تحقق ۷۶ درصد از تعهدات کشت قراردادی تعاون روستایی آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا - مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی گفت: امسال میزان تعهدات ابلاغ شده کشت قراردادی در استان توسط تعاون روستایی ۱۶ هزار و ۲۰۰ هکتار است که تا کنون ۷۶ درصد آن محقق شده است.

اکبر رنجگران روز پنجشنبه به ایرنا گفت: تا پایان ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ میزان قرارداد امضاء شده کشت قراردادی توسط تشکل های تعاون روستایی به ۱۲ هزار و ۱۹۰ هکتار رسید که تاکنون به لحاظ عملکرد و جایگاه رتبه سوم کشور را داریم.

وی این روند را مناسب دانست و اظهار امیدواریی کرد تا پایان سال جاری تعهد کشت قراردادی تعاون روستایی استان ۱۰۰ درصد محقق شود.

رنجگران خاطرنشان کرد: کشت قراردادی یکی از اولویت های کاری تعاون روستایی استان است و شامل مزایایی برای کشاورزان از جمله تخفیف ۲۰ درصدی بیمه، تامین کود و بذر مناسب است.

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی همچنین میزان خرید گندم از کشاورزان استان را در سال جاری بیش از ۵۸ هزار تن اعلام کرد.

رنجگران همچنین گفت: سال قبل تعهد نداشتیم ولی برای سال ۱۴۰۰ تعهد استان ۲۰ هزار هکتار بوده که ۱۰۰ درصد انجام شد.

به گزارش ایرنا، کشت قراردادی از سال ۱۴۰۰ در ۲۰ هزار هکتار از گندم زارهای آذربایجان شرقی آغاز شد و امسال ۴۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در برنامه این نوع کشت قرار گرفته است طرحی که می‌تواند علاوه بر خودکفایی، برای مدیریت مناسب تولید و بازار هم موثر باشد.

کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که بیشتر شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha