نیوزویک: مسکو با موشک «زیرکان» کی‌یف را هدف قرار داد

​​​​​​​تهران- ایرنا- هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک گزارش داد: مسکو برای اولین بار از زمان تهاجم خود علیه اوکراین، کی‌یف را با استفاده از موشک هایپرسونیک زیرکان هدف قرار داد.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا، هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی به نقل از یک موسسه تحقیقاتی مستقر در اوکراین نوشت که روسیه پایتخت اوکراین را با استفاده از موشک هایپرسونیک زیرکان هدف قرار داده است.

بر اساس گزارش این هفته‌نامه آمریکایی، تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته توسط موسسه تحقیقات علمی کی‌یف نشان داد که قطعات باقی‌مانده از موشک روسی که به کی‌یف اصابت کرده است، با موشک هایپرسونیک زیرکان انطباق دارد.

در این گزارش آمده است: موشک هایپرسونیک زیرکان که با برد یک هزار کیلومتری اواخر سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار معرفی و آزمایش شد، یکی از ۶ اسلحه استراتژیک روسیه است و یکی از قابلیت‌های اصلی آن، سرعت و مانور بالا و توانایی گریز از پیشرفته‌ترین سیستم‌های پدافند ضدموشکی جهان است.

به گزارش ایرنا، هایپرسونیک یا موشک‌های مافوق صوت به این معنی است که این نوع موشک‌ها می‌توانند با سرعتی حداقل پنج برابر سرعت صوت (۵ ماخ) یا بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر (سه هزار و ۸۰۰ مایل) در ساعت حرکت کنند.

این موشک‌ها می‌توانند در حین پرواز مانور دهند که این امر ردیابی و رهگیری آنها را بسیار دشوارتر از موشک سنتی می‌کند. با کاستن از زمان پرواز، این نوع موشک‌ها فرصت پاسخگویی و واکنش را نیز کاهش می‌دهند.

بسته به نوع طراحی، آن‌ها می‌توانند کلاهک هسته‌ای یا معمولی حمل کنند و قادرند تعادل راهبردی را برهم بزنند. روسیه، آمریکا، چین و به تازگی کره شمالی دارای این نوع از موشک‌ها می‌باشند.

وزارت دفاع آمریکا برای رقابت با روسیه و چین تولید و توسعه موشک‌های مافوق صوت را در اولویت قرار داده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha