۱۵۰ هزار هکتار از مزارع استان اردبیل درگیر آفت شته روسی شد

اردبیل - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و مزارع گندم و جو در شمال این استان با شدت و ضعف متفاوت درگیر آفت شته روسی شده است.

یحیی آذرمی روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا ا اشاره به مبارزه با این آفت در ۳۵ هزار هکتار از مزارع گندم و جو منطقه مغان در شمال استان اردبیل گفت: بالا بودن حدود چهار درجه‌ای متوسط دمای هوا در فصل پاییز نسبت به میانگین دوره بلندمدت و کاهش دوره سرما و یخبندان در پاییز و زمستان موجب بروز و طغیان تعدادی از عوامل خسارت‌زا از جمله شته روسی و شته سبز گندم و پروانه پشت الماسی موسوم به بید کلم در زراعت‌های پاییزه گندم، جو و کلزای استان اردبیل شد.

وی با بیان این که خود کشاورزان باید به مبارزه با این آفات بپردازند، اظهار کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی انجام شده، کشاورزان خود اقدام به مبارزه به این آفات کرده‌اند و ایام یخبندان چند هفته اخیر نیز موجب کاهش شدت شیوع این آفات در مزارع استان شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: کارشناسان اجرایی جهاد کشاورزی استان با تشخیص به‌موقع شیوع این آفات با همکاری کشاورزان به‌خوبی توانستند با اجرای تدابیر پیشگیرانه مانع از طغیان این آفات در مزارع استان شوند.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری مبارزه با جوندگان مضر از جمله موش نیز در سطح ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشت غلات دیم و حتی آبی شمال استان اردبیل در منطقه مغان صورت گرفته است و سم مورد نیاز آن توسط جهاد کشاورزی تامین و در اختیار زارعان قرار گرفته است.

آذرمی اضافه کرد: شیوع این آفات در مزارع استان اردبیل طی سال‌های گذشته نیز سابقه داشته اما به این شدت نبوده و این آفات اغلب در اوایل فصل بهار اتفاق افتاده و به شکل طبیعی و توسط کفشدوزک کنترل می‌شد ولی امسال به علت تغییر در شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی و افزایش دما، شیوع این آفات در فصل پاییز رخ داد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است ، ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

امسال محصول گندم و جو در سطح ۳۸۴ هزار ۸۷۷ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل کشت شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha