رئیس‌جمهوری تاتارستان در راه ایران
مینیخانوف رئیس‌جمهوری تاتارستان روسیه

مسکو- ایرنا- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان اعلام کرد: «رستم نورگلوویچ مینیخانوف» رئیس‌جمهوری تاتارستان روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ با همراهی هیأتی ۵۰ نفره از وزیران و فعالان تجاری این منطقه روسیه به ایران سفر خواهد کرد.

داود میرزاخانی سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: رئیس‌جمهوری تاتارستان که با حکم رئیس‌جمهوری روسیه، ریاست کارگروه راهبردی روسیه – جهان اسلام را برعهده دارد و در این چارچوب اخیرا در سفر به قطر، ترکیه و برخی دیگر از کشورها با سران این کشورها دیدار داشته است، در سفر به تهران نیز با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد داشت.
سرکنسول ایران در کازان گفت: آقای مینیخانوف روز چهارشنبه همچنین با وزیران نفت،‌ صنعت، معدن و تجارت و معاونان سیاسی و هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو خواهد داشت.
وی اظهار داشت: رئیس‌جمهوری تاتارستان روسیه در ادامه برنامه‌های این سفر و در چارچوب تقویت دیپلماسی بین استانی ایران و روسیه،‌ در اصفهان حضور خواهد یافت و ضمن دیدار با استاندار این استان، راهکارهای توسعه مناسبات را بررسی خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری تاتارستان در راه ایران
عکس از آرشیو: دیدار میرزاخانی سرکنسول ایران با مینیخانوف رئیس‌جمهوری تاتارستان

به گفته میرزاخانی، هیأتی ۵۰ نفره متشکل از برخی وزیران جمهوری تاتارستان،‌ تجار و فعالان اقتصادی از جمله مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی و تولیدی این جمهوری، مینیخانوف را در سفر به ایران همراهی می‌کنند.
بر این اساس، شرکت‌های جمهوری تاتارستان روسیه و استان اصفهان ایران قرار است جلسات دوجانبه‌ای را برای توسعه همکاری‌ها برگزار کنند.

جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
این جمهوری با هشت منطقه دیگر روسیه شامل باشقیرستان، اودمورت، ماری ال و چوواش و استانهای کیروف، اورنبورگ، اولیانوفسک و سامارا همسایه است.
کازان به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود اسلام به سرزمین های شمالی محسوب می‌شود. بنا به برخی منابع تاریخی، سال ۹۲۲ میلادی ولگا بلغارستان (جمهوری تاتارستان کنونی)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت؛ امروز نیز بخش عمده ای از مسلمانان روسیه در جمهوری تاتارستان زندگی می کنند.
شهر کازان با این پیشینه تاریخی، میزبان اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام است و قرار است پانزدهمین دوره این اجلاس اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شود.
بنا به اعلام مقامات روس، این شهر ماه اکتبر ۲۰۲۴ (مهر – آبان ۱۴۰۳) میزبان نشست سران گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس خواهد بود، گروهی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲)، پنج عضو جدید از جمله جمهوری اسلامی ایران به آن پیوستند.
سران گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی و اعضای جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به نشست کازان دعوت شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha