تخفیف روسیه به بلاروس برای حمل‌ ریلی کالا در کریدور شمال–جنوب

مسکو- ایرنا- سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل بلاروس اعلام کرد:‌ روسیه، تخفیف‌هایی را برای حمل و نقل ریلی کالاهای بلاروس در مسیر کریدور شمال – جنوب و همچنین مسیر منتهی به سن‌پترزبورگ برای بلاروس درنظر گرفته است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس از مینسک، وزارت حمل و نقل بلاروس در گزارشی افزود: اقدامات گسترده‌ای برای کاهش هزینه های حمل و نقل برای صادرکنندگان بلاروس در هنگام ارسال کالا از طریق راه آهن انجام شد که در نهایت به تخفیف ۱۰ تا ۴۰ درصدی روسیه برای جابجایی ریلی این کالاها منجر شد.
پیش از این، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، در نشست شورای عالی اتحادیه روسیه و بلاروس که در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴ (نهم بهمن ۱۴۰۲) برگزار شد، گفته بود: مینسک و مسکو برای افزایش ظرفیت راه آهن در مسیر سن پترزبورگ و انتقال محموله‌های بلاروس به توافق رسیده اند.
دمیتری کروتوی سفیر بلاروس در مسکو نیز اعلام کرد که راه‌آهن بلاروس و راه‌آهن روسیه برای ارتقای ظرفیت حمل و نقل ریلی بار به توافق رسیده‌اند و در این میان، در مرحله اول، قرار است هفت خط فرعی احداث شود.
کروتوی گفت که در سال ۲۰۲۳، بنادر سن پترزبورگ به پایگاه انتقال محموله های صادراتی بلاروس تبدیل شد که حجم کل آن در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۴.۱ میلیون تن بود.
به گفته این دیپلمات بلاروس، قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی ظرفیت انتقال ۱۵ میلیون تن محموله صادراتی بلاروس از طریق این بنادر ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری بلتا، سفیر بلاروس در مسکو در گفت و گوی دیگری نیز اظهار داشت: کشورش به دنبال ایجاد مسیرها و گذرگاه‌های لجستیک از طریق روسیه و ایران و اتصال به هند است.
کروتوی افزود:‌هدف از بررسی‌های بلاروس در این زمینه، حمل و نقل کالا به آستراخان روسیه و انتقال کالا به ایران و حتی ایجاد گذرگاهی به سمت هند است.
وی اظهار کرد: بازار هند برای ما مهم است. بنابراین باید به دنبال مسیرها و گذرگاه‌های لجستیک به سوی هند، از جمله از طریق ایران باشیم.

به گزارش خبرگزاری تاس، در سال ۲۰۰۰ توافقنامه بین دولتی برای ایجاد کریدور حمل و نقل چندوجهی شمال-جنوب توسط روسیه، هند و ایران امضا شد. در سال‌های بعد، تعداد کشورهای مشارکت‌کننده در این توافقنامه به ۱۴ کشور افزایش یافت.
بنا به گزارش این رسانه روس،‌ هدف از این پروژه تسهیل حمل و نقل کالا از هند، ایران و کشورهای خلیج فارس به روسیه و اروپاست. این مسیر زمینی در مقایسه با مسیر دریایی که از کانال سوئز عبور می‌کند، فاصله را به نصف کاهش می‌دهد که به نوبه خود موجب کاهش زمان و هزینه‌ها نیز می‌شود.

پیش از این، لیتوانی و لتونی به عنوان بخشی از تحریم های غرب، ترانزیت کالاهای بلاروسی را متوقف کرده‌اند. در پی این اقدام این کشورهای حوزه دریای بالتیک، مینسک و مسکو دو قرارداد اساسی در مورد انتقال فرآورده های نفتی و محموله های تجارت خارجی، در درجه اول کودهای پتاس و نیتروژن، متالورژی و محصولات تجاری امضا کردند.
بنا بر اعلام مقامات مینسک، هم‌اینک حدود ۲۰ بندر روسیه در انتقال محموله‌های صادراتی بلاروس مشارکت دارند. بلاروس در حال بررسی امکان ساخت بندر خود در نزدیکی سن پترزبورگ و همچنین ساخت یا اجاره تاسیسات بندری در منطقه مورمانسک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha