افزایش مانایی ازدواج؛ نمود موفق یک حلقه میانی فارس در تصدی‌گری اجتماعی

شیراز - ایرنا - فارس نمونه‌ای از بکارگیری حلقه‌های میانی در خدمت‌رسانی به مردم را در خود دارد؛ جایی که آموزش‌های کاربردی به زوجین جوان به گروهی از موسسات مردمی سپرده شد و حاصل آن به گواه آمار افزایش مانایی زندگی مشترک در این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بکارگیری حلقه‌های میانی در عرصه‌های مختلف اقدام و خدمت‌رسانی ایده‌ای ضروری در گام دوم انقلاب اسلامی است که به تکرار، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان قرار گرفته و گام‌هایی نیز برای عملیاتی کردن آن برداشته شده است.
حلقه‌های میانی در واقع جلوه‌ای از حکمرانی مردمی است که بناست در گام دوم انقلاب پررنگ‌تر از گذشته نمود یابد و ظرفیت بزرگ مردمی بیش از پیش مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

این رویکرد در میان مسئولان اجرایی فارس نیز نمود پیدا کرده و بر آن تاکید شده ؛ چنانکه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار امسال اظهار کرد که انسجام اجتماعی و حرکت‌های مردمی لازمه تحقق تمدن سازی اسلامی است و در این میان حلقه‌های میانی می‌توانند در زمینه سازی این مسیر در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش گسترده‌ای داشته باشند.

با این حال به اعتقاد اسماعیل قزل‌سفلی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اگر می‌بینیم که دستگاه‌های اجرایی با تشکل‌های مردم نهاد مشارکت نمی‌کنند، علت آن است که در بخشی ساز و کار وجود ندارد و در بخش دیگر نیز اراده‌ای برای انجام این کار شکل نگرفته است.
اما از نظر او الگوهای موفق بسیاری نیز در زمینه مردمی سازی وجود دارد.
نمودی از مردمی‌سازی خدمات‌رسانی اجتماعی به مردم فارس
آموزش‌های قبل، هنگام و پس از ازدواج از خدماتی است که در جامعه امروزی نقش آن‌ در انتخاب درست، و ماندگاری و سلامت زندگی مشترک انکارناپذیر است و در سراسر کشور دوره‌های آموزشی به این منظور برگزار می‌شود.
این آموزش‌ها که در دیگر استان‌ها، از سوی دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌شود در فارس با تنظیم ساز و کاری به موسسه‌های مردمی "بهارنکو" سپرده شده و کارنامه قابل دفاعی نیز از خود به جای گذاشته است طوریکه اکنون نخستین شعبه برون استانی این موسسات مردم نهاد در ارومیه آذربایجان غربی نیز شکل گرفته تا از اسفندماه به زوجین ارائه خدمت کند.
مدیرعامل این موسسه‌های مردم نهاد در گفت‌وگویی با ایرنا، اظهار کرد: با اینکه کاهش و حل مسائل اجتماعی همواره از وظایف دولت‌ها بوده است، اما تجربه‌ها نشان می‌دهد که رویکرد صرف دولتی برای تحقق توسعه پایدار و رسیدگی به مسائل اجتماعی چندان کارا نیست.
حجت‌الاسلام حمید مقامی ادامه داد: به‌ همین منظور باید خود شهروندان در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد به‌دنبال رفع مشکلات موجود باشند؛ سمن‌ها عناصر بسیار مهم و اثرگذاری در جامعه هستند ومشارکت در ارتقای توسعه اجتماعی از مهم‌ترین شاخصه آنها در سراسر کشور است.
مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از حلقه‌های میانی گفت: ایشان جامعه را شامل سه حلقة مردم، حاکمیت و حلقۀ مفقوده‌ بین مردم و حاکمیت یعنی حلقه میانی دانستند.

افزایش مانایی ازدواج؛ نمود موفق یک حلقه میانی فارس در تصدی‌گری اجتماعی


حلقه‌های میانی فارس در گلوگاه ازدواج
حلقۀ میانی شامل مؤسسات و تشکل‌های مردمی، هیات‌هاست؛ از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب، این حلقه از طرفی به حاکمیت و از سوی دیگر به مردم متصل و مورد اعتماد حاکمیت و مردم است.
این حلقه‌های میانی در فارس در گلوگاه ازدواج فعال شده و اکنون دیگر تنها نهادِ ارائه کننده مشاوره‌های ضروری، قانونی و اجباری هنگام ازدواج است.
طرح بهارنکو به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت و وزارت کشور نیز رسید و بااعتماد حاکمیت به این موسسه‌های مردمی طرحی استانی شد و اکنون نیز فرا استانی شده است.
حجت الاسلامی مقامی گفت: ادعا داریم در فارس کاری صورت گرفته که در دیگر نقاط کشور شبیه این کار انجام نشده و از این طریق استمرار و اثربخشی آموزش زوجین در سطح استان که در واقع وظیفه دولت به گروهی مردمی سپرده شده و رضایت از فعالیت آنها، سبب شده تا در ادامه نیز این خدمت‌رسانی به طور اختصاصی به بهارنکو سپرده‌شود.
این موسسه‌های مردم نهاد که امروز آموزش‌های ضروری هنگام ازدواج و البته پیش و پس از ازدواج را در فارس به عهده گرفته، ۳۱ نمایندگی با ۳۷۰ مشاور، استاد و نیرو در سراسر این استان دارد.
آنطور که مدیرعامل این موسسه‌های مردم نهاد گفت سی و یکمین نمایندگی این موسسه‌ها به تازگی در فسا بهره‌برداری شد.

به گفته او با توجه به موافقت شورای توسعه دفتر امور اجتماعی استانداری فارس در کشوری شدن طرح بهارنکو، اولین نمایندگی برون استانی این گروه موسسات در استان آذربایجان غربی (ارومیه) افتتاح کرد تا در این نمایندگی نیز خدمات‌رسانی به زوجین از اسفند ماه انجام می‌شود.
بازیگری سمن‌های فارس در کمک به ماندگاری ازدواج
چنانکه امروز در سراسر کشور نیز معمول است و بر اساس قانون زوجهای جوان به هنگام ازدواج، باید آموزش‌هایی حداقلی را فراگیرند و بر این اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ ساعت آموزش حین ازدواج را به متقاضیان ارائه می‌کنند.

پیشتر در استان فارس نیز ارائه این آموزش، به همین شکل از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شد، اما پس از سپردن این خدمت به مردم نهادهای بهارنکو، مدلی جدید برای همکاری با دانشگاه برای ارائه کارآمد این آموزش‌ها طراحی شد.
بهارنکو ۱۰ موسسه و ۳۰ نمایندگی در سراسر فارس دارد از سال ۸۹ تاسیس شده و در سه حوزه پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج فعالیت می‌کند.
مدیرعامل این سمن دانش‌بنیان فارس با بیان اینکه بهارنکو زوجین را تا پنج سال از زندگی مشترک حمایت می‌کند و آموزش می دهد، یادآور شد: تا کنون به بیش از ۲۰۰ هزار زوج آموزشهای حین ازدواج حین ازدواج ارائه شده است.
مقامی با این توضیح که اکنون در بیشتر نقاط کشور تنها ۲ ساعت آموزش حین ازدواج داده می‌شود، ادامه داد: بهارنکو در فارس ۶ ساعت به بانوان و ۶ ساعت به آقایان آموزش ارائه می‌کندکه باید به اینها کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی را هم افزود که تا پنج سال به زوجین خدمات ارائه می‌کند.
او گفت: بر اساس آمار احصا شده، بهارنکو در کاهش آمار طلاق بین زوجین باسابقه زندگی مشترک زیر یک سال و زیر پنج سال تاثیر قابل توجهی داشته داشته است.

فرصتی برای شتاب گرفتن اجرای سیاست‌های کلی خانواده

آنطور که سید وحید حسینی در آخرین نشست بررسی تفاهم‌نامه بین معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و موسسه بهار نکو گفت طی سال‌های فعالیت این موسسه دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به جوانان، خدمات فرهنگی و آموزشی موثری در حوزه خانواده به مردم سراسر استان ارائه شده و اقدامات عملیاتی در این زمینه توسعه یافته است.
به گفته دکتر وحید حسینی، این ارتباط، زمینه ای برای تقویت روند اجرایی شدن سیاست های کلی خانواده و جمعیت در استان فارس فراهم کرده و انعقاد تفاهم نامه دوجانبه توسعه همکاری‌های مشترک بین معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و موسسه بهارنکو می‌تواند گامی برای استفاده بهینه از توانمندی ها و ظرفیت های اجرایی، مادی، معنوی و علمی پژوهشی این دو مجموعه باشد.

بر اساس آمار، تا کنون در فارس ۵۹۳ هزار و ۸۱۷ نفر تا کنون آموزش حین ازدواج خود را در این موسسه های مردم‌نهاد گذرانده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha