فرانس ۲۴: رکود اقتصادی احتمال سلطه راست‌افراطی را در اروپا افزایش داده‌ است

تهران- ایرنا- شبکه خبری فرانس ۲۴ با اشاره به بحران‌های متعدد در اتحادیه اروپا به ویژه تشدید چالش‌های اقتصادی، تاکید کرد که این امر می‌تواند سبب قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در انتخابات آتی این بلوک شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این شبکه خبری فرانسوی، افزایش هزینه مواد غذایی، رکود اقتصادی و پایین آمدن استانداردهای زندگی، زنگ خطر افزایش محبوبیت راست افراطی را در انتخابات آتی اتحادیه اروپا به صدا درآورده است.

به نوشته فرانس ۲۴، شهروندان اتحادیه اروپا در حال حاضر درگیر بحران های بسیاری هستند؛ از وضعیت اقتصادی پس از پایان همه گیری ویروس کرونا گرفته تا جنگ در اوکراین و جستجوی اروپا برای یافتن جایگزین منابع انرژی روسیه سبب شده تا خانواده ها تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار گیرند.

این شبکه خبری یادآوری کرده است که پیش از این نیز اقبال شهروندان این قاره به احزاب راست افراطی اروپا با پیروزی جورجیا ملونی در انتخابات ۲۰۲۲ ایتالیا و سال گذشته میلادی خیرت ویلدرز در هلند، رونق گرفته است.

تیری شوپن دانشمند علوم سیاسی و از اعضای اندیشکده فرانسوی ژاک دلورز در این مورد گفت: «بین افزایش قدرت گروه های پوپولیست و بحران های اقتصادی و مالی ارتباط وجود دارد».

وی افزود: «در حال حاضر احزاب راست افراطی به طور قابل توجهی از احساس فقر و بدبینی فزاینده میان رای دهندگان سوء استفاده می کند».

فرانس ۲۴ ضمن یادآوری موضوع کاهش نرخ تورم در کشورهای عضو اتحادیه اروپا آورده‌است: این امر به سیاستمداران اروپایی امید می دهد که اقتصاد این اتحادیه پس از بیش از یک سال فقدان رشد، بهبود یابد. هرچند به عقیده کارشناسان، این بهبود پس از تابستان ۲۰۲۴ یعنی درست پس از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در تاریخ ۶ و ۹ ژوئن (۱۶ و ۱۷ خرداد) قابل مشاهده است.

براساس نظرسنجی انجام گرفته توسط شرکت «یوروبارومتر» به سفارش پارلمان اروپا که نتایج آن در ماه دسامبر (آذر) منتشر شد، از هر چهار اروپایی، سه نفر معتقدند استاندارد زندگی آنها در سال ۲۰۲۴ کاهش می یابد و از هر ۲ نفر، یک نفر باور دارد که وضعیت زندگی در اروپا همین حالا هم وخیم است.

در این میان، نزدیک به ۳۷ درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده اند که در پرداخت صورتحساب های خود با مشکل مواجه هستند.

افزایش تعطیلی کارخانه های خودروسازی آلمان

بر اساس این گزارش، بوش به عنوان یکی از معروفترین کارخانه های تولیدکننده قطعات خودرو در آلمان بین ماه نوامبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ (آبان تا دی)، اعلام کرد که ۲ هزار و ۷۰۰ شغل خود را کاهش می دهد.

گروه خودروسازی «زداف فریدریشسهافن» موسوم به ZF نیز از تعطیلی یکی از کارخانه های خود خبر داد که در آن ۷۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند و خودروسازی کانتیننتال نیز از حذف هزاران شغل اداری خود خبر داد.

شارلوت دو مونپلیه اقتصاددان بانک آی‌ان‌جی (ING) مستقر در آمستردام هلند در همین زمینه گفت: صنعت آلمان به شدت تحت تاثیر قیمت های بالای انرژی قرار دارد و در موضوع انتقال به سمت خودروهای الکتریکی تحت فشار شدید است.

آلمانِ ضعیف

این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود یادآوری کرده که آلمان از سال گذشته در رکود اقتصادی است؛ کشوری که به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا بی شک سایر مناطق این قاره را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

نرخ‌های بهره بی‌سابقه توسط بانک مرکزی اروپا با هدف مهار تورم، به سرمایه‌گذاری آسیب زده و باعث شده تا بازار املاک و مستغلات دچار مشکل شوند. همزمان تجارت بین‌الملل نیز به دلیل کندی رشد اقتصادی در چین تحت فشار قرار گرفته است و قادر به جبران تقاضای هرچند اندک داخلی نیست.

جک آلن رینولدز از شرکت تحقیقات تجاری کپیتال اکانمیک مستقر در انگلیس در همین خصوص تشریح کرد: «اقتصاد منطقه یورو در (سه ماهه چهارم) دچار رکود شده است و ما فکر می‌کنیم که در نیمه اول سال جاری نیز بدون تغییر بماند.

وی در توضیح این وضعیت خاطرنشان کرد که اثرات انقباض پولی سال گذشته همچنان ادامه دارد و سیاست‌های مالی محدودتر می‌شود.

فرانس ۲۴ در ادامه گزارش خود به سیاست های اقتصادی سایر کشورها از جمله فرانسه اشاره و تاکید کرد: پاریس در ماه جاری میلادی مالیات برق را بازگرداند و قیمت ها را نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داد.

فیلیپ لامبرتس قانونگذار اتحادیه اروپا در همین زمینه هشدار داد: «ریاضت اقتصادی باعث می‌شود بخش بزرگی از شهروندان ما در نتیجه احساس رهاشدگی از سوی سیاستگذاران، به آغوش راست افراطی سوق داده شوند».

فشار راست افراطی بر سیاست

نتایج چندین نظرسنجی دیگر نیز حاکی از محبوبیت شدید احزاب راست افراطی متعلق به «حزب هویت و دموکراسی» (ID) است که شامل ائتلاف «حزب مجمع ملی فرانسه» به رهبری مارین لو پن، «حزب آلترناتیو» برای آلمان (AfD)، حزب ملی گرای «ولامز بلانگ» بلژیک و «حزب آزادی» اتریش می شود.

مطابق نظرسنجی های انجام گرفته، احتمال می رود که حزب هویت و دموکراسی سومین حزب بزرگ در پارلمان اروپا شود و از حزب لیبرال پیشی بگیرد.

این شبکه فرانسوی خاطرنشان کرده است که راست افراطی در حال حاضر توانسته با حمایت از اعتراضات سراسری کشاورزان اروپایی بر نهادهای اتحادیه اروپا فشار وارد کند.

فرانس ۲۴ در پایان این گزارش پیش بینی کرده است: چنانچه راست افرطی در انتخابات ماه ژوئن قوی ظاهر شود، سیاست های مهاجرتی سخت‌تری وضع می شود و تصویب قوانین در حوزه‌های خاص، به‌ویژه محیط‌زیست دشوارتر خواهد شد. ضمن آنکه باید منتظر برداشتن گام های این حزب برای جلوگیری از افزایش ادغام در اتحادیه اروپا باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha