین گرد هم می‌آیند.

وی با بیان اینکه ۲۰ عضو ناتو نیز به منظور نجات جان شهروندان اوکراینی، با تشکیل یک ائتلاف با هدف مین‌زدایی در خاک این کشور موافقت کرده‌اند، تاکید کرد: اعضای ناتو نباید تولید صنایع نظامی خود را همچنان به شیوه‌ای که در زمان صلح داشتند ادامه دهند بلکه باید آن را در تطابق با شرایط جنگی افزایش دهند.

استولتنبرگ در ادامه با اشاره به اینکه در چند روز گذشته بعضی از اعضای ناتو از جمله کانادا، فنلاند و نروژ از ارسال بسته‌های جدید کمکی خود به اوکراین خبر داده‌اند، افزود: این بسته‌های کمکی شامل قابلیت‌های کلیدی مانند تجهیزات و قطعات یدکی جنگنده‌های اف-۱۶ و تسلیحات مورد نیاز دفاع هوایی اوکراین می‌شود.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۹ درصد از کل کمک‌های نظامی به اوکراین توسط اعضای این اتحاد نظامی فراهم شده است، یادآور شد: تا به امروز از سوی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی بیش از یکصد میلیارد دلار کمک‌های نظامی، مالی و بشردوستانه به اوکراین ارسال شده و این در حالی است که ۷۵ میلیارد دلار از این کمک‌ها را ایالات متحده به تنهایی تامین کرده است.

استولتنبرگ همچنین با اشاره به اینکه تجهیز اوکراین با جنگنده‌های اف-۱۶ یک گام بزرگ در جهت ارتقای توان نظامی اوکراین است، تاکید کرد: بر اساس توافق اعضای ناتو، دانمارک و هلند وظیفه رهبری تلاش‌هایی را که از سوی بسیاری از اعضا در جهت تجهیز اوکراین به جنگنده‌های اف-۱۶ صورت می‌گیرد بر عهده دارند، بلژیک، نروژ و چند عضو دیگر هم متعهد به ارائه آموزش، تامین قطعات یدکی، کمک‌های فنی و قابلیت‌های تعمیر و نگهداری این جنگنده‌ها به اوکراینی‌ها شده‌اند تا در نهایت شرایط استفاده مداوم و پایدار از جنگنده‌های اف-۱۶ در میدان جنگ برای کی‌یف فراهم شود.

وی در ادامه سخنان خود افزود: وزرای دفاع ناتو همچنین تصمیم گرفتند تا یک مرکز آموزشی و تحلیلی مشترک ناتو و اوکراین را در لهستان ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha