انس با آیات الهی سبک زندگی انسان را با قرآن متناسب می‌سازد

تهران- ایرنا- معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: انس با آیات الهی و عمل به آن، سبک زندگی، رفتار و اخلاق انسان را با قرآن متناسب می‌سازد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید ناصرالدین نوری زاده با تاکید بر لزوم شبکه‌سازی، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و در نهایت فرهنگ‌سازی در حوزه قرآنی، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را زمینه‌ساز انس و تدبر در آیات و مفاهیم قرآنی دانست.

وی با بیان ضرورت و اهمیت برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم و تاثیر آن در توجه مردم به قرآن اظهار داشت: برگزاری این مسابقات زمینه شکوفایی استعداد نوجوانان و جوانان را در حوزه های مختلف، فراهم می کند و به نوعی کار خیری است که به سبقت گرفتن در انجام آن سفارش شده است.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در اولین مرحله باید با آیات انس بگیریم و آن را مرور کرده و بعد عمل کنیم؛ مسابقات توجه را به قرآن جلب کرده و مفاهیم و جایگاه آن را در خانواده و جامعه تاکید می‌کند. از طرفی زمینه انس بیشتر با قرآن و توجه به فرامین آن را فراهم می‌کند. البته این انس باید منتهی به عمل شده و سبک زندگی، رفتار و اخلاق ما را متناسب با قرآن قرار بدهد.

نوری‌زاده درباره اهمیت قرآن تاکید کرد: اگر کسی اراده کند که زندگی او مانند افراد نیک‌بخت شود و در روز قیامت نجات پیدا کرده و در هدایت باشد باید قرآن را به عنوان درس یاد بگیرد و با آن مانوس باشد. قرآن سپری در برابر شیطان است و یکی از اعمالی که فردای قیامت به اعمال ما وزن می‌دهد همین قرآن است.

وی با اشاره به حدیثی از امام سجاد (ع) در خصوص قرآن که فرمودند « اگر مردم بمیرند یا کافر شوند و قرآن در دست من باشد از چیزی وحشت نخواهم داشت» گفت: از این آیه می توان فهمید که قرآن موعظه و هدایت است برای اهل تقوا و البته نهیبی هم برای ما در فردای قیامت. زیرا قرآن در روز قیامت در پیشگاه خدا از کسانی که قرآن را پاره کردند و یا در آیات آن تدبر و توجه نکردند شکایت می‌کند.

نوری‌زاده درباره تاثیر حضور متسابقان خارجی در افزایش کیفیت مسابقات تصریح کرد: این نکته قابل توجه و غیرقابل انکار است که برخی کشورها در امور فنی و قرائت قرآن نسبت با ما جلوتر هستند. با توجه به اینکه زبان مادری آنها نیز زبان عربی است و نسبت به مفاهیم آیات مسلط‌تر هستند. حضور این افراد در مسابقات ارزش مضاعف و رغبت بیشتری را در بین مخاطبان ایجاد می کند و سطح مسابقات را بالاتر می‌برد. ما نیز باید تلاش کنیم تا سطح تلاوت‌هایمان متناسب با سطح تلاوت های بین المللی قرار بگیرد و طبیعی است که توجه جامعه قرآنی هم به خاطر حضور این افراد به موضوعات قرآنی بیشتر می‌شود.

وی درباره چگونگی استفاده از ظرفیت این مسابقات در تشویق عموم مردم برای انس با قرآن گفت: برای فرهنگ‌سازی در هر حوزه‌ای نیازمند شبکه‌سازی، گفتمان‌سازی، جریان سازی و در نهایت فرهنگ سازی هستیم. از آنجایی که این مسابقات شبکه‌ای از قاریان قرآنی، حافظان و فعالان این حوزه را برای مردم روشن و معرفی می‌کند، باعث ایجاد فرهنگ‌سازی می‌شود. از طرفی خود مسابقات نیز ظرفیتی برای شناسایی افرادی است که فکر می‌کنند در این حوزه استعداد دارند و با تماشای مسابقات در خانه می‌توانند علاقه خود را دراین مسیر پیش ببرند.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: کسانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند می‌توانند خودشان توسعه دهنده جلسات قرآنی در کشور باشند و شبکه قاریان و مانوسان با قرآن را در این حوزه شکل بدهند.

ورود ادبیات در حوزه مسابقات قرآنی شبب افزایش مخاطب می‌شود

اکبر صحرایی نویسنده حوزه دوران هشت سال دفاع مقدس با اشاره به تاثیر ادبیات در جذب مخاطبان به قرآن، بر لزوم گنجاندن این بخش در مسابقات بین المللی و داخلی قرآن کریم تاکید کرد و گفت: برای اینکه قرآن را گسترش دهیم در کنار قرائت و حفظ قرآن می‌توان به فضای ادبیاتی هم ورود پیدا کرد؛ چه در قصه خوانی و چه در حوزه رمان نویسی مخصوصا که در قرآن از قصه زیاد استفاده شده است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم در گسترش قرآن و مفاهیم آن در جامعه گفت: در فضای مبهم و پر حادثه جامعه امروز که دشمنان در تقابل با فضای اسلامی و قرآنی هستند باید برنامه ریزی در این حوزه انجام شود. هر اقدام و برنامه ریزی هم که در راستای ترویج فرهنگ قرآنی باشد تاثیرگذار خواهد بود.

نویسنده حوزه دوران هشت سال دفاع مقدس تاکید کرد: از آنجایی که مخاطبان دشمنان به ویژه در فضای مجازی جوانان هستند، در مسابقات قرآنی باید حتما سرمایه گذاری شود. در مجموع برگزاری این‌گونه مسابقات اتفاق خوبی است که امیدوارم در آن عمیق‌تر به مسایل قرآنی پرداخته شود.

صحرایی درباره راهکار افزایش کیفیت مسابقات قرآنی تصریح کرد: وقتی از دیدگاه یک داستان نویس به مسابقات نگاه می‌کنم آنچه که مشاهده می‌شود این است که عده خاصی در حوزه قرآن ورود می‌کنند. برای اینکه قرآن را گسترش دهیم در کنار قرائت و حفظ قرآن می‌توان به فضای ادبیاتی هم ورود پیدا کرد؛ چه در قصه خوانی و چه در حوزه رمان نویسی مخصوصا که در قرآن از قصه زیاد استفاده شده است.

این نویسنده ادامه داد: ادبیات، مادر هنر است و در  چهار چوب قرآن هم قصص قرآنی است. بنابراین مسابقات می‌تواند جنبه ادبیاتی پیدا کرده و قشر بیشتری را جذب کند و از حالت تخصصی خارج شده و عامه مردم را درگیر کند. در این راه می‌توان هم از کمک نویسندگان داخلی و هم خارجی استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha