شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری در یکشنبه‌های پژوهشگاه و صنعت

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌ فناوری با اشاره به شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری با برگزاری «یکشنبه‌های پژوهشگاه و صنعت» در این پژوهشگاه گفت: ساخت فاز (بخش) دوم مرکز رشد در مساحت پنج هزار متر مربع به‌ زودی آغاز می شود و انتظار داریم تا تابستان پایان یابد.

مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در زمینه‌های مختلف علمی‌زیستی مانند کشاورزی، علوم پزشکی و دارویی و صنعت کاربردهای ارزشمند و مستقیم یا غیرمستقیم در زندگی روزمره انسان و در عرصه های گوناگون علمی، پژوهشی، اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر دارد.

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به عنوان یک موسسه پژوهشی و برای انجام تحقیقات علمی‌صنعتی به ویژه کاربردی، براساس مصوبه‌ای در تاریخ ۶۶/۳/۳۰ شورای گسترش آموزش عالی تاسیس شد. این پژوهشگاه هم برای نیل به اهدافی همچون تحقیقات در زمینه‌های مختلف علوم زیستی، پزشکی،‌ کشاورزی، دارویی و زیست فناوری گام برمی‌دارد و هم در حوزه آموزش، تربیت متخصصان و محققان دانشگاه‌های کشور را به عهده دارد.

پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده شامل پژوهشکده زیست فناوری پزشکی، پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی، پژوهشکده زیست فناوری صنعت و محیط زیست، مرکز رشد زیست فناوری، مرکز توسعه حیوانات مدل با روش کریسپر (ویرایش ژن) و تراریخت (دست ورزی ژنتیکی) جهت انجام تحقیقات و همکاری با سایر مراکز علمی و مراکز درمانی، ۱۲ آزمایشگاه تخصصی از جمله آزمایشگاه آنالیز مرکزی و دستگاهی، آزمایشگاه تخصصی تشخیص محصولات تراریخته، آزمایشگاه بیوانفورماتیک و کلینیک تخصصی و مستقل برای آزمایش های تخصصی ویروسی و میکروبی با استانداردهای لازم است.

این پژوهشگاه طی سال گذشته برای اسکان شرکت‌های فعال در زمینه زیست‌فناوری حدود ۱۸ هزار متر مربع بنای نیمه‌کاره موجود در پژوهشگاه را با کمک بخش خصوصی تکمیل و به مرکز رشد و محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کرده است.

مرحله (فاز) اول این بنا شامل ۱۰ هزار متر مربع، ۲۷ تیر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری افتتاح و ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در آن مستقر شدند. مرحله (فاز) بعد که ساختمان جدیدی است، نزدیک به پنج هزار متر بنا دارد و شامل فضاهای اداری، آزمایشگاهی و تولیدی می‌شود، از رییس پژوهشگاه در مورد وضعیت مرحله دوم این بناها و اهمیت شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری پرسیدیم.

شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری در یکشنبه‌های پژوهشگاه و صنعت
افتتاح ساختمان فاز اول مرکز رشد

استقرار ۲۰ شرکت جدید در بنای تازه‌ساز پژوهشگاه

جواد محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: گروه بهنود فارمر در حال مطالعه نیازهای شرکت‌های مرتبط هستند که قرار است در این بنا مستقر شوند و همچنین نیاز شرکت‌های جدیدی که به آنها می‌پیوندند. این مطالعه تا اسفند جاری طول کشید و قرار است از اسفند ساخت و ساز آغاز شود که تا اواخر تابستان پایان می‌پذیرد. به طور کلی حدود ۲۰ شرکت جدید در این بنا مستقر می‌شوند. در بخش اول بنا ۳۲ شرکت مستقر بودند و علاوه بر شرکت‌های جدید، شرکت‌های قبلی بخش‌های تحقیق و توسعه را در این بنای جدید مستقر می‌کنند.

وی ادامه داد: اهمیت این کار در حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در یک پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم است. همچنین زیست‌بومی ایجاد کرده‌ایم که شرکت‌های موجود در مرکز توسعه و شرکت‌های مرتبط با این شرکت‌ها در پژوهشگاه جلسات منظم به نام «یکشنبه‌های پژوهشگاه و صنعت» را برگزار می‌کنند.

محمدی گفت: استادان و متخصصان در کنار صاحبان صنعت با هم جلسه دارند و از یک سو در مورد دستاوردها و از طرف دیگر در مورد نیازها با هم رایزنی می‌کنند، به این شکل تجارب مبادله می‌شود و برای حل مشکلات فناوری و علمی راهکارهایی پیشنهاد می‌دهند و اینکه چه‌کارهایی باید انجام شود.

در مجموع علم و فناوری در کنار تجاری سازی قرار گرفته است که موجب اشتغال استاد و دانشجوی پژوهشگاه در صنایع می‌شود. این زیست‌بوم در حال توسعه است و شرکت‌های جدید درخواست شرکت در این جلسات را دارند.

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در مورد تبدیل این مرکز رشد به پارک یا پردیس علم و فناوری در پژوهشگاه نیز توضیح داد: موضوع صدور مجوز پردیس در حال بررسی نهایی در وزارت علوم است. پردیس علم و فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری باید بر اساس توافق‌نامه ای با دانشگاه صنعتی شریف همراه با پارک علم و فناوری این دانشگاه تاسیس شود.

به گزارش ایرنا، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری مهم‌ترین مرکز تحقیقاتی زیر نظر وزارت علوم و فعال در زمینه مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به عنوان یک موسسه پژوهشی و برای انجام تحقیقات علمی‌صنعتی و به‌ویژه کاربردی، بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در سال ۶۶ تاسیس شد تا جهت نیل به اهدافی همچون تحقیقات در زمینه های مختلف علوم زیستی، پزشکی،‌ کشاورزی، دارویی و زیست‌فناوری گام بردارد و آموزش و تربیت متخصصان و محققان دانشگاه های کشور را به عهده گیرد.

این پژوهشگاه از سه پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی، زیست فناوری پزشکی و زیست فناوری صنعت و محیط زیست تشکیل شده است که هر کدام از این پژوهشکده ها نیز دارای سه گروه پژوهشی هستند. گروه ها نیز اولویت های خاص خود را بر مبنای تخصص، امکانات و نیازهای جامعه تعریف می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha