وقتی دشمن میخواهد رای ندهیم تکلیف بر همه روشن است/ رای، حقی که نباید به سادگی از آن بگذریم

همدان- ایرنا- رای اولی های همدان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با حضور در میزگرد ایرنا پیرامون این رخداد مهم به بحث و تبادل نظر پرداختند و تاکید کردند رای حقی است که نباید از آن به سادگی گذشت و وقتی دشمن می خواهد رای ندهیم تکلیف ما برای شرکت در انتخابات روشن است و همه باید با قوت در پای صندوق های رای حضور پیدا کنیم.

به گزارش ایرنا، همیشه اولین ها در زندگی هر فرد خاطره انگیز هستند، این موضوع در خصوص "رای اول" نیز مصداق پیدا می کند.

۱۷ هزار رای اولی در استان همدان برای انتخابات یازدهم اسفند ماه واجد شرایط هستند و برای اولین بار می توانند در تعیین سرنوشت سیاسی کشور سهیم بوده و به ایفای نقش بپردازند.

با توجه به نقش حساس دانش آموزان و رای اولی ها در مشارکت حداکثری، میزگرد انتخاباتی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز همدان با حضور «محدثه رسولی» دانش آموز رای اولی مقطع دوازدهم مدرسه حجاب شهر همدان و «علی پورکاظمیان» رییس مجمع علوی سازمان بسیج دانش آموزی و دانش آموز پایه یازدهم مدرسه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری شهر همدان برگزار شد.

میهمانان ایرنا در این میزگرد در مورد راهکارهای افزایش مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای در انتخابات یازدهم اسفند امسال به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ دادند.

ایرنا: رای اولی ها چگونه در انتخابات نقش آفرینی می کنند؟

محدثه رسولی در پاسخ به این سوال گفت: در مقطع حساس کنونی نوجوانان ۲ وظیفه دارند که پای صندوق های رای حاضر شده و نیز همسن و سالان و دیگر افراد را برای شرکت در انتخابات دعوت کنند، تشویق تنها کافی نیست و براساس تاکیدات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب جهاد تبیین و بیان دستاوردهای نظام ضرورت دارد و نوجوانان اگر خودشان توانایی تبیین ندارند از متخصصان و کارشناسان مربوط دعوت کنند تا در جمع های دوستانه یا در مدرسه برای روشن گری و آگاه سازی همسانان حاضر شوند.

علی پورکاظمیان نیز در جواب به این پرسش گفت: دانش آموزان در جامعه کنونی بازوی محرکه کشور و انقلاب هستند و در ساخت آینده مملکت نقش بی بدیلی ایفا می کنند برهمین اساس هرشخص وظیفه دارد تا با تبیین اهمیت انتخابات در جامعه به جلب مشارکت بیشتر در پای صندوق های رای کمک کند.

ایرنا: کاندیدای اصلح کیست و چه نقشی در زندگی مردم دارد؟

رسولی گفت: کاندیدای اصلح کسی است که آگاه و باسواد باشد، نسبت به مشکلات جامعه واقع بینانه عمل کند و مدام مشکلات جامعه را برجسته نکند و وعده هایی بدهد که بتواند عملیاتی و اجرایی کند، صرفا برای رای گرفتن وعده ندهد و بعد فراموش کند.

وی ادامه داد: از کاندیداها انتظار داریم بعد از رای آوردن به وعده ها عمل کند، متاسفانه یک سری از مسوولان به وعده های انتخاباتی عمل نکردند و همین مساله موجب شده مردم نسبت به حکومت و مسوولان بی اعتماد شوند و پای صندوق های رای نیایند.

رسولی اضافه کرد: انتخاب اصلح موجب می‌شود که کشور در تمام عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیشرفت کند و این مساله موجب می‌شود وقتی مسوولان به وظایف خود درست عمل کنند اعتماد به دولت در مردم بوجود می‌آید.

پورکاظمیان اظهار کرد: انتخاب اصلح، یک فرد جوان، با انگیزه، متعهد و انقلابی است که پیگیر مشکلات مردم باشد و برای شهرت کاندید نشود و برای شناخت این فرد باید از کسانی که آگاهی دارند بررسی و پیگیری شود.

وی ادامه داد: فرد اصلح باید مشکلات مردم را جویا شود، آنها را به مجلس ارائه دهد و رفع آنها را پیگیری کند که این خیلی مهم است و گاها نمایندگان پس از انتخاب به این موضوع توجه جدی ندارند.

پورکاظمیان همچنین گفت: به نظرم انقلابی بودن، ولایی بودن، پیگیری مشکلات مردم، اهل جهاد تبیین بودن و به آرمان‌های انقلاب متعهد بودن از خصوصیات کاندیدای اصلح به شمار می رود که باید مورد توجه رای دهندگان قرار بگیرد.

وقتی دشمن میخواهد رای ندهیم تکلیف بر همه روشن است/ رای، حقی که نباید به سادگی از آن بگذریم

ایرنا: راهکارهای افزایش مشارکت انتخاباتی از نظر شما چه می تواند باشد؟

رسولی گفت: پیشنهاد می شود برنامه های تبیینی برای مردم پیش بینی شود تا بدانند با شرکت نکردن در انتخابات چه آسیب‌هایی به کشور وارد می‌شود و چه مضراتی دارد.

وی ادامه داد: بیشتر هم سن و سال‌های من تا آنجایی که اطلاع دارم مایل به شرکت در انتخابات نیستند، باید اهمیت انتخابات و نقش سازنده رای شان را به شکل مناسب به آنان گوشزد کرد.

رسولی یادآور شد: باید آگاه بخشی به جوانان از طریق رسانه ها صورت گیرد و جلسات تبیینی برپا شود زیرا آنقدر که رسانه در جوانان تاثیرگذار است مسوولان، خانواده ها و اطرافیان نمی‌توانند تاثیر داشته باشند.

پورکاظمیان افزود: دلیل اینکه مردم در انتخابات شرکت می‌کنند می‌خواهند در سرنوشت خود دخیل باشند، اگر قرار بود مردم مشارکتی نداشته باشند دیگر نظام جمهوری اسلامی با نظام دیکتاتوری فرقی نداشت، مردم باید پای صندوق‌های رای بیایند و سرنوشت آینده کشور را مشخص کنند، ما باید از طریق تریبون داران و رسانه ها اهمیت این حق را به جامعه گوشزد کنیم،صندوق های رای می توانند در آینده آحاد جامعه تاثیرگذار باشد اگر جامعه به درک درست از این مساله برسد شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات خواهیم بود.

ایرنا: پیشنهاد شما به کسی که می‌گوید نمی‌خواهم از حق خودم استفاده کنم چیست؟

رسولی گفت: همین استفاده نکردن از حق موجب می شود که دیگران به جای او تصمیم بگیرند، از حق او استفاده کنند و انتخابی که موافق نظر وی نیست اتفاق می‌افتد و فردی از حزبی که موافق وی نیست رای می‌آورد، این خود دلیل خوبی برای شرکت در انتخابات است.

وی اضافه کرد: امیدوارم در این ایام روشنگری درستی برای رای اولی ها صورت گیرد و کسانی که قصد شرکت در انتخابات را ندارند و یا بی تفاوت هستند توجیه شوند و افراد منتخب، اصلح باشند و بتوانند اعتماد مردم به انقلاب را برگردانند.

پورکاظمیان اظهار کرد: افرادی تحت تاثیر گرفتن رسانه های معاند تصمیم به رای ندادن می‌کنند و یا عده ای رای ندادن را تبلیغ می‌کنند که آنها در حالت خوشبینانه از بصیرت و بینش کافی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "اگر رای دادن بی فایده بود دشمنان آنقدر رای ندادن را تبلیغ نمی‌کردند" و این افراد به ۲ گروه تقسیم می‌شوند، گروهی که تحت تاثیر رسانه ها قرار گرفتند و گروهی دیگر که کلا دیگران را از رای دادن منصرف می‌کنند با این ادبیات که "انتخاب قبلا انجام شده و رای دادن شما صرفا یک بازی سیاسی است" اما ما نباید تحت تاثیر تبلیغات دشمنان باشیم، رای ما مهم است، اینکه چه کسی را به مجلس بفرستیم مهم است.

پورکاظمیان نیز ابراز امیدواری کرد که کاندیداهای منتخب براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب عمل کنند و نگذارند فرمایشات سکاندار انقلاب روی زمین بماند.

ایرنا: از نظر شما شرایط اقتصادی جامعه چه نقشی در مشارکت مردم می‌تواند داشته باشد و منتخبان باید چه فعالیتی در این زمینه داشته باشند؟

رسولی گفت: شرایط نامساعد اقتصادی تاثیر مستقیم در مشارکت انتخاباتی دارد اما باید توجه داشت که رای ندادن ما این شرایط را بهتر می کند؟ ما باید افرادی را به مجلس معرفی کنیم و به آنها رای بدهیم که بتوانند با توجه به جایگاه تاثیرگذار مجلس مشکلات اقتصادی و معیشتی را با کمک دولت مرتفع کنند.

پورکاظمیان اظهار کرد: در جامعه مشکلات و تورم وجود دارد، طبق تاکیدات رهبری بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید اطاعت کننده امر ولی فقیه باشیم، درست است که اوضاع اقتصادی کشور مناسب نیست اما با شرکت نکردن در انتخابات اوضاع بدتر می‌شود و با اطاعت از امر رهبری باید در انتخابات شرکت کنیم و به افرادی رای دهیم تا بتوانند مشکلات اقتصادی را از میان بردارند.

ایرنا: نقش آموزش و پرورش در تشویق دانش آموزان به مشارکت در انتخابات چیست؟

رسولی گفت: آموزش و پرورش می‌تواند خیلی تاثیر گذار باشد اما متاسفانه همانطور که در شرایط کنونی می‌بینیم گاها برخی معلمان جو را متشنج می‌کنند، بعضی از آنها انقلابی نیستند و برهمین اساس ابتدا برای معلمان باید مساله و اهمیت موضوع روشنگری شود سپس سراغ دانش آموزان برویم.

پورکاظمیان نیز اظهار کرد: گزینش معلمان باید بر اساس انقلابی بودن صورت بگیرد، برخی معلمان کنونی نوجوانان را نسبت به انقلاب دلسرد می‌کنند و با سخنان خود مانند سخنگوهای بیگانه و شبکه های معاند ذهن دانش آموزان مذهبی و انقلابی را شست وشو می‌دهند که به انقلاب دلسرد شوند همانطور که در مدرسه وقتی که برای برپایی هیات و مراسم مذهبی برنامه ریزی می کنیم یک مدیر مخالفت می‌کند، از نظر من این فرد صلاحیت مدیریت مدرسه را ندارد.

پورکاظمیان گفت: دبیران انقلابی دانش آموزان را باید با جدیت بیشتر آگاه کنند و افرادی را که با جهالت و تحت تاثیر قرار گرفتن رسانه های معاند ذهن و افکار آنها نسبت به انقلاب منفی شده به سمت و سوی انقلاب بازگرداند.

وی تاکید کرد: باید با برنامه ریزی مناسب شور و نشاط انتخاباتی توسط معلمان و مدیران مدارس در رای اولی ها که بازوی محرکه و آینده سازان کشور هستند باید در فرصت باقی ایجاد شود.

وقتی دشمن میخواهد رای ندهیم تکلیف بر همه روشن است/ رای، حقی که نباید به سادگی از آن بگذریم

ایرنا: چه احساسی دارید که برای اولین بار پای صندوق های رای می‌روید؟

رسولی گفت: برای من کمی عجیب است امسال همزمان با ورود به سن ۱۸ سالگی پای صندوق‌های رای حاضر شویم و انتخابات با ورودم به ۱۸ سالگی مصادف شده است.

وی ادامه داد: احساس وظیفه سنگینی است که روی دوش ما قرار گرفته است، همیشه وظیفه ما فردی نیست بلکه ما یک سری وظایف نسبت به جامعه خود دارد که بسیار مهم است، حق رای ما و اینکه فرد صلاح را انتخاب کنیم یک مساله مهم است که نباید آنرا کوچک بشماریم.

پورکاظمیان نیز گفت: حس هیجان و شور خاصی در من ایجاد شده است، ما با رای دادن از این به بعد در شهر و جامعه حق انتخاب داریم و باید با شناخت و بینش در پای صندوق های رای حاضر شویم.

وی افزود: رای دادن حق بزرگی برگردن ماست که باید ادا کنیم و با درست رای دادن فرد شایسته را برای پیگیری مشکلات شهر و استان خود انتخاب کنیم.

ایرنا: تاثیر رای من و شما در رشد کشور چیست؟

رسولی گفت: رای من و شما در رشد کشور قطعا تاثیر دارد و رای ندادن ما نتیجه منفی دارد همانطور که مقام معظم رهبری در سال ۹۶ فرمودند همه اقشار جامعه در کنار هم دوش به دوش هم پای صندوق های رای می‌آیند و در واقع به جمهوری اسلامی رای می‌دهند بنابراین رای تک تک ما دارای معنا و مفهوم است و به اقتدار و امنیت و پیشرفت کشور کمک می کند.

وی ادامه داد: اگر رای ندهیم به حرف دشمنان که بدخواه این مردم و سرزمین هستند گوش سپرده ایم، آنها که دنبال هر فرصتی برای سوء استفاده هستند تا به ایران و ایرانی ضربه بزنند.

پورکاظمیان نیز گفت: ما به عنوان یک ایرانی در جمهوری اسلامی حق رای داریم که نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری را خودمان انتخاب کنیم و این انتخاب به حدی تاثیرگذار است که می‌تواند نماینده مجلس و یا رئیس جمهور را تعیین کند.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha