اقتصاد برلین متزلزل و بدون امید به رونق؛ رکود در صنعت آلمان ادامه دارد

تهران- ایرنا- سی‌ان‌بی‌سی با ارایه تحلیلی، اقتصاد آلمان را همچنان متزلزل و شکننده ارزیابی کرد و نوشت: آمار جدید امید چندانی به پیشرفت را نشان نمی‌دهد و اقتصاددانان هشدار داده‌اند که نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند اوضاع را حتی بدتر کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای این رسانه با ارائه ارزیابی ناامید کننده درباره اقتصاد آلمان، تاکید کرد: داده های اقتصادی سال ۲۰۲۳ که به تازگی منتشر شد پایان سال ضعیفی را نشان داد که ابهاماتی را درباره وضعیت اقتصاد «مرد بیمار اروپا» نشان می‌دهد.

هولگر اشمیدینگ (Holger Schmieding) اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: داده‌ها تایید می‌کنند که صنعت آلمان همچنان در رکود است.

بر اساس این گزارش، تولیدات صنعتی آلمان در دسامبر به طور ماهانه ۱.۶ درصد کاهش یافت و در سال ۲۰۲۳ در کل نسبت به سال قبل ۱.۵ درصد کاهش نشان داد.

صادرات به عنوان سنگ بنای اصلی اقتصاد آلمان، در این ماه (دسامبر) ۴.۶ درصد و ۱.۴ درصد یا ۱.۵۶۲ تریلیون یورو (۱.۶۸ تریلیون دلار) در کل سال، کاهش یافت.

این گزارش افزود: داده های سفارشات کارخانه های آلمان در نگاه اول امیدوارکننده به نظر می رسید، زیرا از افزایش ۸.۹ درصدی در ماه دسامبر نسبت به نوامبر (ماه قبل از آن) حکایت داشت.

اما سفارشات کارخانه ها برای سال ۲۰۲۳ به طور کلی در مقایسه با سال قبل از آن، ۵.۹ درصد کاهش داشته است.

اریک یان ون هارن استراتژیست اقتصاد جهانی و بازار به سی‌ان‌بی‌سی گفت: بعید است رشد اقتصادی آلمان نزدیک باشد و توضیح داد که ما هنوز به نوعی از فعالیت در صنعت آلمان که تا قبل از دوره همه گیری کرونا شاهد بودیم، نزدیک نشده ایم.

برخی دیگراز اقتصاد دان ها حتی نسبت به اقتصاد آلمان بدبین تر هستند.

ورگ کرامر اقتصاددان ارشد کومرتس بانک به سی‌ان‌بی‌سی گفت: ما به پیش‌بینی خود مبنی بر کاهش ۰.۳ درصدی اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۴ پایبند هستیم.

طبق داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار فدرال آلمان در ماه گذشته، این پیش بینی به طور کلی مطابق با وضعیت اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ است که رشد اقتصادی برلین را با کاهش سالانه ۰.۳ درصدی نشان می دهد.

اقتصاددان ها پیش بینی می کنند که اگر اقتصاد آلمان طبق انتظار در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ منقبض شود، این کشور واقعا وارد رکود خواهد شد.

دولت ائتلافی آلمان بعد از بحران بودجه در این کشور تحت فشار قرار گرفت. این بحران زمانی پدید آمد که دیوان قانون اساسی آلمان تخصیص دوباره بدهی استفاده نشده این کشور در دوران همه گیری کرونا را برای طرح های بودجه کنونی غیرقانونی اعلام کرد.

این در حالیست که رضایت رای دهندگان از دولت ائتلافی آلمان نیز پایین است، به طوری که حزب مخالف اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) در حال حاضر در نظرسنجی ها پیشتاز است و حزب راست افراطی آلمان (AfD)، در رتبه دوم قرار دارد.

با این حال، در هفته‌های اخیر و در بحبوحه اعتراضات علیه راست افراطی که آلمان را فراگرفته و صدها هزار شهروند به خیابان‌ها آمده‌اند، حمایت از این گروه کاهش یافته است.

اشمیدینگ همچنین پیش بینی کرد که، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری می‌تواند اوضاع آلمان را دشوارتر کند.

وی در این زمینه گفت: تهدیدهای جنگ تجاری از سوی دونالد ترامپ می‌تواند برای اقتصاد آلمان تاثیر منفی قابل توجهی داشته باشد، اما این به نتیجه انتخابات بستگی دارد و ممکن است تا سال ۲۰۲۵ به طور کامل آشکار نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha