۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85386452
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

توسعه دیپلماسی علمی از اهداف جدی وزارت علوم است

رشت - ایرنا - رئیس دانشگاه گیلان گفت: توسعه دیپلماسی علمی با کشورهای مختلف از اهداف جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر فرید نجفی روز چهارشنبه در نشست سالانه دانشگاه‌های ایرانی عضو اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر در دانشگاه گیلان اظهار کرد: توسعه دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه موضوعی است که در دانشگاه گیلان پیگیری می شود که بخشی از آن کشورهای حاشیه دریای خزر، قسمتی در حوزه کشورهای اسلامی و بخشی هم همکاری با دانشگاه‌های آمریکای لاتین بوده که در پی این مهم هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌ها در پی توسعه کمی دانشجویان خارجی هستند که البته این مهم بخشی از کارها است، افزود: دانشگاه گیلان به دنبال همکاری بین المللی با دانشگاه‌های دیگر برای توسعه استان است و به این مهم توجه جدی دارد.

رئیس دانشگاه گیلان یکی از مشکلات جدی در این استان را موضوع زباله و پسماند عنوان کرد و ادامه داد: بهره‌گیری از دیپلماسی علمی برای رفع این مشکل بسیار موثر خواهد بود، همکاری با دانشگاه‌های باتجربه در این حوزه رافع معضل زباله است.

وی در ادامه راه‌اندازی مراکز رشد و شرکت دانش بنیان مشترک در حوزه‌های علمی با دانشگاه‌ها را بسیار کمک کننده دانست و افزود: ایجاد مراکز رشد و پارک علم و فناوری بین‌المللی مشترک به توسعه استان‌ها کمک می‌کند.

دکتر نجفی با بیان اینکه سیاست‌های اصلی دانشگاه رسیدن به نسل چهارم (جامعه محور) است، اضافه کرد: دانشگاه نسل چهارم، یعنی دانشگاهی که مشکل جامعه را حل کند؛ نوشتن مقاله رافع مشکلات جامعه نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید تنها در پی نوشتن مقاله بود، اظهار کرد: می‌توان مشکلی را در جامعه حل کرد و بعد در ارتباط با آن مقاله نوشت و مقاله نتیجه کار انجام شده باشد.

تاکید بر تحقیقات و فناوری و جهت دار

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه گیلان نیز درباره نشست سالانه دانشگاه‌های ایرانی عضو اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: در این نشست یک روزه کارشناسی، معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه با بررسی شیوه‌ها و انواع رویکردهای مختلف در همکاری‌های داخلی در میان اعضای دبیرخانه و هم در میان اعضای کل اتحادیه به اشتراک نظر خواهند گذاشت.

دکتر مهدی هدایتی شهیدانی در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تنظیم رویکردهای مختلف همکاری‌های علمی بر اساس اسناد بالادستی مربوط به سند همکاری‌های علمی دریای خزر که در حال تدوین بوده و در مرحله نهایی قرار دارد، یکی از مهمترین دستور کار این نشست است.

وی بیان کرد: دسته‌بندی همکاری‌ها و فعالیت‌ها بر اساس درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهت دار، هدفمند و زمان دار بودن همکاری‌ها و اجتناب از همکاری‌های غیرمدت دار از دیگر برنامه های این نشست است.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد: تنظیم یک شیوه نامه تازه برای جذب اعضای جدید ایرانی در اتحادیه موضوع دیگر نشست سالانه دانشگاه‌های ایرانی عضو اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر است.

اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۷۵ به منظور تقویت همکاری‌های مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پنج کشور ایران، روسیه، قزاقزستان، آذربایجان و ترکمنستان در خصوص دریای خزر شکل گرفته است.

دانشگاه گیلان در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیرخانه ایرانی اتحادیه تعیین شده و به عنوان هماهنگ کننده فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی اعضای ایرانی اتحادیه، وظایفی نظیر اطلاع رسانی رویدادها، پیگیری مصوبات مجمع عمومی سالانه و ایجاد بستر هم اندیشی اعضا ی ایرانی را بر عهده دارد.

۲۱ مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی ایرانی در اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر عضو هستند. این اتحادیه دارای سه کمیسیون پژوهش و فناوری، آموزشی و همچنین دانشجویی است که مسئولیت دو کمیسیون بر عهده اعضای ایرانی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha