فرش فاخر مانانیک رفسنجان در نمایشگاه بین المللی‌ گردشگری رونمایی شد

کرمان - ایرنا - از فرش فاخر مانانیک بافته هنرمندان فرش باف رفسنجان عصر چهارشنبه در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گرددی و صنایع وابسته تهران رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، فرش مانانیک اثری خاص و برگرفته از نقوش دوره هخامنشی ایران در تخت جمشید و شوش است که توسط ۲ بافنده رفسنجانی تولید شده است.

فعالیت ۱۴۲ هزار فعال عرصه صنایع دستی و بافندگی در کرمان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم در حاشیه این رونمایی به وجود ۷۰ هزار فعال عرصه صنایع دستی و نیز ۷۲ هزار نفر هم در حوزه بافندگی در این استان اشاره کرد و افزود: نمایشگاه بین المللی‌ گردشگری تهران به منظور نمایش، معرفی و جنبه حمایتی جاذبه های حوزه گردشگری و صنایع دستی دائر شده است و بحث فروش را در بر ندارد.

اعظم علیخانی تصریح کرد: در اسفند ماه امسال قرار است نمایشگاه صنایع دستی در تهران با محوریت فروش محصولات سراسر کشور دایر شود که ثبت نام ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: در هفدهمین نمایشگاه بین المللی‌ گردشگری تهران غرفه های استان کرمان هم دایر شده که شهر سیرجان به منظور داشتن اثر جهانی گلیم سیرکی پیچ، شهر بم به منظور داشتن بزرگترین بنای خشتی جهان یعنی ارگ بم، کرمان به دلیل دارا بودن گهرسنگ و پته دوزی، رفسنجان به دلیل داشتن آثار و جاذبه های گردشگری همچون بزرگترین خانه خشتی جهان و دره راگه در این نمایشگاه حاضر هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: قرار است در این نمایشگاه هنر سیس بافی شهر بم که منسوخ شده است رونمایی و به این اثر بها داده شود تا با ارایه آموزش ها تولید آن توسعه و ترویج یابد و همچون گذشته لم به واسطه این صنایع دستی بدرخشد و سفیر فرهنگ و دانش در سطح جهان شود.

علیخانی خاطرنشان کرد: اثر فرش مانانیک هم که در رفسنجان بافته شده اثری خاص است و امید می رود که با استفاده از مباحث آموزشی ترویج این هنر توسعه یابد و صنایع دستی استان کرمان ضمن اینکه هویت اقتصادی دارد می تواند سفیر فرهنگی این استان در خارج از مرزهای ایران باشد و فرهنگ و تمدن دیرپایه ایرانی و کرمانی را به کل دنیا انتقال دهد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت: فرش مانانیک برگرفته از نقوش دوره هخامنشی ایران در تخت جمشید و شوش است که طراحی آن توسط عبدالرضا ابوالهادی و بافندگی آن توسط زینب و مرتضی ابوالهادی که هر سه هنرمند از رفسنجان هستند انجام شده است.

حسن خسینی افزود: بعد از طراحی فرش، بافت آن مدت ۳۳ ماه در ابعاد ۱۲ متر مربع طول کشید ضمن اینکه ۷۷ رنگ از جمله طلایی، زرد، آبی فیروزه ای، قهوه ای، سبز و غیره در آن به کار رفته است.

وی ادامه داد: این اثر فاخر و ارزشمند است و بحث فروش و واگذاری ندارد و ضمن اینکه کار دست و ارزشمند است وقت زیادی برای طراحی و بافت این فرش دستباف به کار رفته است.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از ۲۳ تا ۲۷ بهمن در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران دایر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha