هشدار سازمان ملل درباره تشدید اختلاف ارضی میان ونزوئلا و گویان

تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با هشدار نسبت به خطرهای تشدید تنش میان ونزوئلا و گویان بر سر منطقه مورد مناقشه (اِسِکیبو)، از دو طرف خواست تا اختلاف‌های خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل‌وفصل کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، آنتونیو گوترش اطمینان داد تحولات اخیر در مرز میان ونزوئلا و گویان می‌تواند موجب تشدید تنش‌ها میان دو کشور شود.

وی از مقام‌های کاراکاس و جورج تاون خواست تا اختلاف‌های خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز مطابق با قوانین بین‌المللی حل کنند و از هر اقدامی که می‌تواند اختلاف ارضی آن‌ها بر سر منطقه گوایانا اسکیبا را تشدید کند یا گسترش دهد، خودداری کنند.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، تعهدات دو دولت که در بیانیه آرخیل (سنت وینسنت و گرنادین‌ها) که در دسامبر سال گذشته (۲۰۲۳) امضا شد را یادآور شد.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و عرفان علی رئیس‌جمهوری گویان توافق کردند که «آن‌ها یکدیگر را -به طور مستقیم یا غیرمستقیم- تهدید نکرده و تحت هیچ شرایطی از زور متقابل استفاده نخواهند کرد».

مقام‌های کاراکاس در روزهای اخیر نسبت به علاقه شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل در «تصرف و بهره‌برداری غیرقانونی» از این منطقه دریایی مورد مناقشه هشدار داده‌اند.

ونزوئلا اعلام کرد از تمام روش‌های دیپلماتیک و اقدامات موجود در چارچوب قوانین بین‌المللی برای تضمین حاکمیت خود هم در منطقه ونزوئلا و هم در «منطقه دریایی در انتظار تعیین حدود» با کشور همسایه استفاده خواهد کرد.

بیش از یک قرن است که ونزوئلا و گویان مدعی حاکمیت اسکیبو هستند؛ منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع که دارای ذخایر نفتی مهمی است. با این حال، این درگیری به دنبال فرآیند مناقصه یک جانبه گویان برای بلوک‌های نفتی در منطقه مورد مناقشه، تشدید شده است.

تنش‌ها میان کاراکاس و جورج تاون، پس از موافقت گویان با فعالیت شرکت آمریکایی اکسون موبیل در بلوک‌های نفت و گاز واقع در قلمرو دریایی اسکیبو افزایش یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha