تریتیکاله در یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع قم کشت شد

قم - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: امسال بر اساس طرح الگوی کشت و لزوم استفاده از گیاهان کم‌آب‌بر در قم، گیاه تریتیکاله که جایگزینی مناسبی برای جو است، در سطح یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان کشت شده‌است.

محمد رضا حاجی رضا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: استفاده از گیاه تریتیکاله که در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری از جو دارد و آب کمتری نیز از آن مصرف می‌کند طی سال‌های اخیر در قم مورد توجه قرار گرفته و سطح زیر کشت این گیاه از ۵۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ به یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ رسیده‌است.

وی با اشاره به این‌که وضعیت کنونی موضوع نشان از موفقیت کشت این گیاه در قم و استقبال خوب کشاورزان از طرح الگوی کشت و جایگزینی گیاهان جدید با گیاهان مرسوم دارد، افزود: با فعالیت‌های ترویجی گسترده میان کشاورزان تلاش داریم استفاده از گیاهانی که برای کشت در قم مناسب هستند را جایگزین گونه‌های پرآب‌بر کنیم.

وی ادامه داد: به طور کلی سازمان جهاد کشاورزی استان در دولت سیزدهم اجرای طرح الگوی کشت را به عنوان یک اولویت مهم دنبال می‌کند و در همین راستا در سال‌های آینده کشت گیاهانی همچون تریتیکاله که مقاومت بیشتری در برابر تنش‌های محیطی و کم‌آبی دارند در قم افزایش بیشتری نیز خواهد یافت.

گفتنی‌است استان قم در زمینه اجرای طرح تغییر الگوی کشت در سطح کشور پیشتاز است و در همین رابطه با پیاده‌سازی برنامه‌های آن علاوه بر کاهش مصرف آب، موضوع مهم ارتقا بهره‌وری و افزایش سطح تولید محصولات در بخش کشاورزی قم برای تامین امنیت غذایی مردم نیز دنبال می‌شود.

تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده‌ و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار می‌باشد. گیاه "تریتیکاله" به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آفات، بیماری‌ها و سرما جایگزینی مناسبی برای جو است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha