۵ عنوان اتهامی پرونده حادثه تروریستی کرمان/آخرین وضعیت محکومان بانک سرمایه

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه گفت: عضویت در گروهک تروریستی و صهیونیستی داعش، محاربه، افساد فی‌الارض، جنایت عمدی علیه بشریت و پشتیبانی از این گروهک تروریستی از جمله اتهامات ۳۵ متهم پرونده حادثه تروریستی کرمان است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، مسعود ستایشی روز چهارشنبه در چهل و چهارمین نشست خبری با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: از حضور معنادار و کم‌نظیر مردم صبور و مقام ایران اسلامی در جشن پرشکوه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قدردانی می‌کنم و این حضور پرشور مسئولیت مدیران در ارائه خدمات را دو چندان می‌کند.

ستایشی ادامه داد: حضور متراکم مردم در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و جشن انقلاب با وجود تغییر نسلی رخ داده است، این حضور پرشور در اوج کینه‌ورزی دشمنان ملت ایران و نیز برخی کم و کاستی‌های حاصل عملکرد پاره‌ای از مسئولان بوده است که حاکی از پویایی انقلاب مردم و البته خواست عموم در مطالبات انقلابی است که باید با خدمت شبانه‌روزی به این حضور بی‌بدیل ارج نهاد.

وی نقش تعیین کننده مردم و حضور و مشارکت مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: نقش مردم در اعمال مستقیم حق حاکمیت نقشی بی‌بدیل و سرنوشت ساز است و مردم ستون دین در حاکمیت هستند و از این رو حاکمان نقشی جز خدمت و مسئولیت‌پذیری ندارند.

روابط سیاسی تهران و بغداد در بالاترین سطح قرار دارد

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سفر حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به عراق، گفت: رئیس قوه قضاییه روز گذشته ۲۴ بهمن همراه هیات بلندپایه مقامات قضایی در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، به عراق سفر کرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تقویت دیپلماسی قضایی، یادآور شد: اراده دستگاه قضایی در جهت همکاری و سرانجام رساندن برنامه‌های در دستور کار میان دو کشور را نشان می‌دهد.

ستایشی افزود: روابط سیاسی دو دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در بهترین وضعیت قرار دارد و این روابط با سفر ریاست قوه قضاییه تعمیق و توسعه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضاییه و مقامات قضایی عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به عراق، برنامه‌های کاری ویژه‌ای به منظور تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضایی ایران و عراق، صورت خواهد پذیرفت.

ستایشی افزود: دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضایی عراق، پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضایی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی‌ المهندس» و همرزمانشان به دست اشرار آمریکایی در فرودگاه بغداد، تقویت و توسعه همکاری های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم و در دستور کار است.

ستایشی افزود: سفر رییس دستگاه قضایی به عراق که با استقبال گرم برادران عراقی همراه بوده و تاکنون موفقیت آمیز و پربار بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت اعیاد مبارک شعبانیه، افزود: کشور ما مرهون جانبازان و تلاش پهلوانان غیور و دلاوران روزهای سخت است که در اوج سختی‌ها مردانه سینه سپر کردند و از ناموس مردم بزرگوار خود آبرومندانه دفاع کردند و فکر تجاوز به خاک پاک وطن را از ذهن دشمن دور نگه داشتند.

آخرین وضعیت محکومان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: پرونده حقوقی بانک سرمایه در محاکم تهران مطرح نبوده بلکه آنچه مطرح بوده است، درباره اشخاص حقیقی است که مرتکب جرایم شدند که اکنون برخی در شعب و یا با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است همچنین برخی از این پرونده‌ها در مرحله اعاده دادرسی در شعب هم عرض قرار دارد و برخی نیز در اجرای احکام در مرحله اجرای حکم قرار دارد.

ستایشی درباره سید محمد امامی یکی از محکومان پرونده مورد بحث، افزود: این فرد با نفوذ و با اقدام رشا و ارتشاء و پرداخت رشوه‌های کلان مبادرت به اخلال در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع کرده بود که نامبرده به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، بازگرداندن ۵۴۰ میلیارد تومان و جریمه بیش از هشت میلیارد تومان محکوم شده بود که اکنون در زندان به سر می‌برد.

هادی رضوی با رد اعاده دادرسی باید حبس مقرر براساس دادنامه صادره را تحمل کند و طبق آخرین اطلاع به تشخیص سازمان پزشکی قانونی به دلیل جراحی بیرون از زندان است

وی ادامه داد: در مورد دو برادر، بهروز و فیروز ریخته‌گران از دیگر محکومان مربوط به این پرونده‌ها، فیروز ریخته‌گران آزاد شده و بهروز ریخته‌گران در حال مجازات ۲۰ سال حبس است.

ستایشی گفت: موسوی نژاد محکوم دیگر این پرونده‌ها اکنون در زندان به سر می‌برد؛ همچنین محمدرضا جهانبانی که به بازگرداندن حدود ۵۰۰ میلیارد تومان محکوم شده است تاکنون حدود یکصد میلیارد را بازگردانده و در مورد بقیه نیز در حال برنامه‌ریزی و تصمیم گیری برای بازگشت است و اکنون به جهت تحمل ۲۰ سال حبس در زندان است.

وی افزود: هادی رضوی با رد اعاده دادرسی باید حبس مقرر براساس دادنامه صادره را تحمل کند و طبق آخرین اطلاع به تشخیص سازمان پزشکی قانونی به دلیل جراحی بیرون از زندان است و به محض بهبودی به ندامتگاه خواهد رفت؛ همچنین وضعیت شهاب‌الدین غندالی، امیر قادری و دیگر محکومان نیز مبرهن، مشخص و قابل ارائه است.

توهین به مقدسات، اتهام مدیرعامل پرونده دیجی‌کالا

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اعلام جرم دادستان تهران برای شرکت دیجی‌کالا گفت: ۲۳ بهمن امسال مدیرعامل شرکت موضوع سوال، وفق مقررات قانونی احضار شد. 

وی ادامه داد: اتهام وی، توهین به مقدسات است که تفهیم اتهام صورت گرفت و این فرد با قرار قانونی از نوع وثیقه و توثیق وثیقه آزاد شد و پرونده اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

ستایشی خاطرنشان کرد: توهین به مقدسات مورد نکوهش همگان است و این موضوع به دلیل ارزش‌های والای اسلامی، حساسیت بالا و ویژه دارد و در این راستا قوه قضاییه براساس قانون و پیگیری مطالبات مردم اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: توهین‌کنندگان به مقدسات منفور و مطرود جامعه هستند و قوه قضاییه براساس مسئولیت قانونی گریبان آنها را رها نخواهد کرد و اجازه هتک حرمت به ساحت‌های عقیدتی را نمی‌دهد و این اعمال مجرمانه را برنمی‌تابد.

بازداشت ۳۵ نفر از متهمان پرونده حادثه تروریستی کرمان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت متهمان پرونده حادثه تروریستی کرمان در سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در خصوص پرونده شهدای مربوط به این حادثه تروریست، مرتب و مستمر از ریاست کل دادگستری استان کرمان و دادستان عمومی و انقلاب کرمان پیگیری می‌کنیم و رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور نیز این مهم را مورد توجه و پیگیری قرار داده‌اند.

عضویت در گروهک تروریستی و صهیونیستی داعش، محاربه، افساد فی‌الارض، جنایت عمدی علیه بشریت و پشتیبانی از این گروهک تروریستی از جمله اتهامات متهمان پرونده حادثه تروریستی کرمان است

وی با اشاره به بازداشت ۳۵ نفر از متهمان این پرونده، ادامه داد: عوامل میدانی و حتی عوامل مرتبط با این پرونده شناسایی و دستگیر شدند و یا ضابطان در حال اقدام برای بازداشت آنها هستند.

ستایشی درباره اتهامات افراد بازداشت شده گفت: عضویت در گروهک تروریستی و صهیونیستی داعش، محاربه، افساد فی‌الارض، جنایت عمدی علیه بشریت و پشتیبانی از این گروهک تروریستی از جمله اتهامات متهمان این پرونده است و به محض تکمیل تحقیقات جزییات بیشتر را به اطلاع مردم صبور و غیور و حق دار خواهیم رساند.

تتلو در زندان است؛ پرونده در مرحله دادرسی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو گفت: وی از زمان بازداشت تاکنون به هیچ عنوان اعم از بیماری جسمی یا روانی به خارج از زندان اعزام نشده است و در زندان به سر می‌برد.

ستایشی افزود: همچنین یک پرونده وی متضمن کیفرخواست صادره به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و در نوبت رسیدگی است و در ایام پیش رو رسیدگی و در فرایند دادرسی است. وی پرونده‌های متعددی دیگری هم دارد که قبلا اطلاع رسانی شده است.

ستایشی درباره داوود غفاری معروف به داوود هزینه نیز گفت: برای وی اعلان قرمز شده اما تا امروز به دادسرا معرفی نشده است و امیدواریم به زودی به کشور مسترد شود.

کارشکنی سوئد برای دیدار حمید نوری و خانواده‌اش

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت حمید نوری شهروند ایرانی که در سوئد زندانی شده است، اظهار داشت: درخواست فرجام‌خواهی حمید نوری نسبت به دیوان عالی سوئد انجام پذیرفته است و منتظر پاسخ دیوان عالی هستیم که آیا اعاده دادرسی را خواهند پذیرفت یا نه. 

وی ادامه داد: پس از صدور حکم ظالمانه دادگاه تجدیدنظر سوئد نسبت به آقای حمید نوری، خانواده ایشان سه ماه است که هیچگونه خبری از ایشان ندارند و مکالمه تلفنی محدودی که بوده نیز به طور کلی قطع شده است. ضمن اینکه مراقبت های کنسولی نیز بسیار محدود شده و شجاعانه می‌توان گفت نزدیک صفر شده است. 

ستایشی با اعلام نگرانی خانواده آقای نوری، اظهار داشت: خانواده وی حدود یک ماه پیش از طریق رسانه‌ها متوجه شدند که پای ایشان شکسته و مورد عمل جراحی قرار گرفته است. اینکه پای وی شکسته یا عاملی موجب این شکستگی شده است، مشخص نیست و این موضوع را به آینده می‌سپاریم. کارشکنی سوئد برای دیدار حمید نوری با خانواده اش وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد روزی شاهد آزادی حمید نوری و بازگشت وی به کانون گرم خانواده باشیم.

انتزاع سازمان ثبت اسناد از قوه قضاییه خلاف قانون اساسی است

ستایشی به راه‌اندازی ۲۰ طرح فناورانه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد و در این باره گفت: هفته گذشته و در آستانه اعیاد مبارک مبعث رسول اکرم (ص) و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی رئیس قوه قضاییه با حضور در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آیین رونمایی از طرح‌های طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و افتتاح ۲۰ طرح عمرانی این سازمان شرکت کرد.

وی یادآور شد: سازمان ثبت اسناد املاک کشور در طول سالیان اخیر به صورت ویژه در دوره تحول و تعالی با بهره‌بندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناورانه و تمهیدات تحول آفرین در حوزه فناوری‌های پیشرفته در زمینه ثبت این سازمان را به مجموعه‌ای سرزنده، پویا و مجهز به آخرین فناوری‌های روز مبدل کرده است.

ستایشی اضافه کرد: نگاه مردم محورانه و ارائه سریع، ارزان و آسان همچنین تکریم خالصانه ارباب رجوع در سازمان ثبت امروز به نگرشی ریشه‌ای و عمیق مبدل شده است که مورد تحسین و تایید ریاست قوه قضاییه قرار گرفته شده است.

وی اضافه کرد: برطرف کردن نیازهای ثبتی مردم در کمترین مدت زمانی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی، صیانت از حریم خصوصی افراد، احقاق حق مسلم آن‌ها در زمینه مالکیت و امانتداری در حفظ حقوق ملت با استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی از جمله اقداماتی است که با پرکاری و توجه به مطالبات مردم در سازمان ثبت اسنادو املاک کشور رخ داده است؛ بنابراین تداوم این مسیر پرشتاب نیازمند تداوم ثبات و آرامش در این مجموعه سازمانی را می‌طلبد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه انتزاع سازمان ثبت اسناد از قوه قضاییه خلاف قانون اساسی است، افزود: انتزاع سازمان ثبت اسناد جلوی قطار پیشرفت این سازمان را سد می‌کند و هرگونه جدایی و انفکاک موجب ایجاد خلل در رسیدن مردم به عدالت و حقوق اساسی آنها از جمله حق مالکیت است و ممکن است منجر به مخدوش شدن حریم خصوصی افراد و عدم رعایت اصل بی‌طرفی شود.

اجرای حکم پنج نفر از محکومان پرونده بازرگانی پتروشیمی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده بازرگانی پتروشیمی گفت: در این پرونده احکام پنج نفر از محکومان اجرا شده است، سه نفر در مرحله اجرای حکم قرار دارند و اعاده دادرسی برای سه نفر نیز پذیرفته شده است همچنین اکنون چهار نفر از محکومان نیز تحت تعقیب قرار دارند و پیگیری‌های مجدانه برای دستگیری آنها در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: بخشی از مطالبات وصول شده و اموالی نیز برای رد مال شناسایی شده است که مجدانه و بی‌وقفه و جامع در حال پیگیری است همچنین بخشی از پرونده مفتوح است و در جریان رسیدگی قرار دارد.

ستایشی افزود: از جمله اتهاماتی که در این پرونده درج شده است، مشارکت و معاونت از طریق اخلال در توزیع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی است و برخی متهمان نیز اتهام تحصیل مال نامشروع دارند. 

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: پرونده منطبق با موازین شرعی و قانونی در محاکم رسیدگی خواهد شد و به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز گفت: موضوع مطالبات مردم و سهام داران این شرکت جزو دغدغه‌های قوه قضاییه بوده و طبق اخبار واصله از دادگستری کل خراسان رضوی اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است؛ البته گزارش کاملی از این دادگستری مطالبه شده است که به محض دریافت، آنچه که لازم است به طور شفاف منعکس خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا برخی نمایندگان دولت خبرنگاران را به اتهام تبلیغات زود هنگام انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به دادگاه کشاندند و اعلام جرم کردند، گفت: شما رکنی از ارکان حاکمیت (نمایندگان دولت) موضوع اعلام جرم واهی و سلیقه‌ای علیه خبرنگاران قرار داده‌اید انتصاب این مورد به نمایندگان حاکمیت زیبنده نیست. برای جلوگیری از شائبه‌ها و پراکنده گویی باید مصداقی صحبت کنیم و اگر مورد مصداقی در این زمینه وجود دارد اطلاع دهید.

وی افزود: بهترین راه تجلی عدالت تحقق کامل و جامع همچنین تمسک به قانون است برای برون رفت از مشکلات باید به شرع و موازین قانونی متمسک شویم. قانون فصل الخطاب و معیار قضاوت همگان بوده حدود و ضوابط تبلیغات را دقیقاً احصا کرده است.

ستایشی اضافه کرد: رمز موفقیت ما در یک انتخابات سالم این است که حتماً قصد بی طرفی کنیم و تبلیغات، اقدامات و افعالی که داریم منتهی به موازین قانونی باشد و قانون گریز نباشیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت یک خبرنگار سابق که گفته شده پرونده او مربوط به خبرنگاری نیست، گفت: بازداشت او به طور قطع و یقین هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی ندارد. موارد مهمی در پرونده متشکله مطرح است، پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با توجه به منع قانونی نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری ارائه دهیم به محض اینکه امکان اطلاع رسانی فراهم شود آن را اعلام خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha