طرح تشکیل دولت ائتلافی در پاکستان؛ شهباز شریف کاندید نخست وزیری
شهباز شریف (سمت راست) آصف علی زرداری (سمت چپ)

اسلام‌آباد- ایرنا- ۶ حزب سیاسی پاکستان که در راس آن مسلم لیگ نواز و حزب مردم قرار دارند، تصمیم مشترک خود برای تشکیل دولت (ائتلافی) آینده را رسما اعلام کرده و قرار است شهباز شریف کاندید نخست وزیری جدید پاکستان شود.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا از شبکه خبری سماء نیوز پاکستان، کنفرانس مطبوعاتی مشترک رهبران ۶ حزب مسلم لیگ نواز، حزب مردم،‌ جنبش متحده قومی، حزب استحکام پاکستان، مسلم لیگ قائد و حزب عوامی بلوچستان در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.‌

آصف علی زرداری رئیس جمهور پیشین، شهباز شریف نخست وزیر سابق و صادق سنجرانی رئیس مجلس سنای پاکستان در کنار سایر رهبران حزبی، تصمیم مشترک خود را برای تشکیل دولت ائتلافی با آغاز کار نمایندگان جدید مجلس ملی اعلام کردند.

آنان بر عزم خود برای همگرایی جهت رسیدگی به چالش‌های داخلی پاکستان به ویژه ترمیم معیشت کشور تاکید و گفتند که از حزب عمران‌ خان نیز برای تعامل و همکاری برای حل مشکلات اقتصادی پاکستان دعوت به عمل می‌آید.

نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ نواز و نخست وزیر سابق پاکستان نیز اعلام کرد که شهباز شریف رئیس حزب قرار است کاندید نخست وزیری آینده پاکستان شود.

پیش از این بلاول بوتو زرداری رئیس حزب مردم پاکستان نیز در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که حزب وی از کاندید حزب مسلم لیگ نواز برای تصدی کرسی نخست وزیری حمایت خواهد کرد.

منابع خبری اعلام کردند که مریم نواز دختر نواز شریف قرار است به عنوان سروزیر ایالت پنجاب انتخاب شود.

این درحالی است که عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان و رهبر حزب جنبش عدالت امروز در پیامی از زندان به مسئولان حزبی خود هرگونه ائتلاف با احزاب رقیب یعنی مسلم لیگ نواز و حزب مردم را رد و اعلام کرد که حزب جنبش عدالت تحت ائتلاف با حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان دولت‌های آینده در مرکز (فدرال) و ایالت پنجاب را تشکیل خواهند داد.

وی افزود که قرار است تحت ائتلاف با حزب جماعت اسلامی پاکستان دولت ایالتی در خیبرپختونخوا را تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی پاکستان، نامزدهای وابسته به حزب عمران خان نخست وزیر سابق تاکنون ۹۲ کرسی، مسلم لیگ نواز ۷۵، حزب مردم ۵۴ کرسی و جنبش متحده قومی نیز ۱۷ کرسی کسب کرده‌اند.

حزب مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان نیز توانست کرسی مجلس ملی از منطقه «پاراچنار» را بدست آورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha