بخشی از بحران‌های محیط‌زیستی ریشه در اعتقاد نداشتن رژیم پهلوی به مشارکت مردم دارد

تهران - ایرنا - سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخشی از بحران‌های محیط زیستی امروز ریشه در اعتقاد نداشتن رژیم پهلوی به مشارکت مردم دارد و این نکته لطمات جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست کشور وارد کرده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، امیرعبدوس در یادداشتی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی افزود: صرف‌نظر از عدم مشروعیت رژیم برآمده از کودتای پهلوی‌ها، شاید بتوان گفت اگر این رژیم به نقش مشارکت مردم در اداره امور جامعه اعتقاد داشت، بیش از ۹۸ درصد از مردم ایران به سرنگونی آن رأی نمی‌دادند.

وی اظهارداشت: اداره امور مناطق تحت حفاظت محیط زیست با عنوان شکارگاه‌های سلطنتی، توسل به زورگویی در ارتباط با جوامع بومی بهره‌بردار، رعیت تلقی کردن مردم حتی پس از تصویب لوایح ۶ گانه و انجام اصلاحات ارضی و بی‌توجهی مطلق به حقوق و مطالبات مردمی از جمله عواملی بودند که ضمن منفور ساختن رژیم سلطنتی پهلوی در نگاه مردم، لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره محیط زیست کشور، به‌خصوص در حیطه جلب اعتماد مردم به سازمان حفاظت محیط زیست و حمایت مردمی از تنوع زیستی، وارد کرده است که آثار آن نیز تاکنون رغم گذشت بیش از ۴۵ سال از سرنگونی این رژیم مشهود است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، هرینگتون مستشار آمریکایی که به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ بر تمامی اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست تسلط داشت، در ابتدای دهه ۱۳۵۰ اقدام به زنده‌گیری ۱۷ راس گورخر آسیایی از منطقه توران کرده و به پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق منتقل کرد. این اقدام نه تنها به دلیل وابسته بودن گونه گورخر آسیایی به مهاجرت‌های فصلی افقی در عرض جغرافیایی از پشتوانه کارشناسی برخوردار نبود، بلکه به دلیل بی‌توجهی آن رژیم، به جامعه بومی و وجود دیوار بلندی از بی‌اعتمادی میان مردم محلی و گارد محیط زیست شاهنشاهی، به نحوی با شکست مواجه شد که از این جمعیت فقط دو راس در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه خوش‌ییلاق باقی مانده بودند.

عبدوس گفت: در آن سالها، رفتارهای خصمانه گارد محیط زیست با مردم محلی بر ایجاد حس تنفر مردم نسبت به مناطق تحت حفاظت و گونه‌های تحت حمایت دامن زده بود. لذا جوامع بومی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همان‌گونه که به کاخ‌های شاهنشاهی حمله برده و اموال آن را تخریب می‌ن کردند ، به مناطق تحت حفاظت نیز که آنها را اموال شاه و خاندان سلطنت پهلوی می‌دانستند حمله برده و بسیاری از جمعیت‌های جانوری را تا مرز نابودی رساندند تا حدی که تمامی جمعیت گورخر پارک ملی کویر از بین رفت.

وی افزود: اما نظام جمهوری اسلامی ایران با پیروی از آموزه‌های اسلامی و تحت رهنمودهای معمار کبیر انقلاب اسلامی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، مردم ایران را ولی‌نعمت و کارگزاران نظام را خادمین ملت دانسته و با جلب مشارکت مردمی در حوزه‌های مختلف از جمله حفاظت محیط زیست به نحوی عمل کرده است که امروزه آن دیوار بلند بی‌اعتمادی فروریخته و بیش از یک هزار تشکل فعال در قالب سازمان‌های مردم نهاد در حمایت معنوی، علمی و عملی از ثروت‌های محیط زیستی کشور یاری‌گر سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

عبدوس اظهارداشت: سطح مشارکت مردم در حفاظت از محیط‌زیست، در نظام جمهوری اسلامی ایران به سازمان‌های مردم نهاد خلاصه نشده و ساختار جدیدی تحت عنوان خانه‌های محیط‌زیست در اغلب مناطق کشور تشکیل شده است که به عنوان حلقه‌های میانی دولت با مردم، میزان مشارکت علاقمندان به محیط‌زیست را روز به روز افزایش می‌دهند. به عنوان مثال در مناطقی که روزگاری جوامع بومی اطرافش گورخر آسیایی را از آن منقرض کرده بودند، امروزه همین جوامع در تمامی پروژه‌های آب‌رسانی، تأمین علوفه، سرشماری حیات وحش، اطفا حریق جنگلها و آموزش گروه‌های بیراهه نورد بازدید کننده نقش اساسی را برعهده گرفته و شاهدیم که جمعیت حیات وحش مناطق تحت حفاظت به نحو چشمگیری با حمایت مردمی رو به افزایش گذاشته و جمعیت جدیدی از گورخر آسیایی نیز به زیستگاه‌های قبلی معرفی و جمعیتی پویا و شرایطی امیدبخش را سپری می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha