بهترین شکل حفظ عروسک‌های اقوام، کارکرد بَخشی به آن‌ها است

اصفهان - ایرنا - مدیر نخستین موزه‌ اسباب‌بازی ایرانی گفت: بهترین شکلِ حفظِ عروسک‌های اقوام، کارکرد بَخشی به آن‌ها است و حفظ یک چیز هیچ گاه از بالا به پایین و دستوری جواب نمی دهد.

به گزارش ایرنا، نخستین موزه عروسک و اسباب‌بازیِ ایران در خانه‌ «علامه فیضی» روحانی و شاعر اواخر دوره قاجار در بافت تاریخی کاشان قرار دارد. این موزه قدیمی‌ترین عروسک‌ها و بازیچه‌های اقوام ایرانی و همچنین کشورهای دیگر را در خود جای داده است.

امیر سهرابی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اهمیت هویتی عروسک‌ها به عنوان بخشی از تاریخِ فرهنگ، هنر و کودکی ما اولین ظرفیتی بود که از عروسک‌ها شناختیم اما ظرفیت گفت و گوی بین فرهنگی، بین قومی و بین ملیتی به اضافه ظرفیت کارآفرینی، کارکردهای دیگر این عروسک ها محسوب می شوند.

وی افزود: همیشه از این زاویه به عروسک‌ها نگاه می شد که این عناصر، بخشی از هویت و فرهنگ ما هستند اما هرچه پیشتر می رویم به کارکردهای آن‌ها بیشتر نزدیک می‌شویم به عنوان مثال عروسک‌های اقوام و نواحی ایران در حوزه کودک بسیار می‌توانند کارکرد داشته باشد، اینکه بچه‌ها آن‌ها را بسازند و با آن‌ها بازی کنند.

بهترین شکل حفظ عروسک‌های اقوام، کارکرد بَخشی به آن‌ها است

این پژوهشگر میراث فرهنگی با بیان اینکه عروسک‌ها از زاویه دیگر عناصری هستند که می توانیم به واسطه آن‌ها فضاهای بین فرهنگی ایجاد کنیم، ادامه داد: همچنین عروسک‌ها می توانند پیام آور دوستی و صلح باشند و در نگاه کلان‌تر، ما عروسک‌های کشورهای دیگر را بشناسیم و آن‌ها هم عروسک‌های ما را بشناسند و از همین جا زمینه صلح و دوستی شکل بگیرد.

وی افزود: همین کارکرد در کشور خودمان می تواند به شناخت بین فرهنگی کمک کند، اینکه قشقایی‌ها و بلوچ‌ها عروسکِ بختیاری ها و کُردها را بشناسند و آن‌ها هم عروسک قشقایی ها و بلوچ‌ها را بشناسند. این فرایند، زمینه گفت و گوی بین فرهنگی و بین قومی دارد و می ‌تواند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشد.

سهرابی تاکید کرد: معتقدم در احیا و پاسداشت عروسک‌های اقوام ایرانی باید از اینکه این بازیچه‌ها جزو هویت ما هستند و از این جهت حفظ شوند، عبور کنیم و به این مهم برسیم که اگر بتوانیم ارزش این عروسک‌ها را نمایان کنیم و این ارزش‌ها دیده شوند، حفظ خواهند شد.

وی تصریح کرد: وقتی از احیای یک عروسک و ساخت و پرداخت آن و انجام هرگونه کاری در این زمینه لذت می بریم و برای ما کارکرد دارد، این قشنگ‌ترین و موثرترین شکلِ حفظ میراث فرهنگی عروسک های اقوام ایرانی است.

سهرابی با اشاره به اینکه آیین‌ها، مشارکت محور و وحدت بخش هستند و آدم‌ها را گِردِ هم جمع می کنند، یادآور شد: قطع یقین بدانید اگر جشن «یلدا» را به گونه ای اجرا کنیم که کودکان لذت ببرند و در آن مشارکت کنند، یلدا ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: هرچه پیشتر می رویم نگاه‌های ما چیزهای جدیدتری پیدا می کند مثل اینکه عروسک‌ها ظرفیت کارآفرینی دارند و تعدادی از افراد در شهر، روستا و عشایر می توانند آن‌ها را تولید و عرضه کنند.

سهرابی گفت: یکی از رویکردهایی که باید برای عروسک‌های اقوام مورد توجه قرار بگیرد، ساده و تجربه پذیر کردن آن‌ها است. به واقع باید به گونه ای آیین‌ها، عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها را وارد فضای آموزشی و یادگیری کرد که بچه‌ها وقتی آن‌ها را می بینند بتوانند بگویند من هم می توانم بسازم.

وی تصریح کرد: بسیاری از ویژگی‌های عناصر سنتی این است که با مواد ( متریال‌های) سنتی ساخته می شوند و همه افراد جامعه کم و بیش می توانند آن‌ها را بسازند گرچه یکسری افراد حرفه ای تر این کار را انجام می دهند اما ما هم اکنون در مرحله ای هستیم که باید عروسک‌ها را ساده سازی کنیم تا بچه‌ها بتوانند بیشتر آن‌ها را تجربه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha