۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85386502
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری مانور زیستی بیماری های مشترک دام و حیات وحش در طالقان

کرج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: مانور زیستی بیماری های مشترک دام و حیات وحش به منظور پیشگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع طالقان برگزار شد.

مجید درگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مانور زیستی مشترک با همکاری جوامع محلی، دامپزشکی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر اساس برنامه ای از پیش تعیین شده اجرا شد، افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری مشترک بین حیات وحش و دام می باشد و ناقل آن دام های آلوده به ویروس PPR هستند و در جمعیت نشخوارکنندگان کوچک از جمله کل و بز وحشی از اهمیت ویژه ای برای محیط زیست برخوردار است.

وی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک به عنوان مساله جدی و چالش اصلی در حوزه محیط طبیعی استان در طالقان یاد کرد و اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک حدود هشت سال حدود یک هزار راس از گونه های ارزشمند کل و بز در منطقه شکار ممنوع طالقان و زیستگاه های این استان را از بین برد.

درگی اظهار کرد: برای نخستین بار در سال جاری پس از گذشت هشت سال موفق شدیم با اقداماتی که از سال گذشته آغاز کردیم، بیماری PPR را در طالقان کنترل کرده و هیچ موردی از این بیماری را در بین دام ها و حیات وحش منطقه شاهد نبودیم.

وی از جمله اقدامات انجام شده را برای جلوگیری از شیوع این بیماری، جلوگیری از ورود گله های غیرمجاز به داخل زیستگاه های حیات وحش و کنترل کارت واکسیناسیون گله های گوسفندی که به صورت مجاز در داخل چراگاه ها وارد می شدند عنوان کرد و گفت: همچنین گله هایی هم که واکسینه شده بودند نمونه گیری خون انجام شد و تیتر واکسیناسیون بررسی شد.

درگی به تعاملاتی با دامپزشکی برای پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون دام ها اشاره کرد و افزود: با این اقدامات بعد از هشت سال این بیماری را در شهرستان طالقان کنترل کنیم و امسال هم هیچ تلفاتی از بیماری نداشتیم.

وی تصریح کرد: برای تداوم کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک روند پایش ها ادامه دارد تا در تابستان سال آینده نیز درگیر این بیماری نشویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: در این مانور زیستی ۲۵ نفر از محیط بانان استان در قالب هشت تیم سه نفره همراه با همکاران منابع طبیعی و دامپزشکی حضور داشتند که تمام زیستگاه های حساس حیات وحش را در شهرستان طالقان مورد پایش قرار دادند و مسیرهایی که قرار هست با شروع فصل کوچ محل ورود گله های گوسفند مجاز باشند را رصد کردند.

وی گفت: همچنین در این مانور به صورت آزمایشی نحوه برخورد با یک حیوان بیمار را در طبیعت از لحظه های که کشف می شود را تمرین کردند که اگر زنده باشد چه اقدامی شود و اگر تلف شده با لاشه چه برخوردی در طبیعت کنند و چگونه لاشه را امحاء و جابجا کنند تا آلودگی در طبیعت منتشر نشود ضمن اینکه جان همکاران هم به خطر نیافتد زیرا بعضی از بیماری ها مشترک با انسان است و می توانند قابل سرایت باشند ولی این بیماری مشترک نیست.

وی مهمترین اقدام در شروع فصل کوچ را کنترل مبادی ورودی به شهرستان طالقان دانست تا گله های غیرواکسینه و یا بیش از حد ظرفیت قانونی وارد چراگاه نشوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha