تعیین شاخص‌های ارزیابی استادان در لایه اثرگذاری در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت

تهران - ایرنا - معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: در دور جدید، علاوه بر پسادکتری، تمامی استادان نخبه دانشگاه به عنوان جامعه مخاطب این معاونت می‌توانند در طرح‌های مرتبط شرکت کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یاسین کیخا به برنامه‌های این بنیاد در حوزه اساتید اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته، مواجهه بنیاد با اساتید فقط در طرح مرحوم کاظمی آشتیانی بود که در آن نیز اساتید جوان صرفاً در سه سال اول مورد حمایت قرار می‌گرفتند و بعد از آن عملاً هیچ طرح و برنامه‌ای برای حمایت از استادان جوان نخبه وجود نداشت که این بزرگ ترین ایراد به این طرح است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، حضور در این طرح فرآیندی بسیار پیچیده و کارگروهی داشت؛ بنابراین تعداد افراد مشمول ارتباط بسیار نزدیک و مستقیمی با میزان فعالیت کارگروه داشت که این خود نوعی کنترل‌کنندگی به همراه می‌آورد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در بخش حمایت نیز طرح مرحوم کاظمی آشتیانی پشتیبانی جدی از اساتید صورت نمی‌داد و حمایت‌ها به امور کوچکی مانند تجهیز آزمایشگاه‌ها خلاصه می‌شد. از طرف دیگر، در روند قبلی در بهترین حالت هر سال ۱۰۰ نفر می‌توانستند در این طرح شرکت کنند که تعداد بسیار کمی است.

کیخا تصریح کرد: جامعه مخاطب معاونت سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان افرادی هستند که بیشتر در لایه اثرگذاری حضور دارند؛ به همین دلیل این معاونت باید شاخص‌های مشخصی برای ارزیابی میزان اثربخشی افراد داشته باشد.

وی افزود: در دور جدید، علاوه بر پسادکتری، تمام اساتید نخبه دانشگاه به عنوان جامعه مخاطب این معاونت می‌توانند در طرح‌های مرتبط شرکت کنند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان به اجرای مصوبه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و اظهار داشت: فراخوان سومین دوره این جذب به تازگی منتشر شد تا بستر لازم برای اثرگذاری نخبگان در دولت فراهم شود.

برنامه ریزی برای امیدآفرینان

کیخا همچنین گفت: برنامه ریزی برای امید آفرینان که نخبگانی هستند که در ابتدای مسیر حرفه ای خود قرار دارند بسیار مهم است، در برنامه‌های قبلی بنیاد ملی نخبگان، بخش زیادی از جامعه نخبگان در لایه امیدآفرینی بودند که اتفاقاً در طرح‌ها و برنامه‌ها حضور جدی نداشتند چراکه برنامه‌ها یا شامل اساتید جوان و دوره پسادکتری می‌شد یا در حوزه الگوسازی و تکریم مفاخر. در این دور اما تلاش می‌شود با پوشش لایه امیدآفرینان حلقه اساتید نخبه تکمیل شود که البته این مهم نیازمند تعیین شاخص‌های اثرگذاری است.

وی به لزوم فعالیت اساتید نخبه حول مسائل واقعی کشور، تصریح کرد: جهت بردار برآیند فعالیت بیشتر اساتید به سمت نیازها چالش‌های کشورهای دیگر است. به بیان بهتر، خروجی و نتیجه اغلب فعالیت‌های نخبگانی اساتید برای رفع نظام مسائل خارج از کشور کاربردی است. از طرف دیگر، برای موضوع حل مسائل داخلی هیچ شاخص ارزیابی وجود ندارد تا بتوان بر مبنای آن میزان اثربخشی افراد را تعیین کرد که البته تعیین همین شاخص‌ها خود یک فعالیت نخبگانی است.

شاخص فعالیت و شاخص اثرگذاری

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این بنیاد تمام موارد مندرج در آیین نامه‌ ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه و همچنین آیین نامه پایه تشویقی و صد البته مقررات دیگر ذی‌ربط را تجمیع کرده است و تلاش دارد این موارد را در دو بخش شاخص فعالیت و شاخص اثرگذاری تفکیک و دسته‌بندی کند. در این تعریف، مواردی مانند انتشار مقاله، شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارها و برگزاری آنها و مواردی از این دست در بخش فعالیت و مواردی از جنس برندسازی و گشودن افق‌های جدید علمی و یا حل مسائل واقعی کشور در بخش اثرگذاری دسته‌بندی خواهند شد.

کیخا یادآور شد: برای ارزیابی این اثرگذاری چه از جنس برندسازی و چه از جنس حل مسائل کشور، باید شاخص‌های مشخصی تعیین شود تا بتوان بر مبنای آن اقدامات و فعالیت‌های انجام شده را کیفی‌سنجی کرد؛ این یعنی بنیاد ملی نخبگان برای ارزیابی اساتید در لایه اثرگذاری نیازمند تولید شاخص است.

وی تاکید کرد: در دور جدید اساتید جوان نخبه و امیدآفرین به دلیل نیاز بیشتری که به حمایت‌ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان دارند راحت‌تر می‌توانند از پشتیبانی‌های بنیاد بهره‌مند شوند؛ به خصوص اگر در عرصه حل مسائل واقعی کشور که صاحب مسئله مشخص دارند حضوری فعال داشته باشند.

معاون بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: نکته مهم اما این است که تمام حمایت‌ها به سطح فعالیت و مسئله و همچنین سطح هسته‌های حل مسئله بستگی دارد. در واقع بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد تناسب مشخصی بین میزان اثرگذاری و میزان بهره‌مندی از تسهیلات وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha